I juli 2018 förbjöd regeringen mikroplaster i svenska skönhets- och hygienartiklar men affärer och producenter har haft fram tills den 1 januari 2019 på sig att fasa ut aktuella produkter från hyllorna. Utöver förbudet kommer regeringen även att ge stöd åt kommuner som vill städa bort plaster från stränderna.
Mikroplaster finns i allt från peelingar, tandkrämer och duschtvålar. Bakgrunden är att mikroplasterna är så små att de inte tas upp av reningsverkets filtersystem utan hamnar i vattendrag där vattenlevande organismer får in dem i sina kroppar, vilket är ett stort globalt problem.
Förbudet gäller produkter som sköljs av eller spottas ut och det är Kemikalieinspektionen som har ansvaret att syna tillverkar- och importörsleden så att förbudet efterföljs av distributörer och återförsäljare. Förhoppningsvis kan vi se fram emot ett globalt förbud så småningom när medvetna konsumenter gör smartare val.
”Det är helt onödigt att tillsätta mikroplast i avsköljbar kosmetika. Visserligen är det långt ifrån den största källan till plast i havet, men det är en lågt hängande frukt och förbudet är ett nödvändigt steg mot att minska mikroplasterna i våra vatten”, säger miljöminister Karolina Skog i ett uttalande på regeringen.se.
Naturvårdsverket definierar mikroplaster utifrån ett samlingsperspektiv om små plastbitar, mindre än 5 mm och forskare har upptäckt mikroplaster i svenska blåmusslor, havskräftor, torsk, koljor och räkor.
Hygienartiklar är långt ifrån den enda källan till mikroplastutsläpp. De små plastbitarna kan ha olika ursprung, exempelvis fragment av större skräpbitar som dumpats, mikroplatspellets som används som råvara vid framställningen av andra saker, avsöndringar från väg och bildäck, fleece-kläder och konstgräsplaner.
När jag var i Lissabon i höstas för att göra en trendspaning hos amerikanska Coty, så träffade jag den japanska nagelkonstnären Mei Kawajiri för en intervju.
Mei hade tidigt siktet inställt på USA där hon ville förverkliga sina drömmar som en gång började spira i Harajuku-området i Tokyo när hon var en liten tjej. Efter bara några år i New York fick OIP upp ögonen för henne och nu har de kontrakterat japanskan för deras vårkampanj 2019. Och kändisarna står i kö för att få naglarna gjorda av Mei.
”Att handmåla naglarna är min hemlighet. Ibland jobbar jag med penslar som bara har tre strån. Jag har en klassisk stil där jag är inspirerad av klassiska skådespelerskor som Marilyn Monroe. ”Hade Andy Warhol levt hade Mei varit hans favorit”, har mina vänner sagt, berättar hon entusiastiskt .
Mei berättar att hon jobbar utifrån två spår med nagelkonsten:
”En stil är 3D och mer dramatisk det andra spåret är inspirerat av japanskt mode och den urbana staden Tokyo”, förklarar hon.
Hon erkänner att när hon är i USA är hon mer Japansk och tvärt om!
”När jag är i USA så saknar jag Japansk stil, i Tokyo står modet ut mer än i USA. Jag är mer japansk utanför USA. Men när jag bodde i Tokyo var jag mer Goth och klädde mig i svart, berättar hon.
När hon fick frågan av OPI:s kreativa director och medgrundare Suzi Weiss – Fischmannom att skapa vårens kollektion fick Mei nästan en chock:
”Jag blev så hedrad, jag tänkte att det finns så många bra nagelkonstnärer i LA och jag bor i New York, men de gillade min stil. Jag försöker göra mitt bästa. Jag försöker göra allt ifrån mitt eget huvud.Jag kollar inte på andras nailinstagram för jag vill göra min egen grej, jag vill aldrig kopiera”, avslöjar hon.
Mei tror att nagelkonsten kommer att sprida sig även till killar hos vilka hon ser ett ökat intresse!
