Maria Ahlgren + Skin Treat = Det bästa från två världar

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Skönhetsskribenten Maria Ahlgren har teamat upp med Kicks ena hudvårdsmärke Skin Treat som jobbar med super food ingredienser för att förstärka de hudvårdande egenskaperna. Kollektionen heter The Essential Liquids och innehåller 5 flytande produkter som ger fukt och glow.

Det är ingen hejd på alla svenska varumärken som släpper nya hudvårdsprodukter den här hösten. En av de roligaste tycker jag är samarbetet som min beautykollega Maria Ahlgren gör tillsammans med Skin Treat där superfood blivit potenta hudvårdande ingredienser.  Maria har inspirerats av den japanska kulturen och sättet att se på hudvård ur ett helhetsperspektiv. Hon har även besökt ön Okinawa och spanat in maten från den blå zonen som sägs förlänga livet. Så lägg natto (slemmiga överjästa sojabönor som smakar surströmming), fermenterat ris och grön kavaiaralg på minnet.

”Double cleansing var den första jag kom i kontakt med när jag bosatte mig i Tokyo och en av de rengöringsrutinerna som jag tagit med mig hem och fortsatt med när jag lämnade Japan”, berättar Maria Ahlgren.

Maria Ahlgren är en fena på att både skriva och blanda till styrkedroppar för huden

Maria Ahlgren som har skrivit flera böcker i ämnet superfood har stor kunskap om  hur maten du äter påverkar hälsan och hon är själv en rawfoodälskare av rang. Så när hon fick frågan från Kicks att göra en hudvårdsserie på temat så bubblade Maria Ahlberg inombords förklarar hon.

Superfood har självklart inspirerat mig eftersom jag är intresserad av hur maten vi äter kan påverka huden inifrån men även hur spill från matrester kan återanvändas i skönhetsindustrin så som näringsämnen från risindustrin. Det var det japanska märket SKII som var först att lägga i fermenterat ris i en kräm efter att man sett att de som hanterade riset i fabrikerna hade superlena händer”, säger Maria Ahlgren.

Kaviar-alg ska ni testa om ni någon gång kommer till Japan. Det är en läckerhet utan dess like. det är en alg som växer i havet utanför Okinawa. Just alger är väldigt i ropet nu. Den är rik på omega 3 och mineraler. Foto Agneta Elmegård

”I Japan pratar man mycket om vad de hudvårdande funktionerna hos olika livsmedel är. Det är det som lagt grunden till mina Beautyfood-böcker och min egen besatthet av att ”äta min hudvård”. Grönt te exempelvis har jag en speciell relation till för när vi bodde i Hong Kong sa läkarna att jag skulle dricka grönt te för att det var nyttigt för hela organismen. Och när vi bodde i Japan så förstod man storheten med grönt te genom alla ritualer som är förknippad med grönt te”, säger hon.

Kemisten Alf Jarméus har tolkat Marias asiatiska vurm och översatt den till effektiv hudvård

Till sin hjälp att skruva ihop superfoodingredienserna så att de fungerar i hudvård har Maria haft Alf Jarméus, kemist på Salab i Stockholm.

” Jag har länge haft ögonen på just den gröna kaviarn och nu var det ju klockrent att ta med den. Den har en fin fuktgivande effekt och påminner lite om hyaluronsyran. Men även natto är intressant. Den innehåller polyglutaminsyra som är en lång polymer. Den lägger sig som ett fuktresorvar på huden och ger en försiktig avsöndring av mindre molekyler över tid. Tonern var en utmaning att få till den gjorde vi i elva versioner tilla vi insåg att Maria var allergisk mot ett konserveringsmedel.”, förklarar Alf Jarméus.

 

Essensen SKIN TREAT Fermented Mushroom Hydrating Essence och är Marias favorit

”Essensen med den fermenterade reichin verkligen matar huden och är en fenomenal törstsläckaren som funkar både kväll och morgon. Den är ett måste nu när vi går mot kallare tider. Man blir som en daggstänkt nektarin”, förklarar Maria.

Japan och Maria Ahlgren är en sann symbios för mig. Här kan jag passa på att avslöja att jag stalkade Maria i Tokyo, under VM för damer i volleyboll 2010, när jag var där för att bevaka mästerskapen. Jag kontaktade henne via hennes blogg ”From Tokyo with Love ” som jag lusläste frenetiskt och Maria gick med på att träffa mig i Daikanyama för ett J-Beauty- skönhetssnack utan dess like. När Maria återvände till Sverige blev vi senare kollegor som skönhetsredaktörer för olika tidningar.

Corona-anpassat Stockholm Beauty Week 2020

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Stockholm Beauty Week 2020 – blev av trots alla tvivel. Med Corona-anpassade stora salar och kontrollerade insläpp om max 50 personer åt gången blev det aldrig någon trängsel i Stockholm Waterfront.

Det var många som tvivlade. Men tillslut öppnades dörrarna till årets upplaga av Stockholm Beauty Week. Skönhetsmässan har bara växt sig starkare och starkare under åren och i årets upplaga kunde man botanisera bland nyheter hos ett trettiotal utställare i Stockholm Waterfront i centrala Stockholm. Tack vare ett rigoröst säkerhetssystem, kontrollräknare och duktiga besökare som höll avstånd måste man beteckna mässan som en stor framgång under rådande tider.

Franska ekoparfymen Fiilit parfum du Voyage tar dig med på en resa med hjälp av doftessenser från alla världsdelar
Ellure började som ett elevexperiment på KTH. Nu är det på riktigt och skräddarsyr ditt läppstift med hjälp av artificiell intelligens
Ellure – Hur snyggt är inte det här? Eller hur. Med hållbart framställd ”plast” av spannmål.
Jag testade maskinen Emsella i Victus Medicals monter. Det är en maskin som ska hjälpa till att stärka muskulaturen i bäckenet om man lider av inkontinens eller framfall. Ungefär som en elektrisk knipövningsmaskin.
Svenska ögonbrynproducenten Jorat Cosmetics gör ett vax som får brynen att sitta där de ska. Lämge.
Dalarna var representerat av företaget Fruesh Cosmetics från Ludvika som gör finfina produkter med oljor.
Jag missar aldrig att köpa ett gäng ampuller från tyska Dr Belter när jag är på mässor där företaget ställer ut. Kunde inte motstå de här med  gurkmeja,
Cosmopharma gör just nu en spännande resa där de tar hem hela produktionen och tillverkar både innehåll och förpackningar  i Sverige. Hatten av för det.
Företaget Qryo.se hade sin omtalade Red Light Therapy -bed på plats. Det röda ljuset gör dig piggare och boostar huden och kroppens mitokndrier enligt företaget som tagit fram bädden.
Svenska Me Anima har kommit med två sköna, återfuktande och väldoftande nyheter. En lavendelrengöring och en mist som doftar underbart av vattenmelon.
Reserol har släppt en ny exklusiv kroppskräm med potent växtkaviar från Okinawa i Japan.
Anteage är ett spännande minimalistiskt märke från Kalifornien som har stamceller och tillväxtessencer högt uppe på ingredienslistan i sina batcher.
Jag fick en fin sminkning med Real techniques nya sponge som har fått en silikontopp.
Italienska parfymföretaget LÉrbario Toscana hämtar inspiration till sina dofter i Toscana. Här är deras senaste dofter,  silver och guld.
Svenska ekomärket ViridiEco presenterade ett nytt serum, Diatom Serum, som innehåller den intressanta kiselalgen som produceras på västkusten och som binder fukt lika effektivt som hyaluronsyra.
Rosenserien har inte legat på latsidan under pandemin. Fyra nya produkter presenterade de på Stockholm Beauty Week 2020, alla utvecklade i hållbar anda.
Svenska Loelle satsar på potenta oljor i sin produktion. Här är mina två favoriter. Hampafröolja och avokadoolja.

Husky Mindfulness – meditation med hundar på Husky Home

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
På Husky Home utanför Kiruna har Ylva Forssen utvecklat en metod för att hundarna ska må bra. Husky Mindfullness

En av de häftigaste upplevelserna under Daisybeatykonferensen i helgen var definitivt besöket på Husky Home i Laukkuluspa, som ligger 4 mil sydväst om Kiruna. Det är en fantastisk kennel alldeles intill Kalixälven. Hundarna väntar just nu på att snön kan komma så att de kan springa ut med slädar och dra turisterna i stora åttor! Men i väntan på snön fick vi uppspelta beautynördar en lektion i mindfulness med huskys. Behöver jag berätta att detta var helt fantastiskt?

Hej där! Vad tänker du på? Foto: Agneta Elmegård

 

Vi fick en rundvandring i kenneln som har 40 hundar. Och inte ett skall eller tjut under hela vistelsen -förutom när valparna blev utsläppta (och råkade få syn på gårdskatten). Hundarna var lugna som filbunkar. Det beror på att Ylva Forssén har utvecklat en metod för hundarna där hon mediterar med dem så att de känner sig trygga och inte behöver yla och bli uppspelta. Ylva kallar det även för ordlöst ledarskap.

”Jag gick in kurs i meditation med hundar och efter det blev jag intresserad och ville utveckla konceptet eftersom jag märkte hur starkt hundarna svarade på den tysta kommunikationen”, berättar Ylva Forssén som är föreståndaren på Husky Home.

”Vi påverkar hundarna med våra känslor och hur vi mår. De är väldigt uppmärksamma och känsliga för hur vi beter oss. Är vi stressade så känner hundarna det direkt. Därför brukar jag meditera hos hundarna. Antingen med bara en hund eller med hela flocken”, berättar Ylva Forssén.

Vi får stå i en ring och gör en enkel grundläggande meditation som Ylva leder och hon uppmanar oss att känna av marken, grunda oss och befinna oss här och nu. under tiden lägger sig alla hundarna i hägnet ner. Helt otroligt. Så fina hundar och en sådan fin upplevelse! Tack så mycket Husky Home!

Ylva Forssén är ledaren i flocken på Husky Home. Om ni undrade!
Björne är alfahanen i ett av hägnen på Husky Home
Husky Home ligger precis vid randen av kalixälven och hundarna har stora ytor att springa på
Två sköna huskys som väntar på att snön ska komma så att de kan jobba lite!
Det blev mycket gos med hundarna hos Husky Home
Stor blöt nos i kameran. Inga problem just idag!

 

Sunday Riley lanserar ny cold cream – Ice

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Sunday Riley lanserar en klimatkräm som ska skydda huden mot kyla och torr luft som drar ut fukt ur huden.

I dagarna lanserar det amerikanska märket Sunday Riley en ny cold cream i Skandinavien. Och vad passar bättre än att göra det på Ishotellet i Jukkasjärvi?  Om det inte var för att huvudpersonen själv, Sunday Riley, fastnade i Istanbul på vägen till Kiruna så hade lanseringen varit perfekt. Tillsammans med Daisy Beauty Magazine hade de slagit på stora trumman och var taggade till tänderna för att offentliggöra den nya krämen, som är perfekt för det skandinaviska klimatet. Fullpackad med ceramider och vitamin F. Krämen smälter förvånansvärt bra in i huden och lämnar ingen fet hinna kvar när den väl gått in i huden. Återfuktningen är bra.

Sunday Rileys produkter är en lite framgångssaga i sig. Sunday startade företaget i Texas, i eget namn 2009. Hon var fast besluten att hennes produkter var något extraordinärt. Hon satte sig utanför varuhuset Barneys huvudkontor och gav sig inte förrän hon släpptes in i varuhuset för att presentera produkterna. Ut kom hon med ett kontrakt. Resten är är en framgångssaga och hon fortsätter att släppa den ena kultprodukten efter den andra. För två månader sedan fick företaget sin B-corp certifiering vilket är en väldigt sträng hållbarhetscertifiering.

Mycket av hemligheterna kring framgångarna ligger i hennes formuleringar av produkterna menar hon själv. Hon ger sig inte förrän det är perfekt och levererar det hon vill ha.

”När jag arbetade med  ICE började det som en C-vitaminkräm, men jag ville samtidigt göra en coldkräm, efter fyra månaders experimenterande var jag helt slut. Ceramiderna gjorde krämen seg som gummi. Jag dunkade verkligen mitt huvud i väggen för att få till den här krämen”, berättar Reily på videolänk från Istanbul där hon fastnade på väg till Sverige.

Sundays senaste kräm krävde 62 försök innan hon var nöjd

Sunday lägger stor vikt vid sina formuleringar och jobbar tätt ihop med en kemist i labbet i Houston ”Det är som att baka en kaka. Vill jag ha en fluffig kaka eller vill jag ha en torr kaka och fokusera på ett slutresultat. Jag vill ha hela bilden framför mig innan jag startar. Varje formulering är en utmaning. Hur kan alla ingredienserna samarbet? Hela processen handlar om att kompromissa för att få ett bra slutresultat. Ibland kan man ha 60-80 olika recept på en produkt innan man är nöjd”.

Efter 62 formuleringar var hon hemma med den feta ICE-krämen. ”Det handlar ofta om att inte bli sentimental över formuleringar, man får inte bli för fäst vid en produkt. Vi hade en produkt som inte sålde så bra och jag tänkte, ´hur ska jag göra den bättre´. Då får man formulera om…, berättar Sunday Riley

Sunday Riley menar att Alfahydroxysyror, a-vitamin och en c-vitaminprodukt är hemligheten till en sund hy. Vare sig du är 18 eller 80 år eller har en känslig eller en fet hy.

A- vitamin gör huden klarare och arbetar inifrån ut. Men det handlar om att ha en rätt typ av retinol och ha klart för sig vad jag vill uppnå. Det kan ta 12 veckor innan den verkar.Du kan flagna bli röd och det är just det som du inte vill uppnå. Jag vill bara ha ut de bra delarna ur A-vitaminet så en ester är att föredra, då får du inte några biverkningar. Ju tunnare formuleringen är desto snabbare går den in i huden”, berättar Sunday Riley som närmast beskrivs som en ört-explorer och som är otroligt noggrann med sina ursprungsingredienser och hur de skördas och tas fram.

Sunday Riley fick vara med på videolänk från Istanbul och Craig Starling från Londonkontoret fick moderera frågorna på Daisy Beautys konferens.

En annan ingrediens som Sunday hyllar är AHA-syran som bland  annat finns i Good Genes, en kultprodukt som funnits i sortimentet från första början 2009.

”Alfahydroxysyrorna jobbar på de döda hudcellerna så att de inte kloggar ihop på hudytan för då kan de dra till sig orenheter och det kan fastna föroreningar i dem.

Sunday Rileys Europateam presenterade ICE-krämen på Jukkasjärvis ishotell utanför Kiruna

 ”C-vitamin är en del av kollagenproduktionen i huden och du kan inte producera den själv så vi måste äta den eller tillföra den på hudytan. Helst på natten för då är huden i reparationsfas och gör bäst nytta. Helst mellan 3 – 15 procent askorbinsyra. Det är en fantastisk ingrediens, men den är väldigt instabil och att stabilisera vitaminet är den stora utmaningen. Utvärtes  reagerar C-vitaminet med hudens enzymer och blir en del av hudens kemi”, förklarar Sunday Riley. 

Good Genes innehåller AHA-syra och har varit med sedan starten 2009. ”Jag har torr hud så jag exfolierar ofta för jag vill åt glowet. Jag vill skina som en diskokula” förklarar Sunday Riley.

Sunday Riley ser inga problem med att blanda produkter och olika vitaminer:

”På natten skulle jag använda retinolen först, kanske lägga på den en tag innan jag lägger mig och sedan c-vitaminprodukten”.

I pipelinene att släppas hos Sunday Riley finns en återfuktande mist, med bland annat fermenterad honung och alger.”Pink Drink”, heter den. Den innehåller prebiotika och peptider 9 och 11 och den ska mata vårt mikrobiom.

”Mikrobiomet är så viktigt. Det är som en symbiotisk buffé. På hudytan är det 10 miljoner organismer som samverkar. Det är en naturlig organism och måste respekteras.”

Vad kommer framtidens hudvård att vara och se ut tror du?

”Jag tänker på det hela tiden. För 10 år sedan var inte hudkrämer det mest attraktiva du kunde hålla på med, för det var makeup som gällde, men det kommer att ändras och har redan gjort. Selfcare kommer mer och mer, att ta hand om sig själv och sin hud. Vi har mindre tid och vi hinner inte med 20 olika steg, därför tror jag att produkter i framtiden kommer att vara multifunktionella och produkter som tar hand om både hudens mikrobiom och förändrar den till det bättre, typ 2-1 produkter.”, säger Sunday Riley.

Detalj från ishotellet i Jukkasjärvi där Sunday Riley höll sin lansering tillsammans med Daisy Beauty

Bioglitter från Ztirl – skimmer som framställs av trä

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
”Heaven is a place of earth” heter den här ögonskuggan från Ztirl tillverkad av cellulosa

”För blotta ögat ser det ut som vilket glitter som helst. Men det är helt nedbrytbart i sötvatten”, säger makeupartisten Isabel Ztirl om ögonskuggan som är tillverkad av cellulosa gjord av eukalytus.

Isabel Ztirl, har arbetat med artister som Laleh, Avicii och Swedish House Maffia och de se­ naste åren har hon nästan enbart sminkat med ekologisk, naturlig och vegansk makeup. Hon menar att man kan få samma effekter av bioglitter som konventionellt framställd makeup.

”Jag har ju alltid älskat glitter men jag hade svårt att i butik hitta det jag sökte. Det finns bioglitter som tillverkas av bio­ plast men det kräver så hög luft­ fuktighet och temperatur för att brytas ner så det fungerar inte här i kalla Sverige”, säger Isabel Ztirl.

Innovation, hållbarhet och glitter i samma flaska. Det är inte alltid det sammanfaller.

Tillsammans med en producent har makeupartisten Isabel Ztirl tagit fram ett bioglitter som framställs av cellulosa från trä.

”I dag kommer cellulosan från eukalyptus som odlas hållbart inom EU och vi arbetar på sikt med att framställa glitter av svensk skog”, berättar Isabel Ztirl hoppfullt.

Hur kan något som trä, glittra?
”Dels så är det växtcellulosan i sig som är aningen skimrande, men i vår serie ”sparkle” glittrar det mer. Där har vi tillsatt ett väl­ digt tunt lager av aluminium”.

Hur bryts glittret ner i naturen?
”Eftersom det till största delär tillverkat av cellulosa bryts det ner i naturlig sötvattenmiljö, precis som en vanlig blomma gör. Aluminiumet i ”sparkle” bryts inte ner men aluminium är en naturlig del av jordskorpan”.

Hur använder man bioglittret?
”Alla glitter kan användas i ansikte, kropp, hår och naglar. Till ansikte och kropp har vi tagit fram ett speciellt veganskt fästgelé som glittret kan blandas ut med innan det appliceras, önskas ett tätare resultat kan man även packa på med glitter ovanpå gelén”.

Mineralen mica som ger skimmer i ögonskuggor och foundation bryts i norra Indien i regionen Jhark­hand och Bihar och det är vanligt med barnarbete i gruvdriften. Bild från Terre des Hommes.

Skimmer i sminkprodukter framställs i dag för det mesta av mineralen mica som bryts i norra Indien i regionen Jhark­hand och Bihar. En ganska kon­troversiell gruvdrift där barn­arbete är en stor problematik. Organisationen Terre des Hom­mes, släppte 2016 en rapport som fastslog att över 20 000 barn är inblandad i att bryta mineralen mica som sedan hamnar i exklu­siva makeupartiklar, främst i västvärlden. Just etiken kring produktio­nen av skimmer är något som Isa­bel Ztirl velat lyfta framgent med sin alter­nativa produktion.

”Vi bär alla ett ansvar att göra vad vi kan och föregå med gott exempel för kommande genera­tioner. Ibland kan det krävas en mindre uppstickande rebell som jag för att större företag ska börja tänka om och jag hoppas att Ztirl kan bidra till det. I samarbete med svenska industrier och fors­ kare ser vi nu över möjligheter­ na att ta tillvara på den svenska skogen och möjligheterna att tillverka nytt, hållbart glitter av inhemska träd”.

Bioglittret Rose tattoo från Ztirl

Vinbär det nya svarta inom parfym

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Dofter med tydliga noter av svarta vinbär: LÓccitane & Pierre Hermé, Cassis Rhubarb, 100 ml Edp, Roger de Gallet, cassis de Firenze, edc, 30 ml  SweDoft, Pure Lady, 100 ml edp Senteur de Caia, Edp Eau D”Italie, Le Sirenuse Positano, edt 100 ml. Fueguia 1833 Patagonia, La Cautiva Edp, 30 ml. Le Couvent des minimes, Saiga, Vegansk parfym, svarta vinbär, ros och cederträ.  Dr Vranjes, Pompelmo Cassis, Fragranzia D”ambiente. Raunsborg, Secret No 1, Nordic, 50 ml The Different Company, Sublime Balkiss, 50 ml,

Glöm vita blommor, mysk och tonkabönor. Frukt och bär står högt upp på ingredienslistan i parfymer just nu. Allt från fikon till yuzo och nordens egen druva, svarta vinbäret – återfinns i flertalet dofter just nu.
– Bären ger energi och en söt fräschör i en doft, förklarar parfymören Linda Landenberg Holst.

Svartvinbärsackordet dyker upp i allt fler parfymer. Tvålar, parfymer och rumsdofter får en omisskännlig doft av det populära nordiska bäret. Vad svarta vinbär kan ge för karaktär åt en doft vet parfymören Linda Landenberg Holst, en hel del om, parfymör och konsult.
”Det mest vanliga är att man använder sig av ett ackord, det vill säga en parfym i miniformat, som man sedan adderar till formulan. Denna variant är blommigare och ger en spritsig fruktsötma. Personligen gillar jag att den adderar en söt fräschör”, säger Linda Landenberg Holst.
Vilda svarta vinbär kallas för tistron och i 1800-talsverket ”Svensk botanik” jämfördes doften med ”lukten av vägglöss och katturin”.
”Svart vinbär kommer i olika former, antingen så är det en absolute – vilket innebär de små svartvinbärsknopparna. Denna variant ger en fruktig ton men även en animalisk facett”, som kan förklara vart åt det kan luta, berättar Linda.

 

Bianca Ingrossos nya doft, Centeur de Caia, innehåller svarta vinbär

Varför har svartavinbär blivit så trendigt i dofter?
”Svartvinbär gifter sig fint med exempelvis vissa blommor och citrus. Därför är dem en omtyckt ingrediens. När det lanseras nya råvaror inom parfymindustrin så kan vissa råvaror fungera som en fin partner varför dessa råvaror kan ses som trendiga och svartvinbär är ett sådant exempel. Sen kanske sanningen inte ligger hos parfymören utan hos den som ansvarar för marknadsföring och kommunikationen av en doft. Den personen kan se ett mervärde i att lyfta fram en viss typ av råvaror”.

LInda Landenberg har själv adderat svartavinbärackord i sina dofter

Du använder själv svarta vinbär i din doftframställning och har precis tagit fram en serie doftljus i åt Nordiska Kompaniet där svarta vinbär ingår. Hur tänker du kring svarta vinbäret i din framställning?
”I en av kompositionerna ”Silhuett” ville jag ha en grönska med spänst, som varken får kliva åt det kärva hållet men inte heller bli för söt. Där balanserade svartvinbär fint tillsammans med de andra råvarorna”.

Vilka andra ackord passar svarta vinbär med i en parfym?
”Ros och svarta vinbär passar väldigt bra tillsammans. Bären kan ge energi till doften och med rosor bibehålls en fräschör utan att ta bort den fruktiga delen”.

 

Vilken dofter är dina favoriter där svarta vinbär ingår?
”Hos ”L’ombre dans L’eau” från Diptyque bidrar svartvinbär med en mörk och fuktig ton. I min egen komposition ”a trembling rose” så ger den doften en darrande energi”, sammanfattar Linda Landenberg Holst.

En väldigt fin nichedoft från Eau D´Italie, Le Sirenuse Positano

Visste du detta om svarta vinbär?

Svarta vinbär, Ribes nigrum, kallas ”Nordens druva”. Svartvinbäret går att odla över hela Sverige och är ett populärt syltbär i Skandinavien, Baltikum och Ryssland.

Svarta vinbär innehåller fyra gånger mer C-vitamin än en apelsin.

I folktron ansågs svarta vinbär och dess blad, hjälpa mot gikt, influensa, depressioner och krypningar i benen.

Vinbären odlas främst i norra Sverige och 40 procent av landets vinbärsskörd står Norrbotten för.

Bären används också till likör och som brännvinskrydda

Klimatet kring polcirkeln med ljus dag och natt ger goda odlingsförhållande för vinbärsbusken.

Vinbärsodling förbjöds i USA på 1800-talet. Man trodde att vinbären spred sjukdomar till träden. Då timmerindustrin var viktigt infördes ett odlingsförbud. Numera avgör varje stat om vinbärsodlingens vara eller icke vara.

Tre fina dofter som innehåller svarta vinbär i sina ackord: L”occitane & Pierre Hermé, Cassis Rhubarb, 100 ml Edp The Different Company, Sublime Balkiss, 50 ml, Raunsborg, Secret No 1, Nordic, 50 ml

 

Kenzo Takada död i sviterna av Covid 19

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Kenzo Takada var en av de första japanska designerna som slog igenom i Europa. Han gjorde sin sista modevisning 1999 i Paris. Bild AFP

En kraftfull stjärna på modehimlen har slocknat. Kenzo Takada har avlidit i sviterna av covid-19, 81 år gammal. Takada, avled på söndagen på ett Amerikanskt sjukhus i Seine.
Dödsbeskedet kommer drygt halvvägs in i Paris modevecka – en stad där Kenzo Takada verkade som kläddesigner sedan 1970. Takada bosatte sig i Frankrike 1965 efter att löst en enkel båtbiljett från Yokohama till Marseille. Resten är modehistoria. Kenzo var den förste japanske designern att slå igenom på Paris modescen när han grundade modemärket Kenzo,

I somras avled den japanske designern Kansai Yamamoto som slog igenom nästan samtidigt som Kenzo Takada. Kansai Yamamoto var mannen bakom David Bowies alter ego, Ziggy Stardust. Japan har förlorat två stora designers.

I ljust minne bevarade.

Oral B lanserar eltandborsten iO med artificiell intelligens

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

 

Oral B har lanserat sin mest avancerade tandborste hittills och som innehåller flera nya patent oxh skräddarsyr tandborstningen tack vare artificiell intelligens.

Oral B har kommit med en ny intelligent eltandborste, iO. Den känner av hur du borstar tänderna och lär dig tolka dina borstningsmönster. Dessutom är den tystgående tack vare en smart magnetöverföring i motorn. Jag har testat borsten i nästan tre månaders tid och jag måste säga att flera förbättringar gjorts sedan jag testade deras förra tandborsten Oral B Genius som du kan läsa om här.

Den största skillnaden mellan de här två eltandborstarna är att den är mycket mer användarvänlig. Enkla och smarta lösningar på displayen är en av dem. Glad gubbe om du borstat mer än 2 minuter. Sur gubbe om du borstat för lite eller slarvigt. Den nivån. Dessutom är den tyst. Oral B Genius låter som en traktor jämfört med iO. Kopplar du upp tandborsten till appen så berättar den för dig hur du kan förbättra din tandborstningsteknik eftersom den läser av hur du rör tandborsten under en session. Ska jag komma på något negativt så är det på programet för whiteningeffekt. När du borstar tänderna lägst inne i gommen…då kittlar det i öronen. Just saying.

För att förstå tekniken bakom iO ställde jag några frågor till Pierre Lindquist som är produktchef på  Oral B i Sverige.

Oral B iO beskrivs som den mest avancerade eltandborsten på marknaden. Vad kan den göra som inte andra eltanborstar behärskar ännu?

Den nya magnetiska motorn är Oral-B iO ensam om på marknaden. Den bidrar med en oscillerande rotation som tillsammans med mikrovibrationer ger den där tandläkarrena känslan varje gång du borstar tänderna. Den nya magnetiska motorn bidrar även till en märkbart mjukare och tystare borstning jämfört med övriga tandborstar från Oral-B. Oral-B iO9 har även en helt ny LED-färgdisplay som hälsar på dig varje gång med en smiley, och hjäper sedan dig att enkelt välja bland funktioner och personliga inställningar. Och med vårt nya batteri har vi nu också avsevärt kortat ner på laddningstiden till ca 3 timmar. Det är mycket som vi har förbättrat med iO”
iO beskrivs som eltandborstarnas Tesla! Varför?

”Det är en fin komplimang! Det går såklart inte att jämföra en tandborste med en bil rakt av, men det här är verkligen ett stort steg framåt i utvecklingen av framtidens mun- och tandvård. Oral-B har alltid strävat efter att vara i framkant när det gäller teknologiskt utveckling. Bakom nya Oral-B iO så ligger 6 år av forskning och utveckling, och hela 250 nya patent! Sen så är tandborstningen med iO märkbart mjukare och tystare än våra övriga tandborstar tack vare den nya magnetiska motorn, kanske inte helt olikt en Tesla…

Tusentals vibrationer i sekunden gör att plack och bakterier borstas bort.

På vilket sätt arbetar Oral B:s iO med Artificiell intelligens?

”Oral-B iO använder sig av en helt ny AI-teknik för att hjälpa dig att borsta bättre. Lite mer konkret så är iO utrustad med en teknik kan identifiera 16 olika borstlägen i din mun, och när du använder den tillsammans med vår Oral-B app så får du detaljerad feedback i 3D på exakt var och hur du bör förbättra din borstteknik. Till exempel kan man som högerhänt borsta lite slarvigare på vänstra sidan av munnen, och med iO kan du få svart på vitt exakt vilka områden du bör borsta lite extra noggrant”

På vilket sätt påverkar en eltandborste tandhälsan i positiv riktning?

”Med en vanlig manuell tandborste kan man inte uppnå samma rengöringsförmåga som med en iO. Rent konkret så avlägsnar en Oral-B iO upp till 2 gånger så mycket plack från tänder och 6 gånger mer längs med ditt tandkött, vilket man kan känna redan efter första gången man borstar med en iO. Man får verkligen en härlig tandläkarren känsla. Bättre borttagning av plack hjälper sedan till med att förbättra hela din munhälsa, inte bara tänderna

En bra tandkräm är halva grejjen. Här är mina favoriter. Radius Organic toothpaste med grönt te, Hydro Phil  örttandkräm, Svenska märket Beconfident, samt Marvis.

Kan du ge exempel på vad bättre tandhälsa kan vara?

”Till exempel så bidrar det till ett friskare tandkött, vilket sedan i sin tur ger starkare tänder. Det blir en positiv spiral! Vidare så hjälper iO till med att förbättra din borstteknik med en AI-funktion som känner igen var och hur du borstar, för att sedan ge dig förbättringstips. Utöver att visa vilka områden som du kanske missar att borsta, så varnar den även om du skulle borsta för hårt, och ser till att du håller dig till de tandläkarrekommenderade 2 minuters borstning”, säger Pierre Lindqvist.

Shu Uemura presenterar ny look på sin stylingserie

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Ny minimalistisk look i Shu Uemuras hårstylingerie

Shu Uemura art of hair presenterade ikväll en ny visuell look på sin hårstylingserie. Och det på ett digitalt livesänt event. Stylingserien innehåller bland annat djuphavsvatten, skördat tre kilometer ner i havet, dit solen inte når. Vatten som innehåller viktiga mineraler som håret drar nytta av.

Moringaolja är en annan viktig ingrediens i Shu Uemuras produkter är uppbyggda kring. Moringa är ett träd (pepparrotsträd) som växer på väldigt torra ställen och som ger högkoncentrerad fukt i håret. Unikt med den nya stylingserien är att du kan mixa produkterna som du vill utan att det blir klibbigt eller förlorar spänsten, berättar de i sändningen som leddes av modejournalisten Emilia De Poret.

Emilia de Porets japaninspirerade hår var gjort av Alireza Mousavi

Stylingserien innehåller allt från flera olika lerpastor till blow dry produkter och sprejer. ”Balans från Japan och teknik från västerlandet”  var ledordet som genomsyrade hela presentationen.

Skyddande olja har alltid varit en av grundfilosofierna i Shu Uemuras makeupserier och  olja tog man senare även in i hårserierna.

Maia Hirasawa underhöll på det livesända eventet

Vem var Shu Uemura?

Shu Uemura (1928–2007) var en legendarisk makeupartist som tidigt bestämde sig att lämna Japan för att göra karriär i Hollywood. Han slog igenom 1962 då han förvandlade Shirley MacLaine till en geisha i ”My Geisha”. Redan 1960 uppfann han den makupborttagningsoljan som fortfarande är en storsäljare världen över men först 1967 registrerade han sitt varumärke som också bär hans namn. Shu Uemura har en välbesökt butik på Omotesando som är Tokyos välkända paradgata. (Läs min guide till Tokyo här)

Maria och Meddi på Tony & Guy i Stockholm presenterade de nya hårtrenderna.
Kontraster och textur samt kontrollerade lockar kan ni lägga på minnet!

Muroto Volume, Ultimate reset, Kaze wave och Uzu Cotton ismi sculpt är bara några av namnen på produkterna inspirerade av olika årstider och element från den japanska kulturen.

Min favorit bland Shu Uemuras stylingprodukter är Umou hold – umou betyder fjäder på japanska och det är precis den känslan man får i håret när man använder den här stylingkrämen.

Nio ikoniska lyxväskor – och kvinnorna bakom dem

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Världens dyraste väska? Görs av Hermés. The Birkinbag. Väntelistan på en nytillverkad Birkinbag är lika hemlig som lång. Birkinväskor av krokodilskinn kan kosta över miljonen. Foto: Getty

Bakom världens mest älskade väskor finns det ofta en historia värd att berätta. Det gäller inte minst Birkinväskan, döpt efter skådespelerskan och sångerskan Jane Birkin. Sägnen säger att Birkinväskan kom till när Jane Birkin hamnade på samma flygplan som den dåvarande Hermès-chefen Jean-Louis Dumas. Året är 1981 och Jane Birkin råkade tappa ut innehållet ur sin väska och beklagade sig högljutt över att det inte fanns någon bra väskmodell på marknaden för en nybliven mamma. Dumas bad Jane skissa upp drömväskan på en bit papper och ur denna skiss föddes Hermès Birkinbag som lanserades 1984. En rymlig väskmodell med bra plats för en nappflaska. Resten är modehistoria.

 

Foto: TT, Grace Kelly lyckades effektivt dölja sin graviditet 1956 med hjälp av en Kellybag.

Hermés – Kelly bag. Efter prinsessan Grace Kelly

Kellyväskan designades 1923 av Émile-Maurice Hermès och Ettore Bugatti efter en prototyp från 1892 som tillägnade väskan  Émile-Maurice Hermès fru, Julie. Det var den första handväskan i Hermés väskhistoria som hade en dragkedja. 1954 spelade Grace Kelly in Hitckockfilmen ”Ta fast tjuven” och Grace Kelly blev förtjust i den fyrkantiga väskan som var en av accessoarerna i  filmen. 1956 började hon använda väskan flitigt för att dölja sin första graviditet då hon blev fotograferad av paparazzifotografer. Efter det döpte Hermés om väskmodellen eftersom alla frågade efter ”The Kelly bag”. Nypriset ligger på 150 000 kr.

Lady Diana Spencer använde Diors lilla väska flitigt i alla sammanhang. Även privat. Snart fick den namnet Ladybag. Bild: Getty

 

Dior, Lady Bag. Efter prinsessan Lady Diana Spencer

Den lilla handväskan med dinglande bokstäver är döpt efter Prinsessan Diana. Väskan designades för första gången 1996 av Gianfranco Ferré och introducerades för prinsessan Diana av Bernadette Chirac, 87. Väskan tillverkas än idag av lammskinn och med de omisskännliga cannagesömmarna. 24 x 20 x 11 cm. Kostar 40 000 kr i nyproduktion men kan hittas vintage för ca 10 000 kr.

Sofiaväskan togs fram 2009 som en homage till den ikoniska skådespelerskan Sophia Loren

Salvatore Ferragamo – Sofia bag. Efter Sophia Loren

Skådespelerska Sophia Loren var god vän med designern Salvatore Ferragamo, har burit designerns skor genom hela sin filmkarriär. Inför Ferragamos vårkollektion 2009 presenterade det italienska företaget Sofia-väskan som en homage till den ikoniska skådespelerskan. De senaste Sofia-modellerna är tillverkade i laserskuret läder har blivit märkets  signaturväska. Priset ligger på 12 000 kr för en vintage väska och det tredubbla för nyare modell.

Sofia Coppola dök upp på filmfestivalen i Venedig med en väska som fått hennes namn

Louis Vuitton – Sofia Coppola handbag. Efter Sofia Coppola

2010 kom Sofia Coppola till Venedigs filmfestival med en svart väska utan logotyper. Handväskan var designad av Sofia själv, god vän och musa åt dåvarande chefsdesignern på Louis Vuitton, Marc Jacobs. Väskmodellen är en av Louis Vuitton mest sålda modeller och har använts flitigt också av modellen Kate Moss. Går även under namnet SC Bag, 30 x 22 x 18 cm stor och kostar runt 25 000 kr på second hand marknaden. Pris på förfrågan hos Louis Vuitton om man vill ha en nysydd.

Rickyväskan är Ralph Laurens gåva till sin fru som heter just Ricky.

Ralph Lauren – Ricky bag. Efter Ralph Laurens fru Ricky Anne Loew-Beer

Ralph Lauren, designade 2005 en väska som kommit att bli en riktig kultväska. – Ricky bag, namngiven efter hans fru. Väskan tar 12 timmar att sy och består av hela 52 detaljer. Jessica Alba och Reese Witherspoon, ses ofta med en Ricky bag som accessoar. Finns i både tyg och läder och betingar ett nypris på 25 000 kronor. 2013 sålde Harrods exklusiva Ricky handväskor i krokodilskinn för 170 000 kr styck.

Jackie Onassis var ett stort fan av Gucciväskan av påsmodell, som fortfarande tillverkas av det italienska modehuset Foto Getty

Gucci – Jackie bag. Efter Jacqueline Kennedy Onassis

Gucci var ett av de första modehusen utav många som hyllade Jackie O:s signaturutseende. Constance-väskan i hobo-stil introducerades ursprungligen hos det italienska modehuset 1950. Men tack vare Kennedys nitiska besatthet av den påsliknande väskan, döpte det italienska modehuset om väskan till Jackie-väskan 1961, samma år som JFK och Jackie Kennedy installerades i Vita Huset. En nyproducerad Jackie-väska betingar runt 25 000 kronor beroende på vilket material man väljer.

Modellen Jessica Stam har fått en väska döpt efter sig Bild: Getty

Marc Jacobs – Stam bag efter Jessica Stam

Jessica Stam är en av världens mest framgångsrika fotomodellerna under 2000 -talet. Hennes nära vän, den amerikanska designern Marc Jacobs, lät tillverka en väska till hennes ära och Stam-väskan har samlat en stor mängd beundrare som Hilary Duff och Mary J. Blige. Väskan relanserades 2007 med nya färger och med en annonskampanj med Dakota Fanning. Även om väskan inte tillverkas längre förblir Stam-väskan ett minnesvärt modeögonblick från 2000-talet. Du kan hitta en vintage Stam bag för 5 000 – 8 000 kr.

Människorättskämpen och sångerskan Nina Simone har fått en väska döpt efter sig postumt. The Ninabag, designad av Gabriella Hearst. Bild: TT

Gabriella Hearst – Nina bag. Efter Nina Simone

Hade aktivisten och sångerskan Nina Simone levt hade hon förmodligen inte släppt sin släggliknande väska ur sikte. Designern Gabriella Hearst, från Uruguay namnges som Hermés arvtagare när det kommer till lyxväskor. Väskorna tillverkas i lammskinn från Hearst egen farm, Santa Isabel i Paysandu, Uruguay. 2016 började hon tillverka Nina-väskan som redan nått kultstatus och har 1500 köpare på väntelistan. Väskan har fått ett uppsving efter att Angelina Jolie syns med väskan titt som tätt. 15 000 – 50 000 kronor får du langa upp för den här lilla väskan som nära på bara rymmer husnycklarna och en, på sitt innehåll antagligen, tömd plånbok.

Sida 36 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB