Digital adventskalender – Lucka 9 – Bioearth

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Bioearths söta flaskor med duschtvål stödjer WWF:s arbete med utrotningshotade djur

Här på bloggen öppnar vi varje dag en digital lucka i vår egen adventskalender. Vi tipsar om julklappar som är hållbara eller stödjer en cirkulär ekonomi så att en tredje part får stöd av ett köp.

9 december – lucka 9 – Bioearth stödjer WWF

Italienska företaget Bioearth har tagit fram söta flaskor med ekologiskt innehåll. Duschtvålen heter A sphere for the planet – Saving Wildlife och är en unik blandning av konst, miljöengagemang och hudvård. Produkter kombinerar Bioearths känsla för socialt engagemang som genomsyrar företaget, beläget i Toscana. 
Tio procent av försäljningen går till WWF och deras arbete för att bevara utrotningshotade arter. En duschboll innehåller 250 ml och kostar 128 kr.

Serien innehåller fem unika duschbollar
Noshörningen är en av våra favoriter

Trendspaning från Eco Fair 2019 i Malmö

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Ekologiska Uoga Uoga från Litauen gör ett prisbelönt miscellärvatten med tranbär och hyaluronsyra.

Det var första gången jag besökte Eco Life Scandinavia -mässan i Malmö. Och det ångrar jag verkligen inte. Är man intresserad av ekologiska produkter och ”Clean Beauty” är detta platsen man ska vara på. Mässan känns väldigt internationell och drar till sig besökare från både Danmark, England och Baltikum.

Eco Life startade för några år sedan i London och har sedan tre år tillbaka arrangerats i Malmö också av Diversified Communication UK. Här kommer en liten trendspaning vad jag tyckte var intressantast under Eco Life Scandinavia (förutom att jag tacksamt fick ta emot pris som en av Skandinaviens mest inflytande personer inom Green Beauty. Tusen tack).

Solida tvålar utan förpackningar är stort. Fastnade för de här vackra tvålarna från Manilla Cosmetics. Det var dock många utställare som inte har leverantörer i Sverige och därför får manbeställa från utställarnas regionala sajter. 

CBD oljor fanns i var och varannan monter. Försäljningen av CBD-oljorna stiger explosionsartat runt om i världen men lagstiftningen i Sverige har inte hängt med. Föreningen Svensk Egenvård håller på att gå igenom det aktuella rättsläget och kommer att lägga fram ett förslag om en framkomlig väg att kunna sälja säkra CBD-produkter även i Sverige. Mest intressant tyckte jag att företaget Hemptouch var med härliga balmer som doftade underbart.
Slovenska företaget Hemptouch gör ekologiska oljor med Cannabis sativa olja.
Italienska Bioearth släpper ekologisk egenvård innehållande väldokumenterade örter

Det italienska familjeföretaget Bioearth i Toscana släpper ett gäng vårdande och läkande salvor som jag blev väldigt förtjust i. Serien heter The Herbalist och min favorit har blivit Bioearth Turmeric Ginger cream som jag använder efter volleybollträningen när jag glömt att dra upp knäskydden… Bioearth finns i Sverige.

Grekiska Bodyfarm gör schampo, tvålar och hudkrämer med åsnemjölk.

Nya spännande användningsområden av återvunnen plast. Som en peelingvante…

Fick min makeup fixad i monterns hos Annabelle Minerals precis innan jag fick ta emot priset som Sveriges mest inflytelserika person inom Green Beauty 2019 på den stora scenen.

Finska Luonkos gör underbara rengöringsbarer som går över i olja när den kommer i kontakt med varm hud.

Snygga origamiförpackningar från norska hälsokostmärket Sjøbjørg of Norway

Blev helt såld på de här ekologiska parfymerna från frankrike som tar dig runt hela jordklotet med sina exotiska dofter. Fillit Parfum de Voyage vad jag vet är de snart representerade i Sverige

Kollagenpulver kommer verkligen att slå igenom i år i Skandinavien. De flesta av sorterna var gjorda av fisk som de här. Vild Nord.

Totalt nerbrytbara wipes. Efter en halvtimme i vatten har de löst upp sig fullständigt. Från brittiska Happy Planet

Ekologiska Koreanska märket Chobs, med ginseng, fångade mitt intresse. Är på väg in i Sverige.

Det var svårt att inte ta ett stopp vid finska Montern Inkuto Cosmetics som gör härliga schampo- och kroppsbarer med sheasmör.

 

 

Digital adventskalender – Lucka 8 – Swedish Stockings

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Projektet med att göra nylongarn av PET-flaskor är hittills det enda i världen. Swedish Stockings lanserade de återvunna strumporna, Polly Innovations Tights Sea Blue, i november 2019

Här på bloggen öppnar vi varje dag en digital lucka i vår egen adventskalender. Vi tipsar om julklappar som är hållbara eller stödjer en cirkulär ekonomi så att en tredje part får stöd av ett köp.

8 december – lucka 8 – Swedish Stockings: Gör nylonstrumpor av pet-flaskor.

I varje strumpa från Swedish Stockings har det använts 24 återvunna petflaskor. Varje sekund köps det 20 000 petflaskor i världen och man räknar med att 18 200 av flaskorna aldrig återvinns. I stället eldas de upp eller hamnar i våra vattendrag och världshav.

Genom att köpa ett par nylonstrumpor från Swedish Stockings bidrar du till en cirkulär ekonomi som jobbar för en mindre miljöbelastande omgivning.

Sofia Leo tights från Swedish Stockings kostar 400 kr

Swedish Stockings använder petflaskor i sin produktion av nylonstrumpor och har  i andra kollektioner bland annat arbetat i designprojekt med danska modemärket Gianni (dock inte den på bilden!)

 

Digital adventskalender – Lucka 7 – Emma Israelsson

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Hela summan på 995 kronor av smycket från Emma Israelsson går oavkortat till arbetet med att förhindra kvinnligt sexuellt våld i Republiken Kongo.

7 december  – Lucka 7 i vår digitala adventskalender.

Här tipsar vi om hållbara julklappar och företag som genom cirkulär ekonomi hjälper en tredje part.

I dagens lucka presenterar vi smyckesdesignern Emma Israelsson och hennes samarbete med PMU. Emma Israelsson har skapat ett smycke som hon namngivit ”To Congo with Love”. Köper du det så stödjer du nobelpristagaren 2018, gynekologen Dr Denis Mukweges arbete i Kongo. Han har ägnat större delen av sitt vuxna liv åt att hjälpa offer för sexuellt våld i Kongo och delar Nobels fredspris 2018  med den 25 åriga tidigare IS-fången Nadia Murad.

Nobelpriskommittén motiverar pristagarnas gärningar; ”För deras insatser mot användandet av sexuellt våld som vapen i krig och väpnad konflikt”.

Tack vare Dr Denis Mukweges arbete för de utsatta kvinnorna har Panzi- sjukhuset i Kongo och Denis Mukwege blivit världsberömt.

Smycket kostar 995 kronor och Emma Israelsson gör detta utan egen förtjänst. Hon donerar hela intäkten från detta smycket med ett enda syfte: ”Att hjälpa så många patienter som möjligt”

Köp av ett halsband betalar 10 patienters vård under 8 dygn

 

Hallå där Emma Israelsson, smyckesdesigner från StockholmDu har tagit fram ett halsband som heter To Congo with love där hela summan går till förra årets Nobel-fredspristagare Denis Mugawes kvinnosjukhus Panzi i Demokratiska republiken Kongo.

Hur tändes idén?

”Kongo är ett av de farligaste länderna i världen att vara kvinna i. Vid sidan av allt arbeta med att operera svårt våldtagna små barn och kvinnor kämpar han outtröttligt för kvinnors rättigheter i Kongo. Nyligen släpptes en film som handlar om arbetet där som heter ”The man who mends women” – se den om du har tid så förstår man på riktigt hur viktigt det här arbetet är – inte bara för Kongo utan för stora delar av världen”.

Hur arbetar du med projektet?

”Välgörenhetsarbetet har rullat i 3 år och är helt fantastiskt! Rent praktiskt så skänker vi halsbanden till PMU som är en välgörenhetsorganisation som arbetat med den här typen av frågor sedan 50-60-talet  och som som varit med och byggt upp arbetet i Kongo tillsammans med Dr Mukwege. Vårt halsband säljs enbart via PMU:s egen webshop för att optimera att varje krona kommer ner till Kongo.”

Digital adventskalender – Lucka 6 – The 7 Virtues

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Kanadensiska parfymmärket The 7 Virtues parfym Patchouli citrus har essentiella oljor från fair trade producerad patchouli i formulan. Framtaget av bönder i Rwanda.

Peace Perfume kallar det kanadensiska parfymmärket The 7 Virtues sina parfymer som de menar bidrar till en fredligare värld.  Grundaren Barb Stegemann köper råvarorna från konfliktområden som Rwanda, Afghanistan och Haiti och stödjer en lokal lågskalig och etisk produktion. Alkoholen i parfymerna kommer från sockerrör.

På det viset stödjer man en hållbar produktion där man hjälper lokala producenter till en bättre ekonomi och självständighet. 50 ml kostar 970 kr.

Digital adventskalender – Lucka 5 – Hydrophil

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Tyska Hydrophil är ett klimatneutralt företag som skänker 10 procent av överskottet till organisationen Viva con agua.

Hydrophil, ett tyskt märke baserat i Hamburg. De gör tandvårds- och hygienprodukter med fokus på att producera rättvisa, hållbara, veganska och vatten-neutrala produkter. 10 procent av överskottet går till organisationen Viva Con Aqua som arbetar för att utsatta områden ska få tillgång till rent vatten.

Tandborstarna är helt och hållet baserade på nedbrytbara råvaror, med handtag av bambu. Borsthuvudet är tillverkat av bio-nylon och ricinfröolja. Kolla på Nova Concept för inköpsställen i Sverige.

 

 

Digital adventskalender – Lucka 4 – Lancôme

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Lancomes nya parfym, Idole, är lika tunn som en smartphone. Men det riktigt smarta är att man kan fylla flaskan om och om igen.  Foto: Agneta Elmegård

Här på bloggen öppnar vi varje dag en digital lucka i vår egen adventskalender. Vi tipsar om julklappar som är hållbara eller stödjer en cirkulär ekonomi så att en tredje part får stöd av ett köp.

4 december – lucka 4 – Lancôme

Med sin senaste parfymlansering har Lancôme gjort ett ställningstagande rörande klimatet.

Med, Idole le Parfum, banar Lancôme vägen för påfyllningsbar kosmetik och från och med nu (1 nov 2019) kommer du att kunna ta med dig din flakong till utvalda butiker för att fylla på din doft. Snällt för plånboken och framförallt vår miljö.

Lancôme Paris, Idole le parfum. Fyra slags rosor, jasmin och mysk. Edp 925 kr/ 75 ml. ahlens.se.

Digital adventskalender – Lucka 3 – Aveda

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Varje år tar Aveda fram ett ljus, Light the Way Candle Earth Month,  till förmån för renare vatten.

Här på bloggen öppnar vi varje dag en digital lucka i vår egen adventskalender. Vi tipsar om julklappar som är hållbara eller stödjer en cirkulär ekonomi så att en tredje part får stöd av ett köp.

3 december – lucka 3 – Aveda

Ska du köpa bara ett doftljus i år? Köp då Avedas Light The Way. Ljusen är gjorda av sojavax och pengarna går oavkortat till miljöarbete. Sedan projektets start för sju år sedan har Aveda donerat drygt 8 miljoner i arbetet att rena världshaven.

Light the Way Candle Earth Month från Aveda kostar ca 150 kr och pengarna går oavkortat till Global Greengrants Fund som arbetar med att förbättra havens miljö.

Digital adventskalender – Lucka 2 – Coffee Magic Stockholm

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Svenska Coffemagic gör skönhetsprodukt av kaffesump som annars skulle slängas. En burk kostar 225 kr-

Här på bloggen öppnar vi varje dag en digital lucka i vår adventskalender. Vi tipsar om julklappar som är hållbara eller stödjer en cirkulär ekonomi så att en tredje part får stöd av ett köp.

2 december – lucka 2

Entreprenörerna Joakim Lindström, Emilie Loman och Pelle Backlund har utvecklat Coffeemagic body scrub, en kroppspeeling av kaffesump från Clarion Hotel i Stockholm. Kaffesumpen från hotellet och välgörande kokosolja och farinsocker blir en väldoftande och effektiv peeling.

Matsvinnet minskar och du bidrar till att kaffet får ett längre kretslopp. Coffeemagic body scrub lanserades på årets upplaga av Stockholm Beauty Week i maj.

Digital adventskalender – Lucka 1 – Chantecaille

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Chantecailles välgörenhetspaletter går åt som smör. Fem procent av försäljningen går till djurskyddsföreningar som Sylvie själv väljer

Det är första advent och nerräkningen till jul har börjat!

Här på bloggen kommer vi varje dag från och med idag att öppna en digital lucka i vår egenknåpade adventskalender. Vi kommer att tipsa om julklappar som är hållbara eller stödjer en cirkulär ekonomi så att en tredje part får stöd av ett köp.

1 december – lucka 1

Chantecailles djurpaletter – Köper du dessa stödjer du utsatta djur indirekt.

Wild Pair: Cheek and Lip Duo (Bliss and Honeypot) kostar 880 kr.

Alex Chantecaille med sin mor Sylvie som grundade Chantecaille 1997.

Sylvie Chantecaille  och Alex Chantecaille är filantroper och skapar makeupkollektioner som säljs till förmån för The Perfect World Foundation och andra välgörenhetsorganisationer.

Hallå där Sylvie Chantecaille, grundare av makeupmärket Chantecaille som varje år tar fram makeupprodukter som säljs till förmån för utsatta djur.

Du har hjälpt flera olika organisationer tack vare dina makeupserier där överskottet på fem procent av försäljningen går till djur som har det svårt eller är utrotningshotade.

Vilken serie ligger dig varmast om hjärtat?

Åh jag är förtjust i alla för var och en av dem har ett specifikt syfte. Jag var tidigt medveten om vildhästarnas utsatthet och ville hjälpa dem på något sätt. Jag har även länge varit bekymrad för elefanternas minskning i världen och bina också för den delen. Det är mångas organisationer som behöver hjälp”.

Vilken organisation eller djurart ligger näst på tur att få hjälp av dig?

”Jag var på ett föredrag nyligen som handlade om isbjörnarna på Svalbard och hur utsatta de är på grund av klimatförändringarna. Det oroar mig mycket just nu”.

Hur började ditt engagemang?

”Det kom helt naturligt bara. Om man kan ska man hjälpa till tycker jag”.

Hur rena är era produkter?

”Vi använder bara botaniska ingredienser som är hållbart och etiskt framställda.Vi ser till att de som odlar eller skördar mår bra och får nytta av produktionen”.

Vad har ni fokus på i era produkter just nu?

”Att de skyddar mot HEV-ljus och avgaser. Blåljusföroreningen ställer till det för huden”.

 

Sida 49 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktör: Alex Rodriguez, Emma Lindström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB