Modeikonerna som gick bort under 10-talet

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Karl Lagerfeld var Chanels konstnärlige ledare i flera decennier och dog 85 år gammal 2019. Foto: AP

Alexander Mc Queen,Vidal Sassoon, Kate Spade och Karl Lagerfeld. Modehimlen blev flera stjärnor fattigare under 10-talet. Men vi minns deras ikoniska skapelser som skrivit modehistoria.

Modeikonerna som gick bort under 2010-talet var:
2010. Alexander Mc Queen blev bara 40 år. Den brittiske modedesignern startade sitt eget modehus 1992 och begick självmord i sitt hem i Mayfair den 11 feb .

2012, 9 maj.  Hårstylisten och modeikonen Vidal Sassoon (84) hittades död i sitt hem på Mulholland Drive i Los Angeles. Han började som schamponerare i en salong i London när han var 14 och blev berömd för den grafiska boben på 70- talet.

2013, Fotografen Bert Stern, gick bort 83 år gammal. Känd för sina ikoniska foton på Marilyn Monroe ”Last sitting” på 60-talet. Känd som mannen som kommersialiserade modefotograferingen.

Alexander Mc Queen tog sitt eget liv 2010. Foto AP

2014, New York-baserade Oscar de la Renta, (82) som klätt de flesta presidentfruarna – gick bort den 20 oktober.

2015, 8 juni, Marie- Louise Carven gick bort 105 år gammal. Hon var boss över sitt eget designer- och dofthus fram till 1993.

2016 Hollywoods största diva som gick sin egen väg, Zsa Zsa Gabor, dog av en hjärtattack i sitt hem den 18 december, drygt två månader innan sin 100 års dag.

2016 Modehimlen fick en ny stjärna i sitt universum. Sonia Rykiel gick bort den 25 augusti 2016 i sviterna av Parkinsons sjukdom. Sonia blev 86 år gammal.

Sonia Rykiel. Foto AP

2017. Den italienska modeskaparen Laura Biagiotti som föddes den 4 augusti 1943 i Rom dog den 26 maj 2017 i en hjärtattack.

2017 18 nov, Azzedine Alaia. Känd för sina tajta kroppsnära klänningar som klädde jetsetmodellerna under 80-talet, dog 77 år gammal-

2018. 12 mars, Ikoniska designern Hubert de Givenchy, somnar in 91 år gammal. Han räknas som en av världens mest inflytelserika modeskapare och klädde kvinnor som Audrey Hepburn och Jackie Kennedy.

2018, 7 juni. Modedesignern Kate Spade, känd för sina färgstarka och lekfulla kläder, gick ur tiden blott 55 år gammal.

2019, 19 februari, Karl Lagerfeld, Chanels ikoniska designer gick bort.

2019, 5 september, Modefotografen Peter Lindebergh dog. Känd för att porträttera supermodellerna Linda Evangelist, Naomi Campbell och Christy Turlington, jobbade alltid i svart- och vitt.

På Aftonbladet kan du läsa hela inlägget om de bortgångna modeikonerna

Azzedine Alai dominerade världens catwalks på 80-talet

Källor, Fragrantica, Dagens Industri, Forbes, Times, Wikipedia och Cosmetic Business.

10-talets viktigaste mode- och skönhetshändelser

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Chanel var tidigt ute med att plocka upp 80-talets blåa ögonskuggor och mascaror, men den här gången med en twist. Bild från Chanel

Decenniet startade med strumpor i pumpsen och slutade med oversize-kappor i starka färger. Den blå mascaran och kajalpennan som varit bortglömd sedan 80-talet kom tillbaka.
Oud blev decenniets mest populära doftingrediens och i handväskan stoppade vi ner krämen som skulle skydda huden mot avgaser.
Men det kanske starkaste statementet under decenniet var att stora modehusen som Burberry, Fendi, Balenciaga, Louis Vuitton, Marc Jacobs och Jean Paul Gaultier deklarerade att de slutar med päls i sina kläd- och väskkollektioner (2018) och att EU förbjöd djurtestad kosmetika (2015).

Under 10-talet följer Prada de flesta prestigefulla modehusen och slutar tillverka kläder i pälsmaterial.

Decenniets stora sammanfattande trend var att hållbarhet och seriös forskning om mode blev till verklighet, på flera sätt.

”Nya material och nya innovationer men också gamla beprövade material som lin och hampa blev heta igen eftersom behovet av en mer hållbar modeindustri drivit på utvecklingen snabbt”, konstaterar Lotta Ahlvar mode- och trendexpert.

Vad kunde vi definitivt vinka farväl till?
” It-bagen är inte lika ”it” längre och allt för smala modeller på catwalken och stereotypt barnmode, i viss mån i alla fall”. Läs hela intervjun med Lotta Ahlvar på Aftonbladet. 

Womanity av Thierry Muglier skapades med en ny molekylteknik

2010: Storsäljande parfymen Womanity, från Thierry Mugler var den första parfymen som tillverkades enligt ”molecular extraction”, där råmaterialet extraheras och molekylerna framställs i ett laboratorium för att spara på miljön.

2012: FDA testar 100 läppstift åt Campaign for safe Cosmetics och hittar bly i samtliga läppstift, upp till 7.19 ppm som högst. Studien publicerades i Cosmetic Science 2012 och blev starten till rörelsen Clean Beauty.

2013: Ben Gorham som startade dofthuset Byredo 2006, säljer majoriteten av sina andelar till Londonbaserade investmentbolaget Manzanita Capital som äger Space NK.

2013 kom Byredos Inflorescence – samma år säljer Ben Gorham majoriteten av sitt parfymhus men förblir den konstnärliga ledaren

2015: Kylie Jenner då 17, startar Kylie Cosmetics, en makeupserie som blir en stor viral succé. Fyra år senare blir Kylie den yngsta, ”self made”, miljardären någonsin.

2016: Världens första kändisdoft tillägnad dansösen Isadora Duncan återlanseras efter att Malmöbaserade Isadora Cosmetics köpt rättigheterna redan 1989.

2017: Tiffany & Co släpper första doften på 14 år.

2018: Året då både Hawaii och Aruba beslutade sig för att förbjuda solskydd med ämnet oxybenzone, och London Fashion Week förbjöd designers att visa pälskollektioner och flera designerhus deklarerade att de slutar med pälsproduktion, däribland Burberry, Prada och Jean Paul Gaultier.

2019: Svenska Moderådet meddelar att Stockholm Fashion Week läggs ner. ”Hållbarhet är viktigare än mode” skriver de i ett pressmeddelande.

EU förbjöd djurtestad kosmetika och hudvård 2015 och ska verka för ett globalt förbud 2023. Ett av 10-talets viktigaste händelser för djurrätten. Foto Agneta Elmegård

Sulapac + Chanel = Sant

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Chanel är en av de stora investerarna i det finska hållbarhetsföretaget Sulapac som gör plastfria förpackningar av bioplast där trä är råvaran. Foto @skonhetsredaktorerna

Snart kanske vi får se det franska lyxvarumärket Chanel paketera sina exklusiva makeup-produkter i finsk biomassa. Det måste väl ändå vara årets yay!?

Chanel investerar nämligen i den finska hållbarhetsproducenten Sulapac. Ett finskt startupföretag, som gör nedbrytbara förpackningar fria från plaster. Biomaterialet Sulapac kommer från återvinningsbara källor där certifierat trä är grundmaterialet. Sulapac har samma egenskaper som plast – men bryts ner och lämnar inga spår efter sig.

Sulapac är framtaget av de båda kvinnliga biokemisterna Suvi Haimi och Laura Tirkkonen – Rajsalo och Sulapac startade 2016 med endast två mål: Rädda haven från plastavfall och att skapa ett hållbart material som ersätter plast.

Biokemisterna Suvi Haimi och Laura Tirkkonen – Rajsalo är hjärnorna bakom det innovativa biomaterialet som kan vara svaret på en helt plastfri förpackningsindustri Bild från Sulapac.

Investerarna som lagt in 150 miljoner kronor i företaget 2019 är det franska lyxhuset Chanel, Mousse Partners, Sky Ocean Ventures, Bonnier Ventures och Lifeline Ventures, tillsammans med en grupp privata investerare. Partnerna valdes noggrant ut med tonvikt på långsiktigt stöd, ”engagemang för hållbarhet och expertis relevant för Sulapacs tillväxt”.

Vi är glada över att dessa internationella aktörer erkänner potentialen för vår innovation och stöder vårt uppdrag att rädda världen från plastavfall. Stödet från det ledande prestigehuset Chanel indikerar också att hållbarhet är en prioritering på lyxmarknaden. Sulapac den perfekta partnern i detta segment”, skriver Sulapacs VD Suvi Haimi på företagets hemsida.

Goda nyheter att ett av världens mest exklusiva makeupmärke investerar i hållbarhet – I Norden. Årets yay.
Finska Sulapac går en ljus framtid tillmötes

Årets färg 2020 – Classic Blue

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Amerikanska färginstitutet Pantone har utsett den vackra blå färgen Classic Blue 19-4052 till årets färg 2020.

Elegant, tidlös och stabil. Så beskriver Pantone årets färg 2020. 19-4052 Classic Blue är en tidlös blå nyans som påminner om det blåa ljuset som syns på himlen när solen är på väg att ta natt. Classic Blue symboliserar enligt det amerikanska färginstitutet trygghet och omvårdnad.

Pantone beskriver färgen Classic Blue i termer som ”mänsklighetens önskan om skydd och en stabil grund att kunna bygga vidare på in i det nya decenniet – 2020”.

Blå timmen brukar jag kalla den här färgen. En strimma av hopp. En strimma av ljus. Bild Pixabay
Svenska glasögonföretaget Nividas Eyewear tar upp Classic Blue i sina kollektioner.

Hollywoodlyftet – EMsculpt till Sverige

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
”Lyft rumpan som Kim Kardashian” önskar jag att jag kunde skriva. Men jag är inte riktigt där än!

Sexpack, på lunchen? Det kan man få om man hänger på gymmet i flera månader och är ihärdig. Men nu finns det snabbare genvägar. Och Hollywoodstjärnor som Drew Barrymore och Kim Kardashian verkar redan ha upptäckt snikvägen. En maskin sköter jobbet.
Maskinen som ska förvandla slappa bukmuskler till spänstiga muskelpaket är uppfunnen i Tjeckien och jobbar muskulärt med att stärka muskelfibrerna med en slags mikrovågsteknologi, HFEM teknologi (High Intensity Focused Electro Magnetic Technology). På köpet ska man bli trimmad på området. Sju medicinska studier i USA har lett till att maskinen har blivit FDA-godkänd för muskeltäthet.
Vi läste studierna som gjorts och bestämde oss för att den här maskinen ska vi ha. Vi hade hört att EM-sculptmetoden är stor i USA. Efter att Kim Kardashian testade maskinen i sin realityserie, blev vi nerringda”, berättar Narmeen Kelly, föreståndare på Beautybox i Bromma.

Narmeen Kelly, föreståndare på Beautybox i Bromma är utbildad på EMsculpt i London.

Jag lägger mig på britsen och två paddelplattor kläms fast på skinkorna med hjälp av ett brett resårband. Jag har testat många konstiga saker genom åren som skönhetsredaktör, men det här slår nog det mesta. När maskinen går i gång och den första elektriska pulsen startar…då känns det som om, ursäkta, Terminator griper tag i skinkorna och skakar om … kraftigt, i ungefär tio sekunder. Lugnt i fyra, fem sekunder. Sedan Terminator igen. Så håller det på.
”De elektromagnetiska vågorna stimulerar till muskelsammandragningar. En halvtimmes behandling på magmuskulaturen motsvarar ungefär 20 000 situps och knackningarna hjälper till att eliminera mjölksyran som bildas i musklerna”, förklarar Narmeen Kelly under testsessionen.

Även magen får sig en omgång av de elektromagnetiska vågorna som stimulerar musklerna. En behandling kostar 8 000 kr. Har du pacemaker, är gravid eller under cancerbehandling ska du inte göra EMsculptbehandlingar.

Läkaren Amit Bir Singh, traumaläkare vid St Thomas sjukhus i London, har testat maskinen i ett år på sin egen klinik och är mer intresserad av vad maskinen gör med musklerna än att det är en fettreduceringssmaskin.

”I första hand ska man se behandlingen som en muskelstärkande behandling. Vi har sett väldigt bra resultat på kvinnor som drabbats av diastas efter att de fött barn. Man känner sig starkare. Har du mer än 7 centimeter fett runt magen är detta inte metoden för dig”, berättar Amit Bir Singh när jag träffar honom på ett symposium i Stockholm.

En behandling på magen motsvarar 20 000 situps. Varför får jag inte träningsvärk?
”Metoden stimulerar muskelfibrerna men tröttar inte ut dem, vilket sker på ett gym där du involverar många fler muskelgrupper”.

Amit Bir Singh är traumaläkare på St Thomas-sjukhus i London. På ett symposium i Stockholm förklarar han vad som händer med muskelfibrerna under behandlingenVarför har EM- sculpt blivit en sådan hajp bland Hollysoodstjärnor?

Drew Barrymore, vet jag, ville känna sig starkare och få tillbaka magmuskulaturen efter att hon fött barn och Kim Kardashian testade bara för att hon är Kim Kardashian”, säger Amit Bir Singh och ler.
Amit utlovar aldrig resultat i siffror och centimeter eftersom personer är olika i kroppen men alla får ett resultat menar han. Studierna som företaget bakom maskinen själv tagit fram visar ett medelvärde på 19 procents fettreducering, 16 procent muskeltäthet och en minskning av 4,4 cm på behandlat område efter fyra sessioner.
Du kommer inte att få en Brazilan butt lift, men du kommer att få en bättre definierad bakdel”, förklarar han.
Jag återkommer med det.

Emsculpt har visat i studier att patienter med diastas fåren förbättrad muskelkvalitet i buken efter behandling med EMsculpt. Bild från Victus Medical som tar in maskinen i Sverige

Digital adventskalender – lucka 24 – Baobab Collection

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Här på bloggen öppnar vi varje dag en digital lucka i vår egen adventskalender. Vi tipsar om julklappar som är hållbara eller stödjer en cirkulär ekonomi så att en tredje part får stöd av ett köp. Idag  är det julafton och då tänder vi ett ljus från belgiska Baobab Collection.

24 december – lucka 24– Baobab Collection

Baobab Collection gör exklusiva doftljus och för att ge tillbaka till den kontinent som de är inspirerade av  och 2017 jobbade de med Mikea-stammen på Madagaskar. Förra året tog de fram ett ljus där överskottet går till Bröstcancerfonden.

Köper du ett doftljus från Baobab Collection stödjer du indirekt arbetet med att förändra andra människors liv till det bättre. I Sverige finns ljusen på NK.

Baobab Collection gör sina vackra doftljus i Muranoglas som efter ljuset brunnit ner – blir en vacker skål eller vas. Det här ljuset stödjer Bröstcancerfonden

Digital adventskalender – lucka 23 – Maria Nila

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Maria Nila gör inte bara bra veganska hårschampo och stylingprodukter. De räddar djur också

Här på bloggen öppnar vi varje dag en digital lucka i vår egen adventskalender. Vi tipsar om julklappar som är hållbara eller stödjer en cirkulär ekonomi så att en tredje part får stöd av ett köp.Idag öppnar vi näst sista luckan.

23 december – lucka 23 – Maria Nila

Svenska företaget Maria Nila skänker pengar till The perfect world foundation. Det är sedan länge. De har stöttat olika projekt genom åren som elefanternas överlevnad, mantornas utsatthet-

2018 donerade Maria Nila 200 000 till The Perfect World Foundation och organisationens arbete tillsammans med världens första kvinnliga anti-poaching enhet, Black Mambas.

Ska du handla hårprodukter. Köp från Maria Nila och du stödjer indirekt The perfect world foundation som jobbar för djur i utsatthet.

Digital adventskalender – Lucka 22 – Agua de Surf

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Parfym som räddar hajar. Nao 23 från Agua De Surf

23NAO North Atlantic Ocean, från Barcelonabaserade parfymhuset Agua De Surf, har tagit hjälp av den spanske mästarnäsan Ramón Monegal och skapat en parfym som säljs till förmån för de majestätiska men jagade hajarna i Norra Atlanten. Beställarna var Idil Bazán och Marc Conca, grundare av Barcelonas Surfcity Festival och blev en hit bland surfare när den lanserades 2018.
23NAO North Atlantic Ocean är den första av fem parfymer som alla är en hyllning till de fem världshaven.61SPO (South Pacific Ocean), 45IO (Indian Ocean), 32SAO (South Atlantic Ocean) och 57NPO (North Pacific Ocean).

Att beskriva doften är lika svårt som att bemästra en monstervåg på surfbrädan. Men parfymen innehåller saltvatten från norra Atlanten, amber, cederträ, sjögräs, oud, nagarmotha, bergamot, svartpeppar, salvia och ozoniska noter.

Förpackningarna är 100 procent nedbrytbara och 1 procent av försäljningen går till organisationen CRAM (Conservation and Recovery of Marine Animals) 

Köper du 23NAO North Atlantic Ocean bidrar du till att skapa kännedom och skydd åt marina miljöer. Edp 1 170 kr/60 ml.

23NAO North Atlantic Ocean är en av fem dofter, samtliga namngivna efter de fem världshaven.

Digital adventskalender – lucka 21 – Lush

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Brittiska Lush har haft Charity Pot i sitt sortiment massor med år och länderna där Lush finns får själv välja vilka organisationer de vill stödja.

Här på bloggen öppnar vi varje dag en digital lucka i vår egen adventskalender. Vi tipsar om julklappar som är hållbara eller stödjer en cirkulär ekonomi så att en tredje part får stöd av ett köp.

21 december – lucka 21 – Lush

Hand- och kroppskrämen Charity pot från Lush har funnits i 12 år och  är en mjukgörande lotion med Aloe Vera, Ylang Ylang-olja, rättvisemärkt olivolja, colombianskt kakaosmör och ekologisk jojobaolja. Charity Pot gör mer än bara gott för kroppen. För varje såld burk doneras 100% av priset till gräsrotsorganisationer världen över där människor aktivt arbetar för en positiv förändring av miljö, djurskydd och mänskliga rättigheter. Hittills har Charity Pot-försäljningen inbringat 22o miljoner kronor.

Handlar du en Charity Pot hjälper du organisationer att verka för en bättre livsmiljö.

69 kr/45 g

Ps. Använd generöst! Ds

Digital adventskalender – lucka 20 – Idyllien

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Gotländska Idyllien har bestämt sig för att deras företag ska stödja barn- och familjer som drabbats av svåra sjukdomar.

Här på bloggen öppnar vi varje dag en digital lucka i vår egen adventskalender. Vi tipsar om julklappar som är hållbara eller stödjer en cirkulär ekonomi så att en tredje part får stöd av ett köp.

20 december – lucka 20 – Idyllien 

Gotlandsbaserade företaget Idyllien grundades för drygt tio år sedan av Catrin Kylberg under en period då deras yngsta dotter drabbats av cancer. Idyllien, som tillverkar dofter och hudvårdsprodukter, är idag en verksamhet helt och hållet tillägnad välgörenhet. Allt överskott används till projekt kring familjer med svårt sjuka barn.
”Vad som började som ett positivt familjeprojekt när vår dotter blev sjuk, har idag vuxit till en plattform för att hjälpa andra i vår situation”, berättar Catrin Kylberg.

Handlar du produkter från Idyllien stödjer du indirekt en verksamhet som riktar sig till svårt sjuka barn och drabbade familjer.

Sida 47 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Hans Österman och Wayne Seretis
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB