Trenden med att visa mode ur ett mångfaldsperspektiv ökar inom modevärlden tack och lov. Inte minst har branschen mycket att arbeta med när det kommer till att motverka ålderism på catwalken.
Skådespelerskan, feministen och modellen Benedetta Barzini, 76, var en av mannekängerna som visade designern Daniela Gregis senaste vårkollektion under Milanos modevecka.
Benedetta Barzini var den första italienska modellen att pryda omslaget till amerikanska Vogue på 60-talet. Hon var god vän med konstnären Salvador Dali och var fotograferna Richard Avedon och Irvin Penns favoritmodell på 70-talet.
”Mäns ålder kan visas och är mer accepterad. Men en gammal kvinna är bara en gammal hagga. Att försöka kontrollera ålderns är bara att försöka kontrollera naturens gång”, säger Benedetta i en intervju med Interview Magazine.
Hon porträtterades av sin son Beniamino Barrese i dokumentären ”The disappearance of my mother” 2019 och hon är en ofta anlitad modell och har gjort visningar för bland andra Simona Rochas, Antonio Marras och Bvlgari.
Vad är ålderism?
Ålderism, (ageism) myntades som begrepp första gången 1969 av psykiatern Robert Butler och kännetecknas av stereotypa föreställningar och diskriminering av äldre personer i samhället och kan få konsekvenser som att människors lika rätt och värde förbises.
Låt ditt nagellack tala. Medvetna naglar (consious nails) är ett koncept som nyligen seglat upp i skönhetsvärlden, ett koncept myntat av A-beauty märket Kester Black. ”Att använda nagellack är ett enkelt och billigt sätt att göra sig fin. Jag ville visa att det går att göra något positivt av att tillverka en ganska onödig produkt på ett schysst sätt”, säger Anna Ross, grundare av världens första etiskt certifierade nagellack, Kester Black.
Sommaren är snart här och då hamnar händer och naglar mer eller mindre ofrivilligt i fokus. Ett av de trendigaste nagellacksmärkena i världen just nu heter Kester Black. Företaget startades av smyckesdesignern Anna Ross 2014 och hon har myntat konceptet ”Concious nails”. Nagellackerna är etiskt producerade, andas (!) återkommer till det, och innehåller inga giftiga bindningsmedel. 2016 blev Kester Black det första skönhetsmärket i världen att certifieras av B-corp, ett av världens strängaste certifieringssystem för etisk produktion och Kester Black har kammat hem ett 20-tal utmärkelser efter det.
Avståndet mellan juveler och nagellack kan tyckas långt och Anna beskriver det närmast som en slump att nagellackerna tog över intresset helt.
”Det började med att jag ville addera färgklickar i min smyckesproduktion av silverringar och köpte några olika nagellacker, men jag hade svårt att hitta naturliga lacker som var etiskt framtagna och producerade utan gifter. Där började resan”, förklarar Anna Ross, född och uppvuxen på Nya Zeeland.
Annas bakgrund som designer genomsyrar märket och hon menar att ”det ska se snyggt ut men fortfarande göra gott. ”Nagellack är kul det kan göras massor av färger och är en humörhöjare om man inte har så mycket pengar att spendera”, förklarar Anna Ross.
Namnet Kester Black kommer från ett av Annas favoritställen på Nya Zeeland, Saint Kester Bay, en avlägsen liten bukt dit man bara kan komma med båt. En oförstörd plats som symboliserar renhet och bevarande för Anna och det ska även spegla företaget framåt.
”Vi gör små batcher, vår tillverkning är helt klimatkompenserad och innehållet består av 88 procent naturliga ingredienser.Vi ville ha en utomstående bedömning av produktionen och därför blev B-Corp en viktig certifiering för märket. Det tog oss tre år att möta kraven. Det är en sak att säga att man är etisk och har gröna ideal, det är en annan sak att verkligen vara det fullt ut. Nästa steg är att erbjuda refill-flaskor”, förklarar Anna Ross. Hur kan nagellacket släppa igenom syre så att nageln andas?
