Chanel inspireras av öknen i vårens makeup – Dessert dream

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
ÉCLAT DU DÉSERT Exclusive Creation är ett vackert solpuder som släpps i limiterad utgåva. 640 kr.

Inför Chanels vårmakeup, Dessert Dream, har Lucia Pica, deras CD, tagit en konstnärlig inspiration från det karga ökenlandskapet.

Lucia Pica, gjorde en fotografisk resa till ett ökenlandskap, en expedition som avslöjade ett helt nytt färgperspektiv. I ett pressmeddelande från Chanel skriver hon:
Jag letade efter något poetiskt, som ett minne – ett naturligt filter som gör att allt ser mer drömlikt ut.”, förklarar Lucia Pica. Inför 2017 inspirerades hon av Neapel och den här kollektionen påminner lite om hennes blekta Polaoridfotografier som hon skapade då.

Fem vackra flytande ögonskuggor i ökenfärger 370 kr

Ökendröm-kollektionen 2020 kännetecknas av persikorosa toner, svala bruna nyanser och romantiska underströmmar av lila, med skimrande, ibland metalliska, strukturer.

Öknens dolda skatter har hon samlat i en kollektion med drygt 20 produkter som läppstift, nagellacker och ögonskuggor som bär namn som Dessert Wind, Endless och Rising sun. Allting smakfullt förpackat, som alltid hos Chanel.

 

Selfridges förbjuder produkter med plastglitter

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Ögonskugga med glitter gjort av mikroplaster tas bort från Selfridges hyllor. Bild från Pixabay

Selfridges tar bort all plastbaserad glitterkosmetik från sina hyllor, det uppger Cosmetic Business. Plastglittret ska vara borta från kosmetikavdelningarna på lyxvaruhuset i London senast 2021. Förbudet mot mikroplaster är ett led i Selfridges Buying Better Inspiring Change-strategi.

Mer än 300 skönhetsmärken och leverantörer kommer att arbeta för att ta bort mikroplasterna som ingrediens i sin produktion under de kommande 12 månaderna.

Genom att ta bort alla mikroplaster ur glitterprodukterna hoppas vi kunna inspirera våra kunder, leverantörer och andra återförsäljare att agera ansvarsfullt, söka alternativ och göra positiva förändringar genom transparent och meningsfulla handlingar,” säger Daniella Vega, hållbarhetschef på Selfridges, till Cosmetic Business.

Enligt Daniella Vega är Lancôme, It Cosmetics, Benefit och Christian Louboutin Beauty – redan plastglitterfria.

2016 slutade det 110 år gamla företaget att sälja produkter som innehåller mikrokulor, två år före Storbritanniens nationella förbud. Och 2019 slutade de sälja de hajpade engångsmaskerna som för det mesta kommer från Korea.

När vi fortsätter att se den förödande och irreversibla inverkan av engångsplast på vår miljö och i synnerhet marint liv, är vi engagerade i att minska Selfridges plastavtryck, en viktig milstolpe i vår pågående köp bättre, inspirerande förändring affärsstrategi.”, sammanfattar Daniella Vega.

Hårstylingprodukter som gör håret glansigt är produkter som kan innehålla flytande plaster. Bild från Allure

2017 förbjöds mikroplaster som plastkulor i peelingprodukter och tandkrämer i Sverige. Och totalt sett är inte skönhetsindustrin den stora boven i dramat med överplastade världshav. Det finns andra industrier som smutsar ner mer. Slitage av bildäck, kläderna vi tvättar och skräpet vi kastar i naturen ligger i topp på den lista som Svenska miljöinstitutet, IVL presenterat.

Det innebär dock inte att man ska stänga av radarn som skönhetskonsument, och luta sig tillbaka i tron att man sysslar med ”Clean Beauty”. Miljarder partiklar har forsat iväg från våra badrum genom åren. I förbudet som togs 2017 undantogs kosmetiska produkter som inte sköljs av direkt så som mikroplaster i ögonskuggor, stylingprodukter för håret och foundations (mikroplast som glitter – definieras som fragment av plast som är mindre än 5 millimeter). Regeringen utredare fortsatt om det ska införas ett utökat förbud även för flytande mikroplaster. 

I en rapport som Kemikalieinspektionen släppte 2018 uppskattar de att 0,2 till 4,4 ton mikroplaster under 5 millimeter släpps ut i vattenmiljön från kosmetiska produkter som säljs i Sverige och som inte omfattas av det redan beslutade förbudet. Detta handlar till exempel om vissa hudkrämer, solkrämer och smink som läppstift, mascara och puder.

Exempel på en palett som innehåller mikroplasten polyeten, från brittiska Sleek. Dags att formulera om om de ska få säljas på Selfridges.

Första patentet på en mikroplast söktes redan 1959 och det var för polyeten i babypuder, rouge och andra kosmetiska produkter som peelingprodukter.

Polyeten (polyethylene och polythene) är en plast som fortfarande används med många egenskaper i åtanke. Polyeten kan binda puder, agera slipande, göra krämer trögflytande eller bilda tunna hinnor på huden. Flytande plaster tillsätts för att få emulgerande effekter där vätskor som vatten och oljor behöver blandas eller i avsikt att produkter ska skimra. Vissa av de här partiklarna är riktigt, riktigt små – vissa bara 0,001 mm och de seglar rakt igenom reningsverkens filter.

Här är de vanligaste plasterna i kosmetika som används i dag:

  • polypropylene
  • polyethylene / polyeten
  • polymethyl methacrylate
  • polyethylene terephthalate
  • polylactic acid / polylaktid (PLA)
  • nylon

PLA -plaster skiljer sig från de andra plaster då de är biologiskt nedbrytbara eftersom de tillverkas av sockerrör eller majs och inte av fossila bränslen. Brittiska Bulldog gör sina förpackningar av den här typen av plast.  PLA-plaster bryts ner i industriell varmkompost.

När forskare pratar om mikroplaster i haven så har man enats om följande gemensamma nämnare:

(Definition av mikroplaster enligt UNEP (FN:s miljöprogram):

  • Olösliga i vatten
  • De anses vara icke nedbrytningsbara
  • De är syntetiska polymerer eller copolymerer
  • De är fasta partiklar
  • De är mindre än 5 mm. En del är mindre än 0,001 mm – då kallas de ofta för nanopartiklar.

8 190 ton mikroplast per år beräknas komma från trafiken, majoriteten kommer från däckslitage. Andra stora källor är utsläpp från konstgräsplaner och tvätt av syntetiska textilier, som släpper ut mellan 1 640 och 2 460 respektive 8-950 ton per år.

I dagarna kom dessutom en ny studie från Göteborgs Universitet som visar att de flesta plastartiklar i havet är fragment av större plast. Läs studien här.

Källor: Svenska miljöinstitutet. SVT, Naturvårdsverket, UNEP, Göteborgs Universitet, H-A Leslie, Regeringskansliet, Kemikalieinspektionen.

Ny unik metod tar bort pigmentfläckar – Nia White

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Nia White är en metod där en tunn mikroklinga slipar bort de ytliga pigmentfläckarna och ett serum drar ut melaninet i fläcken.

Blekande krämer, blixtrande ljus och kemiska peelingar. Metoderna att bli av med åldersfläckar i huden är många. Men mer eller mindre lyckade. Nu har det kommit en ny metod för att bli av med fläckarna. Och det för gott.
– Pigmentfläckarna försvinner. Och de kommer aldrig mer tillbaka, säger Nicole Nia, mikropigmentolog.