”Jag tror att killarna snart kommer att börja måla sina naglar. Nailart för killar, yngre killar är stort det såg jag redan på konstskolan. Jag hoppas att man kan se det som konst, nagelbädden är verkligen en plats där man kan göra ett konstverk.”
Det behöver inte vara trendigt eller rätt, det är ett sätt att uttrycka sig menar Mei om killarnas intresse för nagelkonst.
”Killarna vill ha loggor, tatoodesign eller bara texter som exempelvis Balenciaga, Mac Donalds. Jag vet inte hur många junk food logonails jag har gjort den senaste tiden,” avslöjar hon!
Årets första dagar brukar vi ägna åt att spekulera i vilka trender vi tror kommer att bli aktuella inom hår, makeup och skönhetvård. Det här tror vi kommer ligga i pipen under det här året.
Cannabeauty – CBD – Cannabisolja i hudvård
CBD olja är en av de mest googlade orden just nu enligt Google-företaget själv. Och det har blivit trendigt att använda cannabidiol (CBD) i hudvård. Hampaolja har länge varit en het potatis, men med en lösare lagstitning kring cannabisanvändning har CBD-olja fått ett uppsving och delvis nytt användningsområde – på huden. CBD-olja anses antiinflammatorisk, smärtstillande, innehåller nyttiga fettsyror och anses ha en renande effekt på huden.
CBD är olja utvunnen ur industrihampa (cannabis sativa) och är ett samlingsnamn för ett 80-tal cannabidoider där THC (tetrahydrocannabinol) är den mest kontroversiella i växten. CBD har ingen centralstimulernade effekt. THC-har det – i vissa mängder (över 0,3 procent). Därför är hampaolja innehållande THC förbjuden i Sverige, men tillåten i medicinska nivåer i länder som USA, Canada och Danmark.
Clean Beauty – Fokus på rent ursprung
Nu snackar vi inte längre bara vegansk, ekologisk och halal-framställning av hudvård och makeup. Nu tar vi ett ännu större grepp inom skönhetsindustrin och sätter fokus på ursprung vilket innebär luppen på Mica-gruvorna i Indien, palmoljeodlingarna i Indonesien, mineraloljeframställd SLS (Sodium Laureth Sulfate). Den medvetne konsumenten är här för att stanna och även de största aktörerna inom skönhetsindustrin tvingas tänka till kring hållbarhet och ursprung. Amerikanska parfymtillverkaren Skylar är ett cleanbeautymärke som ger tillbaka det som de eventuellt tar till National Forest Foundation. Crueltyfree så klart.
De flytande peeling-essencerna kommer att slå igenom i år, det spår Pinterest som ser en ökning i letandet på internet efter den här typen av produkter. De har varit på ingång i hudvården ett tag nu. Men nu ska det gå fort att exfoliera sig till en renare och jämnare hudton så procentsatserna kommer att se annorlunda ut framöver. Leta efter produkter med BHA; AHA och dina favoritsyror.
J- Beauty – Japanska influenser
I dagarna skrev Japan och EU under ett handelsavtal som gör det lättare för japanska produkter att föras in i EU-länder. Med detta kan vi räkna med en ökad närvaro av japanska skönhetsprodukter baserade på grönt te, hästtagel och kameliaolja. Men vi kommer också att inspireras av japansk blockmakeup och flawless hy.
Hårtrend: Kort lugg och tvåfärgat
Tänk vilt, kort, ombre och bus. Kort lugg ligger högt just nu enligt Pinterests senaste mätning när det kommer till hårtrender 2019. Glöm Hollywoodlockarna, de är sedan länge passé. Naturliga örtbaserade hårfärgningsmetoder får spridning under året även på hemmafärgningsfronten. Lila är en färg som vi får se mer av i håret under året – som kontrast.
Bild från latest-hairstyles.com och Iva Varvarchuk
Nageltrend:Puder och mandel
När vi kommer till naglarnas form så går vi mot 80-talsformen mandel som var populär ett långt tag in på 90-talet innan vi högg av dem tvärt i början på 2000-talet. Färgerna är pudriga och diskreta nästan nakna, men vi ser även en neonfärgad nageltrend parallellt.
Makeup – 80-tal
80-talet börjar komma tillbaka i makeupen, men skippa lipglosset den här gången. Öka på glowet i huden och börja markera även den undre ögonfransen. Snart ser vi även ögonpenna längs den inre ögonfranslinjen också. Kom ihåg var ni läste det först! Färgerna är varma och fejksolbrännan får du tack vare nya typer av kastanjevatten.
Fokus: Ögonbrynen
Ögonbrynen fortsätter att vara viktiga markörer i makeupen, men nu mattar vi ner ögonbrynshåren istället för att vaxa dem. Fram med bananpudret och matt kajalpenna.
Parfymtrend: Varm plast, stål, bläck och mineraler
”Framtidens parfymer kommer att lämna det konventionella tänket och uppbyggnad av dofter”, det berättade Will Andrews som är parfymutvecklare på Hugs Boss, för oss. Vi kommer att uppleva parfymer som är metalliska, doftar upphettad plast och är mer urbana, spår han. Bredvid det stråket finns en botaniskt trend med örter som basilika, rosmarin och citronmeliss framför blommor just nu.
Inspiratören: Vogues första kvinnliga fotograf Frances McLaughling Gill (1919-2014). Hon fick jobb på amerikanska Vogue 1947 och hon var en föregångare till de efterföljande stilistiska modefotograferna som gick i hennes minimalistiska och detaljstyrda fotogaferingsteknik. Frances var även stylist.
Året som gick – 2018.- är ett av de mest händelserika på länge för vår blogg och vi kan konstatera att det har varit ett riktigt statementt-år med många intressanta möten och vinklingar att skriva om.
Det började storstilat i modemeckats Paris i februari, då vi steg på det ikoniska tåget Orientexpressen i Paris för en resa ner till Chanpagneområdet för intervjuer av oscarsvinnaren Alexandra Byrne som var kostymör för den påkostade filmen ”Mordet på Orientexpressen”.
Mode: London Fashion week slutar visa päls på sina modevisningar
Storbritannien blev första land 2018 att skippa äkta päls på sina visningar. Antar att Stella McCartney haft ett finger med i påtryckningarna… Snart skulle även Paul Gaultier följa efter och deklarerade att även han skippar päls framöver.
Parfymören Linda Landenberg hade länge gått och ruvat på sina spännande doftkoncept. Och hon kom ut med en BANG! Vann årets doft på Daisy Beauty Awards.
Den 6 mars 2018 var Agneta inbjuden till Bryssel av organisationen Crueltyfree International för att fira EU:s femårsjubileum av beslutet att avskaffa djurtester inom kosmetika i EU-länderna. Ett viktigt steg för mänskligheten och ett stort steg för djurrätten över lag. I slutet på sommaren överräckte The Bodyshop 8 miljoner underskrifter till FN:s högkvarter i New York, för att försöka få till ett globalt införande av förbud mot djurtester på kosmetika.
I mars var det också dags för Skönhetsredaktörernas Oscars Beauty och vi utsåg bland andra det Belgiska företaget Nannic och deras Excellence – Nannic till Bästa lyx-serie 2018:
”Fulländad serie med potenta ingredienser som ger huden det bästa på marknaden”.
Nannic Sverige svarade med att göra en global kampanj av utmärkelsen och vi blev omskrivna i flera internationella magasin.
Under året träffade vi flera grundare till intressanta märken. Bland andra Tata Harper och Rose Marie Swift (RMS Beauty) som var i Stockholm och marknadsförde sina produkter för den svenska presskåren.
I maj 2018 åkte Agneta till Japan på en stipendieresa till Fukushima, där Lush visade sitt Fair Trade program med japanska rapsbönder. Raps är det enda bönderna kan odla i den kontaminerade marken. Rapsoljan. förblir ren och kan användas i Lushs tvålar. Läs mer om det intressanta projektet här och här!
2018 var året då både Hawaii och Aruba beslutade sig för att förbjuda solskydd med ämnet oxybenzone i och fler länder lär följa efter. Det marina livet har varit i fokus på många sätt det här året då forskningsrapporter hela tiden publicerar skräckrapporter om hur illa ställt det är med havsmiljön.
2018 släppte Byredo en domedagsdoft I Elfte timmen – ”Eleventh hour”. Ett kraftigt statement från skönhetsvärlden om vart vi är på väg.
2018 var året då flera stora kampanjer med skönhetsanknytning fick uppmärksamhet. Emma Thompson tog ställning mot ful-palmoljan och Dove tog ställning i en global kampanj mot skev kroppsuppfattning och omänskliga ideal. Rimmels kampanj #IWILLNOTBESELETED uppmärksammade problematiken med cyberbullying, dvs digitala trakasserier.
Under året som gick var Lush först ut i världen att öppna nakenbutiker i Milano och Berlin. Skönhetsredaktörerna var först ut att rapportera om detta.
Under året besökte Agneta Marocko för ett reportage i Aftonbladet som handlar om arganoljeproduktionen i kvinnokollektiven i Essaouira, enda platsen på jorden där arganträden växer. Ett reportage som ni kommer att kunna läsa om i Aftonbladet under 2019. Stay tuned!
Årets sista fest…då kan man plocka fram några väl valda guldkorn. Lyxa till det. Vi letade upp de lyxigaste produkterna vi har på redaktionen och gick ut i skogen för att plåta. Strax innan snön kom!
Det är snart Golden Globe utdelning i USA:s filmvärld. Det fick oss osökt att tänka på Orogold Cosmetics och deras iögonfallande förpackningar. Märket tillverkas i Israel och är en av världens dyraste hudvård. Orogold Cosmetics har sluta med att lägga sina gelpeelings i de här fina runda burkarna, men vi älskar förpackningarna så mycket att vi sparar dem i all evighet. Peelingen är en enzymbaserad peeling som gör sitt jobb, men priserna är bedövande höga. Är ni i London hittar ni närmsta Oro Gold Cosmetics-affären i Mayfair på 3 Gee’s Ct, London W1U 1JB, Storbritannien. Räkna med prisklasser från 3 000 – 30 000 kr.
Franska Caudalie har gjort en exklusiv serie som de kallar för Premier Cru och beskriver som ”en tidsmaskin för huden”. Där är vår favorit Le serum som innehåller tre olika patent baserade på resveratrol, bland andra Viniferine och Vinergy som de har patenterat tillsammans med Harvard Medical School, och är ensamma om. De ingredienserna ska stimulera kollagenet till stordåd. Serumet innehåller även vitamin B3 som verkar balanserande och utjämnande på huden. Serumet kostar 1 500 kronor på Sephora.
Holländska Viktor&Rolfs tredje doft kom 2008 och hette – Eau Mega. Den blev en stor försäljningshit och enligt oss, en av duons bästa i deras parfymskatt. Megafy Yourself var slogan och det gör du tack vare doftnoterna; viol, päron, basilika, citron och med vit mysk och sandelträ i botten. En magisk doft för årets sista fest.
Svenska & Other Stories släppte under sensommaren fina franskproducerade tvålar med mandelolja som bas. Vår favorit är Savon Velotué Bar som doftar friskt av vilda fikon, viol, rökelse och vit björk. 90 kronor kostar den.
Pricken över i:et på nyårsfesten är ett riktigt rött läppstift. Jane Iredales veganska läppstift Triple luxe long lasting naturally moist i färgen ”Gwen”. Kostar 400 kr.
I New York kan du bli masserad av, eller snarare kramad av – en boaorm. Enligt ett inslag i tevekanalen CBS ska det hjälpa till att ”lösa spänningar i kroppen, verka avslappnande och få en att släppa sina rädslor”.
”Ormen stimulerar och stretchar vagusnerven i vår kropp så att den producerar endorfiner och oxytocin i kroppen”, förklarar Serpentessa, orm-spabehandlare på Dreaming Goddess i New York.
En som har testat orm-spabehandling är Victoria Secret modellen Stella Maxwell som är tillsammans med Kristen Stewart. ”Bejaka dina vilda krafter inom dig och sätt dig själv i fokus, känn styrkan och ta emot njutningen”, skriver Stella Maxwell intill ett Instagraminlägg där hon har en boaorm och en pytonorm ringlande runt kroppen. Ett inlägg som hittills har gillats av 102 000 personer. Men Lisa Lippman, veterinär på en djurklinik i New York, vill uppmana till försiktighet vid den här typen av behandlingar och säger till Allure att man ska vara kritisk när djur är inblandade. Speciellt boaormar som kramar ihjäl sina byten för att äta dem.
”De kan även bitas helt utan förvarning och betten är giftiga och kan leda till infektioner och blodförgiftning om det skulle gå riktigt illa”, säger Lippmann till Allure. Och hon berättar att bara en liten rörelse hur oskyldig den än är, kan betyda att ormen blir aggressiv och försöker kväva sitt byte, läs massage-klienten.
Men Serpentessa avvisar farorna med orm-massagen.
”Det finns aldrig några garantier när det gäller vilda djur, men hittills har ingen människa blivit dödad av en boaorm”, säger Serpentessa, på Dreaming Goddess i New York.
En 75 minuters orm-spabehandling kostar 3000 kronor.
Det Schweiziska doftföretaget Firmenish har spanat in i framtiden och utser hibiskusblomman som årets doft 2019. Firmenish baserar beslutet på det ökade intresset för den populära hibiskusblomman som kommer från regionen kring medelhavet och mellanöstern. Hibiskusblomman har börjar dyka upp, inte bara i parfymer, utan även i matlagning och drinkar.
Men de har inte bara stuckit upp fingret i luften och hittat på. Enligt data från Mintel har det brittiska undersökningsföretaget sett en ökning av hibiskusanvändandet i alla typer av branscher. Med 300 procent sedan 2012.
Som doft tycker jag att hibiskusblomman är ganska odefinierbar så länge du inte brygger te på blomman. Då framträder en härlig fruktig doft från blomman. Men blomman i sig har inte en distinkt doft. Blomman är vacker, men räck upp handen den som kan beskriva doften!
Fausto Carriles, som är Senior Flavorist på Firmenich i Latinamerika får göra jobbet med att beskriva doften från hibiskusblomman:
”Hibiskus har en stark blomdoft med en träaktig underton, men även en hint av grönska och mintblad”, förklarar han på Firmenischs hemsida.
Hibiskus har en väldigt lång historia inom folkmedicinen. Redan i forna Egypten använde man hibiskusblomma i teer för att sänka kroppstemperaturen hos febersjuka samt att behandla hjärt- och nervsjuka personer.
Juryarbetet i Swedish Beauty Awards är inte bara ett slumpaktigt tyckande från jurymedlemmar för att få fram en vinnare. Vi som sitter i juryn följer strikta protokoll när vi bedömer de olika produkternas effektivitet och innehåll. Noga testande i flera månader ligger till grund för vilka produkter som slutligen nomineras.
Det är kanske inte så många som känner till vilka kriterier vi arbetar efter, eller hur vi tar arbetet framåt, så på det här You tube -klippet där jag blir intervjuad av Eleven kan ni få lite bakgrund till hur vi kommer fram till vinnarna i Swedish Beauty Awards varje år.
Just nu är vi mitt uppe i arbetet med 2018 års bedömningar. Galan går av stapel den 10 april 2019 i Stockholm.
Frisören och kultstylisten Oribe Canales från Kuba, är död. Canales gjorde sig ett namn under 80-90-talet då han stylade supermodeller som Christy Turlington, Naomi Campbell, Linda Evangelista och Cindy Crawford. Han var även mannen bakom Jennifer Lopez exklusiva look i början på 90-talet.
1987 öppnade Oribe Canales sin första salong på Manhattan i New York och han hade även salonger i Miami och på Fifth Avenue. 2008 startade han sitt eget hårstylingmärke som bär hans namn Oribe.
Enligt New York Times dog Oribe Canales i sviterna av en cancerbehandling. Han blev 62 år.
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.