”Tänk på nagellackmolekylerna som ett kullager i en burk. Det finns mellanrum mellan var och en av mjukmedelspartiklarna som låter vatten röra sig genom filmen. Det är alltså inte ett platt ark med tätt bundna molekyler som stänger inne nageln.
Du har nyligen lanserat i Sverige, på NK, så långt ifrån Australien du kan komma.
Varför bestämde du dig för att lansera i Sverige? ”Jag har varit i Stockholm tre gånger och tycker att det är en väldigt cool stad och jag upplever att man i Sverige har en hög medvetenhet i miljöfrågor. Landet speglar den etiska produktionen och designen som Kester Black står för”, sammanfattar Anna Ross som tillägger att en av hennes hemliga drömmar är att samarbeta med Acne Studios.
Vad är B-Corp certifiering ?
Ett B-Corp företag möter den högsta standarden i en certifiering med sina sociala och miljömässiga åtagande och har högsta transparens och ansvar i sin produktion av tjänster och varor. Certifieringen utfärdas av B Lab som är en global icke vinstdrivande organisation.
Daisy Beauty Expo 2021 bjöd in till sitt andra Corona-anpassade event på Hotell Birger Jarl, sedan pandemin började förra året. Ett 30-tal besökare uppdelade i grupper om fem personer fick de här gången lära sig allt om hårvård. Expot gick nästan helt i hårvårdandets tecken och det var två uppfriskande timmar som försvann på ett kick. Kicki Norman och Sam Bergenstråle var som vanligt generaler för eventet.
Living Proof är kända för sina patenterade supermolekyler som ska stärka håret och nu kommer de med en helt ny omfattande serie för lockigt hår, och då snackar vi inte bara lockar, vi snackar krusigt och vågigt också. Serien kommer alltså att delas in i tre av ovan nämnda kategorier. Ett lockigt hår har ojämnt fördelade svavelproteiner och bristen på elasticitet gör att ett lockigt hår blir skörare. Healthy Curl Complex-serien innehåller en polysackaridblandning (en slags sockercocktail som håret gillar) och en biomimetisk (härmare av naturen) mjukgörare som ska förstärka lockarna och hjälpa dem på traven.
I det Löwenströmska rummet fick vi en rejäl genomgång om vad som ligger i pipelinen hos Löwengrip. Även dom har volym och lockar i åtanke och släpper ett volymskapande schampo, Build and bounce thickening schampo, med panthenol och proteiner som ska stärka fjunen och förvandla dem till Hollywoodlockar. I wish.
De släpper även flera nya varianter av den storsäljande antiperspiranten på tub samt adderar flera nya hudvårdande produkter i sin portfölj. De producerar och packar i Sverige och är ett bra val för dig som vill välja närproducerat, för miljöns skull.
Det tredje märket som ställde ut på Daisy Beauty Expot var det svenska indiemärket Noberu. Ett litet småskaligt unisex/herrmärke med stora visioner.
Nobel betyder ädel/nobel på japanska och en estetisk minimalism genomsyrar märket i både innehåll och produktion. Förpackningarna för tankarna till apotek och de gamla barberarsalongerna som det finns gott om nere på kontinenten, speciellt Portugal och Spanien leder just nu den ligan.
”Vi har precis startat den här resan och tanken är att vi ska växa och ta oss ut i världen. Märket är redan väldigt populärt i Mexico”, berättar Daniel Blomqvist, nytillträdd försäljningschef på Noberu, märket som har sitt säte i Borås men som drömmer om Harrods.
Det är väl ingen som har undgått att det är bleka pasteller som är högsta modet på naglarna sommaren 2021. I veckan fick jag mina naglar gjorda med Grace Londonpå NK Beauty Bar. Där har frida Selkirk en nagelbar och det var Agnes som gjorde mina naglar så fina. Trots att det ”bara” är ett vanligt nagellack, så höll det i ett felfritt i en hel vecka fram tills trädgårdsstöket tog vid på lantstället.
Idag presenteras årets sista kategori i Beauty Oscars 2021. Kategorin är, Doft:
Vilka produkter erhåller en Beauty Oscar?
Produkter som enligt Skönhetsredaktörerna.se förtjänar ett höjt ögonbryn belönas med en Beauty Oscar (Se alla kategorierna här).
Det är produkter som sticker ut i sina respektive kategorier. Det är en produkt som håller vad den lovar och ger dig en känsla av glamour. Det är en produkt som aldrig blir en hyllvärmare utan en favorit som du ständigt vill återkomma till.
Precis som förra året är det skandinaviska aktörer som prisas där hjärnorna bakom produkterna ska ha kopplingar till Norden på ett eller annat sätt, men produkterna behöver inte nödvändigtvis ha slutproduktion i Norden.
I dag är det dags för en helt ny kategori i den nördigaste av alla skönhetspriser i världen – Beauty Oscar, som vi startade här på bloggen för sex år sedan! Kategorin heter ”Hållbarhet och inkludering” och uppmärksammar märken som arbetar utanför de konventionella mindseten. Det kan innebära cirkulära ekonomier, hållbarhetsstrategier eller inkluderingsarbete som gör att blickar riktas mot Skandinavien och just de här märkena.
”Hatten av för grundaren Roger Dupés arbete med det egna hudvårdsmärket Melyon som är ett av de bästa exemplen på inkludering vi sett på länge. Att synliggöra, prata om olikheter och stå upp för dem ger styrka att förändra. Och hela världspressen står i kö”.
”Indiemärke som går emot konventioner och står upp för rätten att erbjuda produkter med CBD-innehåll. Lågskalig produktion, kvalité och hållbarhetstänk utmärker dessutom företaget”
Årets innovation: Last Object: Last Swab – silikontops. (Danmark)
”Med den här i badrummet kan du ha köpt din sista bommulstops för all evighet. Amen”
”Bodybazar har tagit kollektivtanken ett steg längre och diskuterar inkludering på en ny nivå genom konstuttryck, fotografering och poesi”
Bästa miljöaspekt: Forgo handtvål i pulverform (Sverige). ”Design, förpackningar, produktion och leverans. Allt är noga genomtänkt i minsta detalj för att minska klimatpåverkan.”
Den brittiska supermodellen Adwoa Aboah har utsetts till Rimmel Londons nya ”Global Brand Activist”. 28-åringen kommer att fronta stora kampanjer och produktlanseringar, det rapporterar Cosmetic Business.
Tillsammans med Adwoa Aboah, som grundade Gurls Talk, en organisation som stödjer arbetet med tonårsflickors psykiska välbefinnande, kommer Rimmel att förespråka individualitet förklarar de.
”Adwoa är en av de kraftfullaste rösterna i sin generation. Hon ber aldrig om ursäkt för att hon är sig själv, vilket ligger helt i Rimmel Londons uppdrag om att prioritera mångfald och inkludering och att uppmuntra de människor som köper våra produkter att ta fram den bästa och sannaste versionen av sig själva”, säger Stefano Curti, Cotys Chief Brands Officer, till Cosmetic Business.
Adwoa Aboah har tidigare gjort ett liknande samarbete med Revlon där hon släppte en trio-ögonskugga till förmån för Gurls talk. ”Jag är hedrad över att vara Rimmel Londons nya ansikte och att få den här fantastiska plattformen för att få kontakt med människor över hela världen. Att vara sig själv är inte alltid så lätt att göra och tidigare har jag verkligen kämpat med just det. Tillsammans kommer vi att fortsätta uppmuntra människor att känna sig bekväma i sin egen hud och att vara stolta över de saker som gör dem unika.” , säger Adwoa Aboah.
Produkter som enligt Skönhetsredaktörerna.se förtjänar ett höjt ögonbryn belönas med en Beauty Oscar (under april/maj månad kommer jag lägga ut flera olika kategorier, följ dem här).
Det är produkter som sticker ut i sina respektive kategorier. Det är en produkt som håller vad den lovar och ger dig en känsla av glamour. Det är en produkt som aldrig blir en hyllvärmare utan en favorit som du ständigt vill återkomma till.
Precis som förra året är det skandinaviska aktörer som prisas där hjärnorna bakom produkterna ska ha kopplingar till Norden på ett eller annat sätt, men produkterna behöver inte nödvändigtvis ha slutproduktion i Norden.
Årets ögonskugga: Byredo eyeshadow palette – Syren ”Med anspelningar på syrenens skira färger i juni förvandlas ögat till ett blickfång utan dess like”
”Mascara som snabbt blivit min favorit, Förlänger separerar och smular inte”
Årets makeup-palett: Nathalie Berzelius Stockholm– The Riviera box”Hett efterlängtad. Och när den väl kom levererade den. Komplett palette.”
Årets foundation: Makethemake: Vitamin B flawless filter foundation.
”En foundation som kan mäta sig med vilka prestigemärken som helst, de med helt andra prislappar”
Bästa bronzer – Anne Jensen Beauty – Glow Bronzer ”Lättarbetad bronzer med fantastiskt skimmer. To die for”
Årets läppkoncept: Jenny K . Beauty – matt flytande läppstift och matt läppenna.
”Sitter som berg hela dagen och ger läpparna et riktigt lyft tack vare formulan”
Årets läppstift: Lumene – Lumene Luminous Moisture Matte Lipstick Med årets matta filmstjärnefärger lyfter sig Lumenes läppstift ett snäpp över alla nordiska tillverkare i samma genre”
Årets multiprodukt: Linda Hallberg Cosmetics – Interstellar. ”Du kan ha den på ögonen, du kan ha den på läpparna, kinderna, överallt. Åh det sprakar om denna stjärnprodukten”.
Årets verktyg: Hickap by Wilma Holmqvist ” Snygga, ergonomiska och en fröjd för ögon och kinder. Bra Wilma!”
Årets fransserum: Sweed – PRO eye lash growth serum
”Högteknologiskt serum med peptider och biotin. Och fransarna hurrar.”
Årets ögonbrynsprodukt. Jorat Cosmetics – Brow styling soap. ”Praktisk borste och burk ger högklassiska bryn på ett kick och brynen sitter där de ska hela dagen”.
Årets rouge: Pixi Beauty – on the glow blush ”En riktig favorit i både utseende och resultat. Namnet säger precis vad den är”
Årets puder: Idun minerals – 2 in 1 pressed powder & foundation”Puder som blir foundation och tvärt om. Mattare blir det inte. Har den alltid i väskan”
Idag, den 3 maj är det Melanoma dagen. Vad passar bättre då att presentera vinnarna bland de bästa solskydden och brun utan sol?
Vilka produkter erhåller en Beauty Oscar?
Produkter som enligt Skönhetsredaktörerna.se förtjänar ett höjt ögonbryn belönas med en Beauty Oscar (under april/maj månad kommer jag lägga ut flera olika kategorier, följ dem här).
Det är produkter som sticker ut i sina respektive kategorier. Det är en produkt som håller vad den lovar och ger dig en känsla av glamour. Det är en produkt som aldrig blir en hyllvärmare utan en favorit som du ständigt vill återkomma till.
Precis som förra året är det skandinaviska aktörer som prisas där hjärnorna bakom produkterna ska ha kopplingar till Norden på ett eller annat sätt, men produkterna behöver inte nödvändigtvis ha slutproduktion i Norden.
Produkter som enligt Skönhetsredaktörerna.se förtjänar ett höjt ögonbryn belönas med en Beauty Oscar (under april månad kommer jag lägga ut flera olika kategorier, följ dem här).
Det är produkter som sticker ut i sina respektive kategorier. Det är en produkt som håller vad den lovar och ger dig en känsla av glamour. Det är en produkt som aldrig blir en hyllvärmare utan en favorit som du ständigt vill återkomma till.
Precis som förra året är det skandinaviska aktörer som prisas där hjärnorna bakom produkterna ska ha kopplingar till Norden på ett eller annat sätt, men produkterna behöver inte nödvändigtvis ha slutproduktion i Norden.
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.