 

Nicol Nia på Medical Beauty House, mikropigmentolog

Pigmentförändringar i huden kan ha många orsaker. Förutom att färgförändringarna kommer som ett brev på posten då vi blir äldre, kan för mycket sol, hormonförändringar och inflammationer i huden ge pigmentfläckar. Och ofta finns det inte så mycket man kan göra hemma i badrummet. Krämer kan bleka temporärt men det är väldigt tidsödande.
”Ofta kommer pigmentfläckarna tillbaka så fort man visar sig i solen. Ända sättet att bli av med pigmentfläckar är egentligen att förebygga dem så att de aldrig uppstår. Att använda solskydd eller helt undvika att sola är det bästa för hyn”, förklarar Nicole Nia som specialiserat sig på att mikropigmentera huden vid den egna kliniken Medical Beauty House i Stockholm.

Nia White har utvecklat ett unikt serum med av pion som de menar drar ut pigment ur den öppnade pigmentfläcken

Det var på den vägen hon började utveckla ett roterande skivinstrument och ett serum som hon är ensam om i Sverige att ha tagit fram. Instrumentet, som tekniker i USA har hjälpt henne att utveckla, hyvlar av det yttersta hudlagret och det botaniska serumet drar till sig de ytliga pigmenten som avlägsnas med en bomullstuss. När fläcken läkt är pigmentfläcken borta.
”Pigmentfläckarna är borta för gott. De kommer aldrig mer tillbaka. Men ibland måste man behandla området två gånger för att vara på säkra sidan”, säger Nicole Nia.

Varför får man pigmentfläckar?
”Din hud får sin färg från ett pigment som heter melanin och det är särskilda celler i huden som producerar melanin. När dessa celler blir skadade eller ohälsosamma påverkar det melaninproduktionen som då kan öka. Graviditet, hormonrubbningar och solexponering kan göra din hud mörkare. Om din kropp däremot tillverkar för lite melanin blir din hud ljusare och du kan vara drabbad av vitiligo”.

Pigment sitter på tussen efter behandlingen av serum + instrument

Ditt team har själv uppfunnit en produkt som ska balansera melaninproduktionen i huden. Vad innehåller den och hur funkar det?
”Vi i Nia White har hittat ett avancerat botanisk serum framställd av vit pion som avlägsnar pigmentet. Pion i rätt mängd och rätt blandning med aha-syror har visat sig ge goda resultat, det har man vetat sedan länge i mellanöstern. Serumet ger en jämnare hudfärg och redan efter första behandlingen kan du få ett ungdomligare glow”, förklarar Nicole.

Pigmentfläckar på handryggen är effektiva att behandla med Nia White

Koalafeber hos Lush – lanserar hjälptvål

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Nu jobbas det i Lushfabrikerna runt om i världen för att hjälpa till och rädda koalorna som drabbats hårt av bränderna i Australien. 30 000 koalor tros ha omkommit hittills men siffrorna är osäkra.

Oroas du också över vad som händer i Australien och alla bränderna som drabbar djurlivet? Du är inte ensam.

I dag, fredag den 24 januari, lanserar Lush en tvål i begränsad upplaga med namnet All The Wild Things i butiker och online i hela världen.

Lush har nyligen inrättat välgörenhetsorganisationen Bush Animal Fund där intäkterna från försäljningen av den här koalatvålen går till gräsrotsorganisationer i Australien som arbetar med drabbade djur och med återställandet av djurens livsmiljö.

”Världen ser med förundran på det imponerande arbetet utfört av Australiens räddningstjänster. Utan dem skulle det utan tvekan ha förekommit fler mänskliga och djur som offer från de förödande skogsbränderna som har härjat vårt land sedan september 2019. Vi inser att vägen till återhämtning kommer att vara lång och svår.
Bush Animal Fund är ett globalt initiativ från vilket Lush vill samla in pengar för att kunna ge gräsrotsorganisationer välbehövligt ekonomiskt stöd,
säger Peta Granger, chef för Lush Australien och Nya Zeeland.

Koalatvålen doftar eukalyptus – såklart

All The Wild Things-tvålen är en begränsad upplaga, och en koalaformad variant av Lushs bästsäljande Outback Mate-tvål, gjord med eukalyptusoljor och citrongräs. Kostar 65 kronor.

Jean Paul Gaultier sa adieu med hejdundrande fest i Paris

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Jean Paul Gaultier tog avsked från catwalken med en fantastisk show på Théâtre du Châtelet i Paris, (hans 50:e couturevisning) under Parismodeveckans sista dag. Alla var där för att säga adjö till modeikonen och supermodeller som Karen Elson, Dita Von Teese, Bella Hadid och Karlie Kloss visade couture-kläderna. Foto: Getty

Modedesignern Jean Paul Gaultier sade adieu från modescenen med en hejdundrande fest på catwalken under modeveckan i Paris. Och han gjorde det i en blå arbetaroverall över en vit t-shirt med de ikoniska blå ränderna som blivit hans signum.
Det var så sent som förra veckan som han deklarerade i ett pressuttalande att hans couturevisning den 22 januari på Théâtre du Châtelet i Paris, hans 50:e i ordningen, skulle bli den sista i hans karriär.
”Det här är min sista visning, men märket Gaultier Paris fortsätter att leva kvar och ett nytt projekt med mig som initiativtagare kommer snart att avslöjas”, säger han till Le Monde.

Boy George höll låda på catwalken . Bild: Getty

Fransmannen Jean Paul Gaultier som började som designer åt Pierre Cardin var tidig med att bryta tabun och är känd för sina avantgardistiska kläder.
1976 mixade jag en motorcykeljacka med tutukjol och grova Dr Martens-kängor. Det var något som folk inte ansåg hörde hemma inom couturen eller det franska modet. Jag har aldrig varit rakt igenom kontroversiell, jag har alltid varit uppskattad i något läger. Det är mest de reaktionära som har varit emot mig. Men man kan inte tilltala alla, och det är inte meningen heller”, berättade han när jag träffade honom för en plåtning i Stockholm 2013.

Spanska skådespelerskan Rossy de Palma var en av de personligheterna som visade kläder på Jean-Paul Gaultier Haute Couture Spring/Summer 2020. Bild Getty
JPG är känd för sina randiga kläder i vitt och blått gärna i sailorsammanhang. Bild från visningen JPG spring summer 2020

2013 gjorde Jean Paul Gaultier Petra Medes klänningar när hon var programledare för Euro Vision Contest 2013 i Malmö. Ett år senare gjorde han designersamarbete med Lindex och hans favoritmodell att marknadsföra kläderna var Karen Elson, hansfavoritmodell.

2014 gjorde JPG en kollektion för svenska Lindex, Karen Elson var modellen. Foto: Lindex

Jean Paul Gautier har också skapat den ikoniska strutklänningen åt Madonna 1990 inför henne ”Blond ambition”-turne.

Jean Paul Gaultier gjorde den uppmärksammade strutklänningen. Foto: Agneta Elmegård

 

Jean-Paul Gaultier Haute Couture Spring/Summer 2020. Bild Getty

 

Ellegalan 2020 – Här är alla vinnarna

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Skådespelerska Hedda Stiernstedt är Årets bäst klädda kvinna 2020 enligt ELLE:s jury. Bild ELLE/BIndefeld AB

Det var hög stämning och vackra visningar i Vintersalen på Grand Hotel när Elle-galan 2020 avgjordes. Här kommer alla vinnarna

Årets bäst klädda kvinna – Hedda Stiernstedt

”Orädd, nyfiken och modeintresserad. Vi ser henne gärna i vintage. Men hon kan även konsten att bära upp samtidens mest avancerade modekreationer. Hennes tid är utan tvekan nu! Årets bäst klädda kvinna är Hedda Stiernstedt.”

Årets bäst klädda man – Daniel Hallberg

”Stilsäkert, självsäkert – och alltid med glimten i ögat! Med en personlig mix av olika stilar skapar han en modern look som inspirerar. Årets bäst klädda man är Daniel Hallberg.

Komikern Daniel Hallberg, känd för sina imiteringar av Håkan Hellström, är årets bäst klädda man 2020

Årets designer – Totême

”På kort tid har de lyckats skapa inte bara ett aktningsvärt skandinaviskt stiluniversum utan också en hyllad destinationsbutik med magnetisk dragningskraft, mitt i Stockholm! Deras moderna garderobsikoner är lika tidlösa som modevassa. En oslagbar modeduo! Årets designer är Elin Kling och Karl Lindman på Totême.”

Designerparet bakom Totême Elin Kling och Karl Lindman lever sin dröm.Foto ELLE/Bindefeld AB

Årets beauty – Sainabou Chune

”En trendsättande multitalang som stylar modeller och stjärnor som Seinabo Sey och Zara Larsson med bravur och även går sin egen väg när det gäller utveckling av nya hårprodukter. Årets beauty går till hårstylisten Sainabou Chune.

Sainabou Chune är årets Beauty 2020, stylisten som stylar världsstjärnor som Zara Larsson och Seinabo Sey

Årets modell – Ursula Wångander

Ursula Wångander har slagit igenom som Balenciagas nya musa. I Balenciagas butik i Milano står en exakt replica av henne.

”Vilken kometcomeback! Med trettiofem års erfarenhet sitter steget som det ska när hon obrytt glider ut på jordglobens hetaste catwalk i modets huvudstad Paris. Cool som få! Årets modell är Ursula Wångander.”

 

Ursula Wångander, 53, bevisar att man aldrig kan bli för gammal för catwalken. Här i kläder från Balenciaga

Årets look  – Imane Asry  

”Alltid lika flawless, alltid lika inspirerande! Modest fashion med en skandinavisk touch i sann citychic anda. Årets look går till influencern Imane Asry med Instagramkontot Fashion with faith.”  I samarbete med L’Oréal Paris

Årets look  – Imane Asry har Instagramkontot Fashion with faith.

Årets accessoardesigner – Susan Szatmáry

“Modern lyx på hög internationell nivå! Med erfarenhet från världens ledande modehus skapar hon en imponerande kollektion under eget namn med eleganta smycken och skarpa väskor. Stramt och feminint med en touch av art déco. Årets accessoardesigner är Susan Szatmáry.”

Årets blickfång – Frida Jonsvens

Kvällens häftigaste visning stod Frida Jonsvens för som lät drömmar slå in hos tjejer och killar från Hudikteatern när de gick visningen under parrollen #righttoshine – Starkt

”Modedrömmar som slår in! Hon är känd för sina spektakulära couturekreationer för stjärnor på röda mattan och politiker på Nobelfesten. I år har hon bevisat att modedrömmarna håller hela vägen till catwalken i New York. Årets blickfång är modekreatören Frida Jonsvens i samarbete med Glada Hudik-teatern.

Många hade klätt sig i kläder från Frida Jonsvens på Elle-galan, bland andra Caroline Svedborn och Carolina Gynning

Årets stylist – Anna Fernandez

”En oöverträffad mästare på att tolka trenden på catwalken och att förutse det nya. Med en imponerande fingertoppskänsla skapar hon looken som vi ännu inte visste att vi vill ha. Årets stylist är Anna Fernandez.”

Årets fotograf – Angelina Bergenwall

”Det är artistiskt, genomtänkt och välkomponerat. Hon låter oss komma riktigt nära inpå människan. Det är finstämt och samtidsrelevant – med hög modefaktor! Årets fotograf är Angelina Bergenwall.”

Årets influencer – Parisa Amiri och Brita Zackari

”I en tid när starka röster är viktigare än någonsin har deras podcast blivit en självklar destination. Med samma skärpa avhandlar de allt från aktualiteteter som #metoo till tv-serierna som gör oss smartare. De når en storpublik varje vecka – och vi ser fram emot ett 2020 med dem i våra öron. Årets influencers är Parisa Amiri och Brita Zackari.”

H&Ms och ELLEs Nykomlingsstipendium – Amanda Borgfors Mészáros

”Hantverk på hög, kreativ nivå. Böljande volymer och skulpturala silhuetter. Couturekonst, återbruk och nytänk i ett unikt uttryck med hög samtidsrelevans. Vilken talang! Årets nykomling är Amanda Borgfors Mészáros.”

Vividye har skapat en ny innovativ och hållbar tjänst för att färga kläderna.

H&M och ELLE Conscious Award – Vividye

”En visionär idé som förnyar och förlänger! Med en ny teknik för av- och påfärgning ser de framför sig att vi besöker butiken för att uppdatera våra plagg med nya färger, budskap och motiv – utan att det sliter på vare sig plagget eller planeten. En innovativ metod som aktiverar garderoben samtidigt som den utmanar vår kreativitet. Årets H&M och ELLE Conscious Award går till Vividye.”

AcneJonny kunde inte komma till galan eftersom han förberedda Acne Studios visning i Paris.

Årets hederspris

”Från legendariska jeans med röda sömmar till den storslagna invigningen av Stockholms första kompletta modehus. Med multikreatören Jonny Johansson i spetsen har de erövrat inte bara catwalken i modets huvudstad Paris, utan också den globala publikens hjärta – från Tokyo och Shanghai till New York och LA. En internationell supernova som alltid sätter kreativiteten i första rummet. Årets hederspristagare är Acne Studios!

 

Silly Season i beautyvärlden 2020

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Veganförespråkaren och tatoodrottningen Kat von D säljer tillbaka sitt makeupmärke till partnern Kendo som hon startade märket tillsammans med 2007. Nyheten lade hon ut på Instagram idag. Orsaken är att hon precis blivit mamma, har en världstour och album på gång så hon hinner inte med ett makeupmärke också, meddelar hon. Bild från LA Times/Getty

Kat von D lämnar sitt varumärke kungör hon idag på Instagram, men det är bara en av många avyttringar av stora makeup- och hudvårdsmärken det här året.
2020 kommer beautykartan i världen att ritas om totalt. Märken byter ägare och de mest oväntade kombinationerna kommer att bli verklighet. Silly Season är ett begrepp i sportvärlden men den kan i allra högsta grad appliceras på skönhetsvärlden också.

Här har vi listat de mest iögonfallande överenskommelserna under 2019 som kommer att påverka skönhetsåret 2020.

Coty köper upp Kylie Cosmetics och Kylie Skin.
I november offentliggjordes köpet. Coty betalar 6 miljarder för 51 procent av andelarna i Kylies hajpade makeupmärke. Coty äger sedan tidigare bland annat Rimmel och Covergirl. Kylie var noga med att lugna sina fans med att hon fortfarande ”kommer att ha inflytande över kollektionerna och köpet kommer innebära att de kommer att göra märket till ett internationellt skönhetsmärke”. Köpet kommer att genomföras tredje kvartalet 2020 enligt Cosmetic Business.

Kylie Jenner, säljer större delen av sitt företag till Coty.

Pradas parfymdivision har köpts upp av LÓreal.
Franska Puig har tidigare  tillverkat Pradas parfymer på licens, men nu är det slut med det. Från och med 2021 kommer LÓreals lyxdivision att stå för tillverkningen av Pradas parfymer.

Japanska Shiseido köper upp Clean beauty-märket Drunken Elephant. Shiseido vann upphandlingen före budläggarna Estee Lauder och Unilever. Köpesumman är uppges vara 845 miljoner USD enligt tidningen Allure. Grundaren Tiffany Masterson, lär skratta hela vägen till banken…

Amerikanska Drunken Elephant blir Japanskt

I oktober 2019 meddelade Coty att varumärkena Wella, Clairol och OPI är till salu.
Ännu har ingen köpare offentliggjorts. Det var i juli 2015 som Coty köpte upp prestigemärkena av Procter and Gamble. I affären sålde P&G 43 olika märken till Coty för 12 miljarder kronor. P&G uppges i sin tur att ha ögonen på startupföretaget Billie som tillverkar rakhyvlar och hudvård. Som om inte det räcker så går det rykten om att Tata Harper är på väg att sälja sitt ekolyxmärke till – Unilever. Uppochnervända världen.

Franska märket Bourjois lämnar Storbritannien 2020.
I november 2019 meddelade Coty att det franska kultmärket sålde dåligt i England och har bestämt sig för att dra ut märket från Storbritannien. Bourjois startade 1863 i Paris av Joseph-Albert Ponsin och finns i 50 länder. Däribland Sverige.

L’Occitane uppgav i november 2019 att de ökade sin omsättning med 351 procent efter att de förvärvat brittiska spamärket Elemis tidigare det året

Anrika brittiska spamärket Elemis blev franskt 2019

Källor: Cosmetic Business, Allure, Jingaily, brittishbeautyblogger.com, globalcosmeticnews.com

Smarta kläder och pasteller på Berlins modevecka

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

I avsaknaden av Stockholms modevecka blickar vi söderut mot Berlins modevecka som startade idag. Där fastnade vi för designern Marina Hoermanseder som jobbar med återvinna material. Piña eller pinatex är fiber som görs av ananas och som man ser allt oftare i både sko- och textilframställning. Oftast tillverkad i Filippinerna.

Ljusa pasteller med retrovibbar från Marina Hoermansede
Berlin Fashion Week 2020

Så undviker du tveksamma skönhetsprodukter

av Petra Weiss

Du är säkert noga med vad du stoppar i dig för att undvika otäcka tillsatser och onödiga kemikalier.
Men vet du egentligen vad du smörjer på din hud?
Kanske inte.

Enligt en undersökning av australiensiska skönhetsföretaget Natural Instinct, har de flesta ingen aning om vad deras hudvårdsprodukter innehåller och de flesta orkar heller inte ta reda på vad man bör undvika att använda.
Natural Instinct är, som du kanske redan gissat, ett hudvårdsföretag som är extra noga med hur de tillverkar sina produkter och de innehåller ingenting som är skadligt för varken huden eller naturen.
Här är Natural Instincts lista på ingredienser de tycker att man bör undvika.

Här är de ingredienserna du inte vill smörja i ansiktet:
Läs på förpackningen. Precis som med mat är det ingrediensen högst upp som dominerar. Enligt Natural Instinct ska du undvika dessa:

(Läs också Kohfs uttalande efter att vi publicerat den här artikeln – för balansens skull)

Petrokemikalier – används för att hindra produkten att torka ut och som förtjockningsmedel. Anses irritera huden vilket ger kontakteksem. Även ingredienser som MEA monoethanolamine (MEA), DEA diethanolamine (DEA), acetamide MEA, lactamide MEA, cocoamide DEA och cocamide MEA bör undvikas enligt Natural Instincts filosofi.

PEGs och PPGs – Stabiliserar produkten och fungerar uppmjukande. Är en biprodukt från bensinproduktion. Kan orsaka irritation och eksem. PEG (polyethylene glycol), PPG (polypropylene glycol) PEG laurate, PEG-60 almond glycerides, Sodium laureth sulphate, Ceteth-5 steareth-21, Ceteareth 20, PEG-20 stearate, oleth-10 phosphate, Octoxynol-9, Polysorbate 20 (& 40, 60, 80 etc), Emulsifying wax, PEG-8 stearate, Glycereth-26 and PEG-40, Castor Oil.

Artificiella dofter – Beskrivningen doft eller parfum i en ingrediens betyder ungefär 200 olika kemikalier, de flesta konstgjorda. De kan orsaka allergiska reaktionerna inom hudvården.

Paraben-baserade konserveringsmedel – Förlänger livslängden på produkten men kan ge allergi, eksem, klåda.

Syntetiska färger – Ofta syntetiska och ibland framtagna av stenkolstjära som också har sitt ursprung i bensin. Kan vara cancerogena, orsaka allergier, överkänslighet och hudutslag. På förpackningen kan det stå till exempel: Blue 1, Green 3, Red 27 Lake, Yellow 5 Lake, CI.

Silikonoljor – Syntetiska och mjukgörande. Kan orsaka igentäppta porer och orsaka allergier och utslag. Kolla efter ingredienser som innehåller ”thicone”, som dimethicone, cyclomethicone eller amodimethicone.

Syntetiska konserveringsmedel – Kan orsaka eksem och är giftiga om de värms upp till över 10 grader, då de släpper ifrån sig formaldehyd vilket är giftigt. Kolla efter till exempel Imidazolidinyl, Urea och Diazolidinyl Urea, DMDM Hydrantoin, Methylchloroisothiazolinone.

Triethanolamine (TEA): Används ofta för att stabilisera en produkts ph-värde. Kan innehålla höga mängder av nitrosaminer, vilket är känt för att orsaka överkänslighet. Kolla efter Triethanolamine, TEA Stearate och TEA.

Se Natural Instincts lista här och läs om deras filosofi om varför de tycker att man ska undvika dem.

Därför får man mörka ringar under ögonen

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Mörka ringar under ögonen är en vanlig åkomma och beror främst på tre faktorer som vi reder ut nedan .

Varför får man mörka ringar under ögonen? Och vad gör man åt det? Det är en vanlig fråga som vi får här på bloggen.

Nu på förmiddagen har vi deltagit på ett Web-seminarium med det brittiska hudvårdsmärket No7 och deras huvudkemist Dr. Ellie Bradley, där vi fick en hel del klarhet i vad mörka ringar under ögonen beror på.

Forskare i England identifierat tre faktorer som man tillsammans anser är orsaken till mörka ringar under ögonen. Det första är inflammationer i de små kapillärerna som gör att de uppträder som mörka genom den tunna huden.

En studie på 8 veckor visar förbättring i pigmenteringen kring ögonområdet. Bild från webseminariet med No7 Laboratories

Det andra är det faktum att man har en tendens att ansamla extra melanin i ögonområdet vilket kan ökar pigmenteringen.
För det tredje är huden väldigt tunn hud i ögonområdet vilket ju spär på synligheten av de två första faktorerna.

Med sikte på det här har, No 7 Laboratories, tagit fram en ögonkräm utvecklad för att dämpa mörka ringar som heter ”dark circle corrector”.

Dr. Ellie Bradley visar hur man applicerar ögonkrämen under webbinariet

Dr. Ellie Bradley som är Senior Skin Scientist på No 7, berättar på seminariet att No7 Laboratories Dark Circle Corrector är testad i 4 månader på 80 volontärer mellan 25 och 65.

”Resultatet av studien blev att 30 % upplevde förbättring av de mörka områdena. Efter 8 veckor kunde de klinisk vi också bevisa en förbättring av hudens kondition och utseende”, förklarar hon.

Ögonkrämen innehåller alger och koffein som ska stärka hudens kondition och öka cirkulationen. Hyaluronsyra ska återfukta.

När det kommer till hyaluronsyra närmast ögonen har jag precis lärt mig att det ska man vara sparsam med eftersom det kan spä på pluffsigheten eftersom det är en ingrediens som expanderar och dra åt sig vattenmolekyler. Lite motsägelsefull information här alltså. Ögonkrämen kostar 329 kr och finns på Apoteket Hjärtat.

Sida 45 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Fred Balke och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB