Beauty Oscars 2021 – Bästa ekologiska produkt

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Svenska OM-Se har släppt en stilig hudvårdsserie med potent innehåll.
Vilka produkter erhåller en Beauty Oscar? 
Produkter som enligt Skönhetsredaktörerna.se förtjänar ett höjt ögonbryn belönas med en Beauty Oscar (under april månad kommer jag lägga ut flera olika kategorier, följ dem här).
Det är produkter som sticker ut i sina respektive kategorier. Det är en produkt som håller vad den lovar och ger dig en känsla av glamour. Det är en produkt som aldrig blir en hyllvärmare utan en favorit som du ständigt vill återkomma till.
Precis som förra året är det skandinaviska aktörer som prisas där hjärnorna bakom produkterna ska ha kopplingar till Norden på ett eller annat sätt, men produkterna behöver inte nödvändigtvis ha slutproduktion i Norden.
Länkar där det förekommer innehåller inga betallänkar. Jag tjänar inte pengar på mina rekommendationer. Här kan du läsa mer om hur jag väljer ut produkterna
Årets ekologiska hudvårdsserie: OM-SE (Sverige)
”Estetik både i utseende och innehåll. Resultatinriktad ekologisk hudvård när den är som bäst”
Finska märket Activism in elegance har gjort årets elegantaste kräm med ljuvlig doft och känsla
Årets ekologiska ansiktskräm: Activism in elegance – Creme Face light rose (Finland)
”Underbart doftande ansiktskräm med en textur som får en att återvända till badrumshyllan både en och två gånger.”
Skörden var god förra sommaren. Det ska vi vara glada för Nordens egna superbär levererar.
Årets ekologiska handkräm: Myhavtorn handcreme (Sverige)
”Inget kladd, inget smet. 100 procent ren glädje tillverkat av ett nordiskt superbär”.  
Mamma mia vilken härlig mist från Me anima
Årets ekologiska ansiktsmist – Me Anima Organic facial mist – Refreshing watermelon (Sverige)
”Årets wow-mist. Som ett lyckopiller. Inte minst doften”.
Marina fortsätter att leverera högkvalitativa och relevanta ekologiska produkter med superbt innehåll
Årets ekologiska rengöring: Marina Miracle – Sweet and Creamy Oil Cleanser 4 in 1 (Norge)

”En härligt krämig produkt som gör rengöringsproceduren till en fröjd för öga och hy”.

Hudteraputen Lovisa Svärd visste vad hon gjorde när hon skapade Hydrostim

Årets ekologiska hudvårdskur: EcobyLoviderm – Hydrostim Lyx (Sverige)

”Produkt som har räddat min hy inte bara en gång utan om och om igen. En riktig hero-produkt.”
Fint småskaligt hantverk från Dalarna  Grönt är skönt för både sinne och öga.
Årets ekologiska ögonprodukt: Fruesh (Sverige)
”En riktig glädjespridare är den här lokalt producerade lilla pärla. Allt du behöver för att pigga upp och stärka”
Tre60 naturkosmetik har gjort ett potent ekologiskt serum med årets it-ingrediens , niacinamid
Årets ekologiska serum: Tre60 Naturkosmetik – Facial booster serum niacinamide (Sverige)
”Produkt som lyckats förena ekologisk innehåll med aktiv ingrediens på ett väl fungerande sätt”
Maria Åkerberg har gjort det igen. En superhärlig mask med ljuvlig doft.
Årets ekologiska mask – Maria Åkerberg –  Face Mask More
” En ansiktsmask som du bara vill ha mer och mer… och mer av.”
Kalla eller varma dagar spelar ingen roll. Den här miscellärprodukten passar i alla väder.
Årets ekologiska micellärvatten – Kalla återfuktande micellärvatten (Sverige)
”En riktig glädjespridare i resultat och känsla. En produkt som man får anledning att återkomma till”.
Base of Sweden följer up sin succé med foundation och släpper en välformulerad primer
Årets ekologiska primer: Base of Sweden primer (Sverige) 
”Base of Sweden följer upp sin succe med foundation och har skapat en primer som har allt att önska i både konsistens och resultat”
Succé i flaska. Fram med röda mattan. Hollywood nästa.

Årets ekologiska glow: Tash Sisterhood, Epic DD – glow serum spf 15 (Sverige)

”En produkt som påminner om de dyraste och mest exklusiva produkterna på marknaden i resultat. Inga namn nämnda”
Ekolyx i snygg förpackning. Blåbär är mumma för huden.
Bästa ekologiska ansiktsolja – Björk and Berries – Blueberry blue tansy restoring face oil. (Sverige)
”Sensorisk ekologisk hudvård som lugnar både huden och sinnena”
Ydres stolthet Kalvsved Gård och varumärket Humle gör produkter för sinne och kropp. Export nästa?
Årets ekologiska kroppsprodukt – Humle Apelsini (Sverige)
”Gnistrande blandning mellan lugnande humle och exotisk apelsin gör den här produkten till ett stjärnskott på hudvårdshimlen” 
Rygga inte för doften. Det här är precis vad din torra hud behöver
Årets ekologiska kroppsolja. Loelle  – Hemp seed oil (Sverige)
”Kraftfull olja som tar hand om problemhuden med bara några appliceringar”
I Malmö gör man den bästa ekodeon i Sverige.

Årets ekologiska deodorant -Deo By organic makers (Sverige)

”By Organic makers har lyckats göra en bra deo som håller vad den lovar i praktisk förpackning”

Vinnaremblemet ut i årets Beauty Oscar 2021

Beauty Oscars 2021: Bästa kroppsvård

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
&OtherStories tar hand om det svenska arvet i sin senaste kroppsserie som fått namn av olika stadsdelar i den svenska huvudstaden. Doften hörrni. Pistage, kokos och mandel. Finns värme och omtänksamhet i en flaska så finns den här.

Beauty Oscar 2021: Kategori: Kroppsprodukter

Vilka produkter erhåller en Beauty Oscar? 
Produkter som enligt Skönhetsredaktörerna.se förtjänar ett höjt ögonbryn belönas med en Beauty Oscar (under april månad kommer jag lägga ut flera olika kategorier, följ dem här).
Det är produkter som sticker ut i sina respektive kategorier. Det är en produkt som håller vad den lovar och ger dig en känsla av glamour. Det är en produkt som aldrig blir en hyllvärmare utan en favorit som du ständigt vill återkomma till.
Precis som förra året är det skandinaviska aktörer som prisas där hjärnorna bakom produkterna ska ha kopplingar till Norden på ett eller annat sätt, men produkterna behöver inte nödvändigtvis ha slutproduktion i Norden.
Länkar där det förekommer innehåller inga betallänkar. Jag tjänar inte pengar på mina rekommendationer. Här kan du läsa mer om hur jag väljer ut produkterna.

Årets kroppsolja: &OtherStories Stockholm Atelier: Lärkstaden Body oil (Sverige)

Omfamnade kroppsolja med fantastisk doft och tilltalande konsistens som raskt går in i huden”

Skincity har gjort den enda kroppspeelingen du behöver ha. Peelar med både cellulosa och syror.
Årets kroppspeeling – Skincity – Shower Power Peeling (Sverige)
Allt du behöver för peelinproceduren. Mild men ändå tuff och den kompromissar inte med resultatet”
Hade nästan glömt bort det här gamla anrika svenska märket. Men så dök den här pärlan upp förra året! Wow säger jag bara.

Årets fotkräm: Foot Rescue Salvequick (Sverige)
”En fotkräm som ger känslan av att trippa fram på moln. Hur ofta händer det?”

Cosmopharma gjorde ett smart drag under pandemin och tog hem produktionen av sina produkter till Sverige från utlandet för att minska klimatavtrycket. Den här vispade multiprodukten är min stora favorit. Konsistensen? Hårt vispad grädde som smälter i kontakt med huden. Wow.

Årets multiprodukt: Cosmopharma- Whipped shea butter orange peel oil (Sverige)

”Gudomlig produkt som funkar från hår till tår. En vän du aldrig lämnar kvar eller glömmer bort”. 

Dr Sannas dushtvål innehåller en massa fina oljor samt mjölksyra som gör att huden inte torkar ut.
Årets duschkräm: Dr Sannas – Duschtvål känslig hud  (Sverige)
”Härligt krämig formulering med beroendeframkallande doft och känsla. Kemisten hade en bra dag på jobbet!”
Skintology gör smart hudvård. Den här har de lyckats extra bra med.
Årets hygienprodukt: Skintology Stockholm – The Basics Hand Sanitiser (Sverige) 
En alkogel som inte torkar ut huden, men ändå gör sitt effektiva jobb”
Finska märket Dermosil gör alltid prisvärda och relevanta produkter väl värda uppmärksamhet
Årets handhälsa: Dermosil  – Hand & Nail serum och Hand soap scrub – (Finland)
”Dermosil har lyckats fånga den nordiska skogens nypondoft i den här produkten. Peeling och serum för händerna har räddat mina händers hälsa det här året”

Beauty Oscars 2021 – Kategori: Bästa ansiktsvård

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Årets dagkräm har Apotekens Composita, ursprungligen Apotekarsocietetens varumärke gjort.

Vilka produkter erhåller en Beauty Oscar?

Produkter som enligt Skönhetsredaktörerna.se förtjänar ett höjt ögonbryn belönas med en Beauty Oscar (under april månad kommer jag lägga ut flera olika kategorier, följ dem här).
Det är produkter som sticker ut i sina respektive kategorier. Det är en produkt som håller vad den lovar och ger dig en känsla av glamour. Det är en produkt som aldrig blir en hyllvärmare utan en favorit som du ständigt vill återkomma till.
Precis som förra året är det skandinaviska aktörer som prisas där hjärnorna bakom produkterna ska ha kopplingar till Norden på ett eller annat sätt, men produkterna behöver inte nödvändigtvis ha slutproduktion i Norden.
Länkar där det förekommer innehåller inga betallänkar. Jag tjänar inte pengar på mina rekommendationer. Här kan du läsa mer om hur jag väljer ut produkterna.
Årets dagkräm: ACO– Age Delay Day, Dry Skin  (Sverige)
”Välkomponerad dagkräm med solskydd och sympatiskt budskap som ger hopp om bot bättring”
Nattkräm som gör skäl för namnet. Vaknade upp med ett leende på läpparna. Innehåller e-vitamin, sheasmör och avokadoolja.
Årets nattkräm: Skin Logic – Face Cream, Night Hydrating dehydrated skin (Sverige)
”Nattkräm som är ett en askungesaga för hyn och som effektivt tar tag i torrhetsrynkorna”
Svenska Allél kopplar ett genetisk test till sin produktion och grundarna av märket är de två hudläkarna Dr Anne Wetter och Dr Elisabet Hagert.
Årets hudvårdsserie: Allél – (Sverige) Hudvårdsserie baserad på gentest
”Komplett hudvårdsserie som levererar utifrån dina personliga förutsättningar och känslan att äntligen få ordning på sin hy är tillfredställande”
Svenska Kicks har gjort årets skönhetslansering med både makeup och hudvård och en omfattande satsning på mångfald i produkterna.
Årets lansering: Beauty Act by Kicks (Sverige)
”Lekfullt, omfattande och genomtänkt för mångas behov, plånböcker och smaker”
Bachuiol, niacinamid och hyaluronsyra. Dynamit på flaska.
Årets serum: Apoliva –  B Boost of Moist (Sverige)
” Tre trendiga ingredienser ger en bra bas och känsla i hudvårdsrutinen”. 
Skincitys egna märke Makethemake fortsätter att leverera toppenprodukter. Som den här ansiktmisten med en perfekt spraypuff

Årets ansiktsmist: Make the make – Skincity – Melon moisture mist (Sverige)
”Väl avvägd mist i både doft och applicering. Beroendeframkallande”

Löwengrip Skin har gjort en svalkande ögonkräm som jobbar bra på återfuktningen och stramar upp.

Årets ögonkräm: Löwengrip Skin reboot Eye Cream (Sverige)

”Väl avvägd ögonkräm som ger både svalka och stadga åt den tunna huden nära ögonen”
Skin Treat vänder blickarna mot Asien i sin nya essence och kryddar med spännande innehåll
Årets essence: Skin Treat– Fermented mushroom hydrate essence (Sverige)
Sverige möter Japan i en medveten blandning som svalkar, lugnar och återfuktar i ett enda svep.”
Glow på flaska. Finns det? Jo enligt dansken Ole Henriksen
Årets ansiktsvatten: Ole Henriksen: Glow2OH dark spot toner. (Danmark)
Ansiktsvatten  som tar fram det berömda Ole Glowet och dämpar förtretliga fläckar i huden. Som magi.”
BeautyAct by Kicks har gjort en mild och skön rengöringsbalm som skippar stramet

Årets rengöring: Beauty Act, Micro melting  cleansing balm (Sverige)
”Effektiv rengöring med skön känsla som gör sitt jobb effektivt utan att torka ut”

Norska hudvårdslabb levererar. Stabiliserad c-vitamin ger en aktiv produkt som ger huden en kick.

Årets serum: Elixir– Ceactil Everyday facial liposomal serum (Norge)

”Kraftfullt serum som tar tag i huden, ruskar om tar hand om ojämnheterna”
Svenska Jabushe släpper sällan nyheter men när de väl gör det levererar de effektiva och välformulerade produkter som ger resultat tack vare ett patenterat innehåll.
Årets ansiktspeeling: Jabushe Sweden, Intensive 3-1 Peeling mask. (Sverige)
”En välformulerad mask som ger en ren och klar känsla av huden utan att torka ut”
Äntligen tillbaka! Kerstin Florians ikoniska svarta torvmask

Årets comeback- Kerstin Florian – Clarifying moor mud masque (Sverige)

”Årets hallelujamoment var när Kerstin Florian deklarerade att deras ikoniska svarta mask med torv och lera gör comeback
Mikrobiominriktad hudvård utan onödiga tillsatser gör svenska märket Skinome Project, utvecklat av hudläkaren Johanna Gillbro
Årets uppstickare – Skinome project (Sverige)
”Färskpressad hudvård med spännande koncept som öppnar upp för en ny syn på hudvård.”
Grattis till alla vinnarna!

 

 

 

 

Designern Alber Elbaz död med Covid 19

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Alber Elbaz var känd för sina lekfulla svepande långklänningar med twist som burits av stjärnor som Meryl Streep, Emma Stone och Tilda Swinton. ”Om det inte går att bära är det inte mode” – Alber Elbaz. Bild från AP

Israeliske-marockanske modedesignern Alber Elbaz har avlidit i sviterna av Covid 19. Det uppger det Schweiziska företaget Richemont, som ligger bakom Elbazs senaste startup, AZ Factor. Det var så sent som i november 2019 som Elbaz offentliggjorde sin nya satsning inom modevärlden, en talangjaktskoncept för unga designers på väg upp i karriären.

”Det är dags att ge tillbaka vad modevärlden har gett mig. Vårt jobb som designers är inte bara att skapa modevisningar, utan att arbeta kring behov och sedan ta med drömmen och kombinera på något sätt funktion och mode. Jag försöker inte förvandla någon, jag försöker bara göra alla, så mycket jag kan, till en bättre version av sig själva”, sa han i en intervju inför offentliggörandet på Vogue Summit 2020.

Alber Elbaz började sin bana hos   Geoffrey Beene 1985 och var under några år kreativ chef på Yves Saint Laurent men är kanske mest känd för sin föryngring av det franska modehuset Lanvin, där han stannade i 14 år fram till 2015.

Det är med chock och enorm sorg jag hörde av Albers plötsliga bortgång”, säger Richemont-ordförande Johann Rupert i ett uttalande. ”Alber hade ett rikt förtjänat rykte som en av branschens ljusaste och mest älskade personer. Jag var alltid upptagen av hans intelligens, känslighet, generositet och obegränsad kreativitet. Han var en man med exceptionell värme och talang. Hans enastående vision, känsla av skönhet och empati lämnar ett outplånligt intryck”.

Alber Elbaz blev 59 år.

Alber Elbaz var chefsdesigner på Lanvin i 15 år. Här från hans sista kollektion för det franska märket 2015. Foto AP

ECHA skärper kraven på plastfria produkter – men reglerar inte de flytande plasterna

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Puder och ögonskuggor kan innehålla flytande plaster och ger oftare en lättare och följsammare konsistens som gör produkten lätt att applicera.

Earth day 22 april 2021 – En dag för eftertanke

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Skådespelerskan och aktivisten Shailene Woodley är talesperson för optikerföretaget Karün som gör upcycling av skräp till glassiga solglasögon,

I dag är det Jordens dag. Det är en dag då man kan ta tillfället i akt att ägna några minuter till att tänka över sin konsumtion och vad den kan leda till, inte bara nära oss utan i en annan del av världen. Tidigare den här månaden, den 6 april, inträffade Sveriges Over Shooting day. Det är dagen då vi har förbrukat våra naturresurser det här året. Detta är en rekordtidig händelse för Sverige och av jordens 195 länder har vi bara sju länder före oss i den här statistiken. Vi konsumerar långt över våra tillgångar.

I dag tipsar jag om fyra företag som förenar konsumtion med aktivt reflekterande över vad deras produktion leder till och försöker göra något bra av det.

Det första är optikerföretaget Karün  som gör solglasögonen helt tillverkade av återvunna och naturliga material från lokala företagare i chilenska Patagonien, där företagets huvudkontor ligger. B-corpcertifierade Karün har tagit fram en metod som gör att solglasögonen kan mätas med de bästa varumärkena på marknaden. Solglasögonen är tillverkade av återvunna metaller och fiskenät – tillsammans med kasserat nylon. I sin nya kollektion har man för första gången inkluderat återvunna polykarbonater.

Tack vare företagets metoder att framställa glasögonbågar har de skyddat över 400.000 hektar orörd natur. För Europalanseringen har Karün förberett en exklusiv kollektion utvecklad tillsammans med skådespelaren och miljöaktivisten Shailene Woodley som på nytt fört samman konsumenten och naturen. I Sverige samarbetar Karün med Synoptik.

Svenska företaget Forgo vill göra ett så litet avtryck i sin produktion som möjligt och erbjuder pulvertvål som du löser upp i kranvatten och glasflaskor och detaljer är hållbart framställda

Forgo är det andra företaget som jag tycker du ska titta närmare på. Det är ett företag som erbjuder ett plastfritt refillsystem för tvål. De tar fram tvålmassa  små sachéer som du fyller på där hemma i köket eller badrummet. Inget vatten behövs transporteras runt i världen och förpackningarna som är av glas och återvunna detaljer håller år efter år. En saché varar i ungefär två månader. Smart, snyggt och genomtänkt.

Amerikanska Rahua arbetar med ett kvinnokollektiv i Amazonas för att framställa sina schampon.

Det pågår en refill-revolution inom skönhetsbranschen. De flesta seriösa producenterna erbjuder just nu olika typer av refillsystem, på ett eller annat sätt. En av de senaste i branschen att erbjuda refillsystem är Rahua. För varje såld förpackning av Rahua bevaras ett tunnland orörd regnskog i Amazonas. Rahuas hårprodukter tillverkas av den potenta rahuaoljan som framställs av lokala kvinnokollektiv inne i regnskogen. Och bara finns där. Ingen annan stans på jorden. Och det sker ingen exploatering eller strass runt produktionen och framställningen.

Ånd leker med den skandinaviska bokstaven Å i sin kommunikation

Ånd är ett litet brittiskt oberoende parfymhus som ännu så länge har fem dofter i sitt bibliotek. De handlar sina råvaror av små skaliga bönder där försäljningen går tillbaka till de som utför grovarbetet och insamlandet av råvarorna på madagaskar (vanilj) och Etiopien (frankincense).

Vad är earth day? Earth Day grundades den 22 april 1970 av senatorn Gaylord Nelson och Harvard-studenten Denis Hayes, 70-talets svar på Greta Thunberg.
Earth Day – var tänkt som en miljökampanj i USA men med åren har Earth Day växt till en unik miljöreform som spridits över hela världen. Earth Day uppmärksammas nu i över 190 länder och det anordnas Earth Day-aktiviteter i varje hörn av planeten – så även i år.

Underskatta inte din makt. När din röst och dina handlingar förenas med tusentals och miljoner andra runt om i världen, skapar vi en rörelse som är inkluderande, påverkande och omöjlig att ignorera”, var Denis Hayes uppmaning. Lika aktuell då som idag.

Testat: K18 hårmask -ny revolution för skada hår

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
K18 är en ny innovation som ska stärka håret och läka skador som uppstått av färgning, blekning och stylingverktyg

Vad är det? K18 hårmask är en ny biomimetisk hårmask med en patenterad peptid som ska återställa keratin-kedjorna i hårstrået. Med biomimetik menar man att den härmar hårets naturliga förutsättningar. Bio (natur) mimetik (härma). Hårmasken K18 innehåller en patenterad molekyl K18 och innovationen är ett resultat av samarbeten med hudvårdsforskare och bioteknikforskaren professor Artur Cavaco Paulo vid Minhos Universitet i Portugal. K18 består av 13 aminosyror som bildar en peptidkedja som efterliknar naturen. Denna teknik återskapar svavelbindningarna i håret.

Vad lovar produkten? ”Ju mer skadat håret är desto bättre blir resultatet” menar den kanadensiska producenten som beskriver det som att man ”läker” håret på fyra minuter. De joniska tvärbindningarna mellan de trasiga svavelbindningarna i håret ska repareras och vara beständiga

Så här använder du K18-hårmasken: Schamponera håret (gärna med ett detoxschampo) och skölj. Skippa balsam. Detta sista steg är viktigt för att molekylen ska kunna tränga ner i hårstrået. Börja med ett pumptag och arbeta in masken jämt i håret ett pumptag åt gången från botten till topparna. Överdosera inte. Låt masken sitta i och skölj inte ur den. Det är en leave in- mask. Masken behöver fyra minuter på sig innan du börjar styla håret eller använda andra produkter.

Resultat: När Olaplex kom för några år sedan var det som en revolution för mitt hår. Jag fick tillbaka mina lockar. Samma revolution upplever jag inte med K18, men däremot blir håret väldigt följsamt och mjukt. Jag tycker också att glansen har börjat komma tillbaka. Jag har använt K18 fyra gånger hittills och håret känns friskt och stärkt. Så något händer definitivt. Ett bakslag är dock priset. Jag förstår att man någonstans måste få in pengarna man lagt ner på forskningen och utvecklingen av produkten, men 895 kr för 50 ml är saftigt och kräver resultat om man ska våga investera i ett köp.

Pris: 850 kr/50 ml.

flera olika typer av produkter finns i K18:s sortiment. Dessa är för salongsbruk.

 

Dags för Beauty Oscar 2021

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

I dessa pandemitider är inget sig likt. Oscarsgalan har ju varit framskjuten flera månader i år. Men snart är det dags för lite gala-känsla här på bloggen. Den 26 april rullas årets Beauty Oscars ut här. Då prisar jag de nordiska märkena som jag tycker har stuckit ut under året som passerade. Och jag kan konstatera att de nordiska skönhetsproducenterna har inte legat på latsidan!

Precis som förra året är det skandinaviska aktörer som prisas där hjärnorna bakom produkterna ska ha kopplingar till Norden på ett eller annat sätt, men produkterna behöver inte nödvändigtvis ha slutproduktion i Norden.

Här kan du läsa en intervju med mig om Beauty Oscars-utdelningen i tidningen Scandinavian Mind.

Här är alla de vinnande kategorierna 2021:

Årets ansiktsvård
Årets kroppsvård
Årets ekologiska produkter
Årets hårprodukter
Årets solprodukt
Årets makeup
Årets hållbarhet och inkludering
Årets doft

Vilka produkter erhåller en Beauty Oscar? 
De produkterna som enligt Skönhetsredaktörerna.se förtjänar ett höjt ögonbryn belönas med en Beauty Oscar.
Det är produkter som sticker ut i sina respektive kategorier. Det kan vara en produkt som är värd uppmärksamhet och som håller vad den lovar. Kort sagt ska den ge dig en känsla av glamour och sticka ut ur mängden. Det är en produkt som aldrig blir en hyllvärmare utan en favorit som du ständigt vill återkomma till.

Så här ser prisemblemet ut i årets Beauty Oscar 2021.

 

Hur väljer jag ut produkterna?
Jag väljer ut pristagarna bland de presstester som skickats till redaktionen under förra året. Vissa köper jag. Jag är oberoende i mina bedömningar och får inte betalt av några aktörer. Jag tjänar heller inga pengar på mina tips och inga av länkarna är, där de finns, kopplade till betallänkar som ger mig pengar. Under april månad kommer jag att lägga ut flera olika kategorier av vinnare. Nytt för i år är kategorin ”Hållbarhet”.

Flera nordiska hudvårds- och makeupproducenter har prisats under de sex åren som vi har delat ut Beauty Oscars här på bloggen. Som True Organic, Therese & Soon, Linda Landenberg Perfumes, Estelle & Thild med flera.

Coty först ut att använda etanol tillverkad av infångad koldioxid i sina parfymer

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Calvin Klein är bara en av många parfymmärke som Coty har i sin portfölj. Marc Jacobs, Chloé och Gucci är några andra.

Det amerikanska parfym- och skönhetsmärket Coty blir först i världen med att använda etanol, producerad av infångad koldioxid, i sina parfymer. Det rapporterar Cosmetic Design Europe.

Efter två års arbete har forskare på LanzaTech och Coty lyckats framställa en hållbar etanol med hög renhet som lämpar sig för användning i parfymer och 2023 ska merparterna av alla parfymer tillverkas av den återvunna etanolen, uppger Coty i ett pressmeddelande. 

Den renade etanolen kommer från industriella koldioxidutsläpp som kolmonoxidgaser från tunga industrier inom stålverk och oljeraffinaderier. Bild från Coty.

I dag använder Coty etanol framställd av olika naturliga råvaror, mestadels av sockerrör och sockerbetor. Men dessa källor innebär användande av mark, vatten och gödsel. Med den nya tekniken används nästan noll vattenförbrukning och åkermark.

Chloe är ett annat märke som tillhör Cotygruppen

En livscykelanalys utförd av oberoende hållbarhetsrådgivning Quantis visade att denna etanolkälla ”signifikant minskade den totala miljöpåverkan”, rapporterar Coty.

Etanol är den största mängd ingrediensen som köps in i till produktionen av våra parfymer och med tiden kommer detta partnerskap med LanzoTech att avsevärt minska våra produkters miljöpåverkan. Det är inte bara rätt sak att göra. Dagens konsumenter, som med rätta, kräver att deras favoritvarumärken delar engagemanget för hållbarhet ”,  säger Sue Y. Nabi, VD för Coty.

Förra året meddelade L’Oréal sina planer på att använda infångade avgaser till polyetylenproduktion av schampo- och balsamflaskor under ett partnerskap med  LanzaTech och energiproducenten Total.

SVT: ”Niveas klassiska kräm bättre än dyra antiage produkter”

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Produkterna som är med i SVT.s första oberoende test: Pixi, Retinol Tonic, 299 kronor, Skincare First Concentrate, 389 kronor, Skincity,Verso, Super Facial Serum, 1 233 kronor, Paula’s Choice, Clinical 1% Retinol Treatment, 669 kronor och Emma S, Ageless Serum, 349 kronor.

Äldst är bäst. Niveas klassiska vatten i olja-emulsion lanserades 1911. Nu visar det sig i en korttidsstudie på åtta veckor att en kräm med över hundra år på nacken är precis lika bra, om inte bättre, än högteknologiska krämer med ingredienser som den trendiga alkoholen retinol. Kanske är det som att slå upp öppna dörrar. Detta var vad vi skönhetsredaktörer vetat om länge: Utgå från att inget funkar…

Det säger ju så mycket om hur mycket det här med att binda och behålla fukt i huden betyder”, säger Johanna Gillbro, doktor i experimentell dermatologi, i SVT:s granskande dokumentär ”Sanningen om hudvård”.

Det är sällan det görs oberoende studier av hudvårdsprodukter. Oftast är det företagen själva som utför studierna och enligt dem själva får fram ” signifikanta skillnader” i resultat av olika aktiva ingredienser. Företagen säljer en dröm. Och så har det varit länge. I programmet tar man även upp den hajpade ingrediensen peptid och visar att med hudens konstruktion skulle det ta 10 år att nå ner i underhuden där peptiden ska göra verkan.

Vad förvånade dig mest i programmet?

Det var nog deltagarnas uppfattning om sin hy, många unga personer upplever att de har en hel del problemområden som de själva uttrycker det.Det kan vara allt från rynkor, förstorade porer eller avsknaden av glow. Självbilden av huden skiljer sig ofta markant ifrån vad vi faktiskt kan mäta, det var nog det som jag blev mest bekymrad över”, skriver Johanna Gillbro, doktor i experimentell dermatologi, i ett sms.

SVT: dokumentären ”Sanningen om hudvård” – sänds i tre delar på SVT1 . 294 personer deltar i det oberoende testet som SVT utför på olika ”aktiva” ingredienser.

Anledningen att producenterna kan fortsätta att hävda att produkterna är verksamma, är att de inte lyder under läkemedelslagarna där man måste lägga fram oberoende studier för att hävda resultat.

”Man behöver inte redovisa alla de testerna som kanske inte har gett resultat så det är fritt fram för företagen att redovisa de resultaten som gett bäst resultat”, klargör Josefin Liljeteg , biträdande enhetschef på Läkemedelsverket.

Experterna i SVTs granskande program har svårt att med blotta ögat se skillnader i resultat efter att försökspersonerna testat den ”aktiva” krämen på en sida och ovetandes applicerat Niveakrämen på andra halvan. Det första försöket som pågick i åtta veckor visar, i mikroskåpiska mätningar, att huden påverkas marginellt av retinolprodukterna, men att den ansiktshalvan som smorts in med Niveakrämen har fått lika bra resultat i fuktbalans och torrhetsrynkor som sidan med den dyra krämen. Dyrt är inte alltid bäst om man vill se resultat.

”Det är så mycket annat som spelar roll för priset som paketeringar, eventuella studier och forskning av en produkt än bara innehållet. Man säljer ju en upplevelse, det är ju en helhet”, konstaterar Pär Svahnberg doktor i organisk kemi, i programmet.

Hur kan en kräm som har hundra år på nacken  slå ut en kräm som har en modern anti-age ingrediens? 

”Ja, det var förvånande även för mig. Men det är ju väldokumenterat inom hudvårdsexpertisen att fett och fukt verkligen gör skillnad mot ålderstecken, tillsammans med solskydd. Fukt och fett motverkar bildningen av torrhetsrynkor som annars kan utvecklas till fina linjer och djupa rynkor”, säger Johanna Gillbro.

Programmet har fått kritik för att testet bara pågått i två månader och att man olika typer av retinolprodukter ställs mot en kräm.
Kan man tänka sig att utfallet skulle blivit annorlunda om man hållit på längre? Kan den aktiva ingrediensen slå Niveakrämen på sikt?

Det är absolut möjligt även om en tvåmånadersperiod är det vanliga när det gäller tester av antiageprodukter. Man kan absolut räkna med bättre resultat vid längre användning”, tror Johanna Gillbro.

Nästa avsnitt sänds den 22 april kl 21.00 på SVT1

Incilistan på Niveakräm: Aqua, Paraffinum Liquidum, Cera Microcristallina, Glycerin, Lanolin Alcohol (Eucerit®), Paraffin, Panthenol, Decyl Oleate, Octyldodecanol, Aluminum Stearates, Citric Acid, Magnesium Sulfate, Magnesium Stearate, Parfum, Limonene, Geraniol, Hydroxycitronellal, Linalool, Citronellol, Benzyl Benzoate, Cinnamyl Alcohol

Fakta: Niveakrämen lanserades av det tyska bolaget Beiersdorf 1911. Det är en petroliumbaserad produkt där uppfinningen Eucerit, gjorde det möjligt att binda vatten och olja till en stabil kräm som först var avsedd för användning inom det medicinska världen. Eucurit utvinns ur oljeindustrin, och Niveas uppfinnare, Dr Isaac Lifschütz, var den förste att ta fram en hudkräm som kunde förbli stabil över tiden och som kunde exporteras runt världen utan att förlora något av dess kvalitet eller konsistens.

 

Sida 29 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Frida Westergård och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB