Lena Olin avslöjar sina skönhetsknep

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Lana Olin gör ett sällsynt framträdande i reklamsammanhang. Och det för svenska Kapp Ahl.
Lana Olin gör ett sällsynt framträdande i reklamsammanhang. Och det för svenska Kapp Ahl.

I vårt jobb som journalister träffar vi många kända personer. Och då passar vi alltid på att ställa frågan om hur deras skönhetsrutiner ser ut. Så när jag fick chansen att intervjua Hollywoodaktrisen Lena Olin ville jag inte missa chansen att be om hennes bästa skönhetstips. Lena Olin, 63, som är aktuell med Kapp Ahls höstkampanj spenderar allt mer tid i den svenska huvudstaden.

Vad fick dig att ta uppdraget för Kapp Ahl?
”Jag kände att det här var någonting som jag gärna ville göra. Det var en god vän som ringde mig och sa att de ville ha mig i kampanjen. Jag har aldrig gjort en kommersiell kampanj förut och när jag förstod att teamet och fotografen var bra tackade jag ja. Kapp Ahl är ett ursvenskt företag vilket bidrog till ett ja. Att jag nu ska vara ansikte och modell för dem, jag är ju inte ung, då började jag tänka själv att det är ganska coolt. Om jag kan sprida ett bra budskap till kvinnor så vill jag gärna göra det. Jag vet med mig själv att jag kan se äldre kvinnor på stan som är väldigt sensuella och som jag själv kan hitta inspiration hos”.

Du är själv 63 år. Anser du att kvinnor är exkluderade i reklamsammanhang?
”Det där kommer nog att förändras förhoppningsvis, jag tror mig börja se en förändring redan där kvinnor med livserfarenhet tar allt mer plats. Jag hör fler och fler säga. ”Låt oss ta någon som inte är så ung dom vill gärna köpa de här kläderna också”.

Ser du dig själv som en kvinnlig förebild?
”Man ser inte sig själv som en förebild på det sättet kanske, men jag hoppas att de som ser mig kan inspireras av mig och den jag är. Att jag är lite fri och jag har utrymme att utvecklas . Jag har i alla fall en förhoppning om att det är så”.

Hollywood handlar mycket om yta. Vilket är ditt bästa skönhetstips?
”Det är viktigt att ta hand om sin hy och det är viktigt med bra krämer. Jag går exempelvis aldrig och lägger mig utan att ha rengjort ansiktet från makeup. Jag använder helst ekologiska produkter, men gillar även aktiva produkter som Akademiklinikens serum. Det känns väldigt gediget. Bra produkter.”

Akademiklinikens Pure Active Serum är Lena Olins favoritprodukt när det kommer till hudvård.
Akademiklinikens Pure Active Serum är Lena Olins favoritprodukt när det kommer till hudvård.

Vad är det dyraste du har i garderoben?
”Jo det är faktiskt en jacka från Ralph Lauren… den var fruktansvärt dyr. Hur mycket den kostade vill jag inte gå in på”.

Intervjun har också varit publicerad i Aftonbladet Klick!

lenaolin.57

 

 

Stjärnorna hittar skönhetsknepen i köket

av Petra Weiss

Embed from Getty Images

Karlie Kloss – en iskall brutta.

Slut på hudvårdskräm?
Öppna kylskåpet.
Här är några av stjärnornas bästa skönhetsknep från köket.

Det är långt ifrån alla stjärnor som spenderar pengar på exklusiv hudvård och lyxiga hårvårdsprodukter.
Ta till exempel den engelska skådespelerskan och modellen Suki Waterhouse. Hon har inga svindyra schampoflaskor i sin dusch. Hon nöjer sig med en kall Coca Cola.
Enligt Suki är Coca Cola den bästa produkten att skölja håret med när det känns trist och platt.
”Jag tycker inte om när håret är nytvättat – det är tunt och platt. Men Coca Cola gör det rufsigt, ungefär som om jag vandrat genom Amazonas eller nåt”, har stjärnan sagt i en intervju med US Weekly.

Engelska skådespelerskan Sienna Miller går också till köket när hon behöver skönhetshjälp. Stjärnan har haft lite otur med hårfärg genom åren och använder alltid ketchup för att rätta till fadäserna.

Skådespelerskan Chloë Grace Moretz tycker tvål är onödigt. Istället rengör hon huden med olivolja vilket hon svär gör huden klarare och friskare och fotomodellerna Karlie Kloss och Kate Moss stoppar ner huvudena i en hink fyllt med vatten och iskuber för att fräscha till sig eftersom det, enligt modellerna själva, gör ansiktet mindre puffigt och trött.
Vilket är ditt skönhetsknep?

Skönhetsprodukter kan störa fertiliteten och orsaka cancer

av Petra Weiss

Embed from Getty Images
Var noga med vad dina skönhetsprodukter innehåller!

Kemikalier i skönhetsprodukter kan försämra fertiliteten hos kvinnor och ökar risken att drabbas av bröstcancer enligt en ny studie vid George Mason University i Virginia, USA.

I studien upptäcktes ett starkt samband mellan kemikalier som är vanliga ingredienser i just skönhetsprodukter och hygienprodukter med störningar i fortplantningsförmågan.
Forskarna analyserade urinprover från 143 kvinnor i åldrarna 18-44 år som inte hade några kända kroniska hälsoproblem och inte använde p-piller eller andra medicinska preventivmedel.

De kvinnor som hade kemikalier som parabener, (en vanlig ingrediens i kosmetiska produkter), benzophenones (vanligt i solkrämer) och bisfenol A i urinen visade sig ha onaturligt höga halter av hormonerna östrogen och progesteron.

Stora mängder östrogen har i tidigare studier visat sig ha samband med myom, muskelknutor som kan sitta inuti eller utanpå livmodern, och oregelbunden mens. För låga halter hindrar äggen att mogna och släppas från äggledarna.

För höga halter av progesteron är kopplat till såväl bröstcancer som blödningar från underlivet, medans bisfenol A har visat sig ha effekter på könshormonet och orsakar brösttillväxt hos män samt infertilitet även hos kvinnor.

– Den slutsats vi kan dra av studien är att vi bör vara försiktiga med de kemikalier som skönhetsprodukter och hygienartiklar innehåller, säger doktor Anna Pollack, assisterande professor och en av medförfattarna till studien till Independent UK.

Studien, Exposure to bisphenol A, chlorophenols, benzophenones, and parabens in relation to reproductive hormones in healthy women: A chemical mixture approach, har publicerats i den medicinska tidskriften Environment International

Dr Carol Treasure – ”djurförsök är en förlegad testmetod”

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
caroltreasure08_n
Brittiska Carol Treasure har ägnat 25 år åt att forska fram hudceller som ersätter djurförsök.

När jag var i Bryssel i våras för att fira EU:s femåriga förbud mot djurförsök, träffade jag en intressant person. Forskaren Dr Carol Treasure. Hon är grundare och vd för laboratoriet XCellR8, som är ett helt djurfritt testlaboratorium för kosmetik- och hygienprodukter.

På labbet XCellR8 utför man regelbundna in vitro-säkerhets- och effektivitetstester för flera globala tillverkare, bland andra Lush och The Body Shop. Nyligen utförde labbet sin tusende test för Lush – på konstgjord hud.

”I dag finns det så mycket bättre och säkrare testmetoder att ta till inom kosmetikabranschen och detta är något som de flesta börjar inse, så jag är hoppfull inför framtiden. Jag hoppas att vi snart kan utesluta tester på djur. Det är fler och fler som inser att djurförsök är en förlegad testmetod”, säger Carol Treasure till mig.

Förhoppningsvis ett minne blott...med djurtester inom kosmetika
Förhoppningsvis ett minne blott…med djurtester inom kosmetika

Carol har ägnat hela sin aktiva karriär till att ta fram innovativa testmetoder som kan ersätta djurförsök. Hon grundade XCellR8 2008 med ett uppdrag att påskynda världens övergång till 100% djurfri testning och företagets arbete har erkänts på OECD-nivå. Finansiärer är bland andra Innovate UK och Horizon 2020. I år är hon också medicinskt kunnig talesperson för Cruelty Free Internationals – och The Body shops petition och namninsamling till FN om ett globalt förbud mot djurförsök.

Vi har visat vägen i Europa genom att peka på säkra testmetoder som inte innebär att levande individer lider eller tar skada. Den forskningen är viktig och även om det tar tid att ställa om så tror jag att de här testmetoderna är framtiden eftersom de är väldigt säkra”, menar Carol Treasure.

Carol Treasure har en doktorsexamen från FRAME Alternatives Laboratory vid University of Nottingham, där hon doktorerade på hudcellsbiologi och rekonstruerade hudmodeller för kosmetisk testning.

Enkelt förklarat så odlar man hudceller i laboratoriemiljö där man sedan studerar reaktionerna på hudcellerna utifrån de olika ämnena som vävnaden utsatts för”.

I Oktober kommer Cruelty International tillsammans med The Body shop att lämna in en namninsamling till FN med ett förslag om globalt förbud mot djurförsök. Hittills har 7 miljoner skrivit på. Skriv på du också!
I oktober 2018 kommer Cruelty International tillsammans med The Body shop att lämna in en namninsamling till FN med ett förslag om globalt förbud mot djurförsök. Hittills har 8 miljoner skrivit på. 
Skriv på för fan. Mot djurförsök. Lika viktigt som att rösta i riksdagsvalet.
Skriv på för fan. Mot djurförsök. Lika viktigt som att rösta i riksdagsvalet. ”Gör det bara” som Pixi Geldof sa.

 

 

Le Couvent nytt veganskt parfymhus till Sverige

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Le Couvent är helt veganskt framtagna utan okulära allergitester utförda på djur vilket är vanligt
Le Couvent de minimes är helt veganskt framtagna utan okulära allergitester utförda på djurembryo vilket annars  är vanligt.

Le Couvent des minimes är ett nytt franskt nischparfymmärke som lanseras exklusivt på Kicks den här månaden. Det är den första veganska nischparfymen i premiumsegmentet som är certifierad veganskt och med icke syntetiska ingredienser. Det berättar Marie Caroline Renault som är Le Couvent de minimes talesperson.

Parfymerna definieras som colognes botaniques och är inspirerade av de trädgårdar som den kungliga botanisten Louis Feuillée besökte under sin tid som kung Louis den XIV: hovparfymör i början på 1600 -talet. Och när man började gräva i Louis Feuillée arkiv så fann man flera spännande recept varav ett är använt delar ut till framtagningen av handkrämen.

Den lite exklusivare linjen är otroligt fin. Där blev min favorit La Portobello
Den lite exklusivare linjen är otroligt fin. Där blev min favorit La Portobello

”Herve Gambs heter parfymören som åkt runt i franska trädgårdar för att inspireras till dessa finstämda parfymer. Till sin hjälp har han haft  ett team på 10 personer. Parfymerna är utvecklade i Grasse och består av 86 procent av naturliga ingredienser”, förklarar Marie Caroline Renault

Le Couvent har identifierat de nya parfymtrenderna berättar Marie Caroline Renault på pressträffen på den veganska restaurangen Adam och Albin på Östermalm. 

Önskan att vara unik 20 procent av alla parfymerna sålda 2020 kommer att vara en nischparfym

Fear of nastys! Letar efter naturliga alternativ och utan ftalater

Ursprung och Cruelty friendly är viktigt.

Affordably luxury! Och value for the money är också viktig!

IMG_8377

Colognes botaniqies är inspirerade av trädgårdar som den kungliga botanisten besökte. Under sin tid som kung Louis den XIV 
Serien Colognes botaniqies är inspirerade av trädgårdar som den kungliga botanisten besökte under sin tid som parfymör åt kung Louis den XIV på 1600 -talet.

IMG_8292

IMG_8383
Marie Caroline Renault berättar att företaget i alla led har tänkt etiskt.

Priserna ligger på följande nivåer:

50 ml 595 kr, 100 ml 995 kr 

Tom Ford släpper nytt – Lost Cherry

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

 

Lost Cherry heterTom Fords nya parfym.
Lost Cherry heter Tom Fords nya parfym.

Om du trodde att körsbärssäsongen var över då har du fel. Tom Ford vill nämligen hålla kvar sommaren in sitt grepp och släpper en bärig parfym (fy farao…kolla bara flaskan…jag dör). Parfymen Tom Ford Lost Cherry beskrivs av parfymsajten Fragrantica som en ”förförisk doft med svarta körsbär, körsbärslikör och bittermandel. Extra tvistad med rostade tonkabönor, jasmin, sandelträ och turkisk ros”. Ja ni hör vartåt det barkar? Lanseras i månadsskiftet oktober/november och kommer att börja levereras från Tom Fords hemsida world wide i mitten av november.

Ring tomten!

 

Svartakörsbär47

Under your skin – ny ekologisk serie

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

40989953_231120350912708_6257833003142086656_n

Lovisa Hahn är entreprenören som startade webbportalen Under your skin för några år sedan. Där sålde hon noga utvalda produkter som hon själv kunde stå för. Ekologiska och med ett utpräglat etiskt framställningssätt var viktigt för Lovisa. I historien ingår ett uppvaknande för Lovisa på ett retreat i Indien där nyfikenheten växer för rena och funktionella produkter.

Och nu har hon tagit sin plattform till en ny nivå. Det var dags för ett eget märke.

Det har funnits i bakhuvudet en längre tid. Och nu var det dags. Jag kände mig mogen för att göra egna produkter och jag visste ju vad jag ville ha, även om det var mer komplicerat än vad jag trodde med formuleringar och konsistens”, konstaterar Lovisa Hahn som låter producera sina produkter i norra Sverige.

Närheten till produktion och enkla lättförståeliga produkter var högsta prioritet. Och de skulle vara ekologiska. Det var viktigt. Jag vill ha koll på vad jag applicerar på min kropp”, menar hon.

41026215_262212857740301_5026321851945582592_n
Lovisa Hahn tog saken i egna händer och släpper en ekologisk hudvårdsserie

Jag har testat serien och de är superhärliga. Doften är sjukt god, men så är jag fjantigt svag för japansk yuzufrukt som produkterna är doftsatta med. Redan där hade Lovisa mig. Serien är väl sammanhållen och jag förväntar mig mer av den här pigga och drivna tjejen framöver.

41045618_2016231845334733_3319767015501070336_n
Under my skin fick ett varmt mottagande i samband med Fashion Week Stockholm där de hade en egen hangar på Norrmalms torg.

41197471_316737952433068_348260244989673472_n

Sofi Fahrman internationell ambassadör för Escada

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Sofi Fahrman är nu internationell ambassadör för Escadas dofter
Sofi Fahrman är nu internationell ambassadör för Escadas dofter

Förra året delade Sofi Fahrman uppdraget som ansiktet utåt för Escadas premiumdofter, med tre andra modeller. I år är hon ensam fiol i sammanhanget. I veckan som gick  presenterade Escada sin senaste doft för en utvald skara journalister på kafeét Mahalo i Vasastan. Sofi och jag har varit kollegor i flera år då Sofi Farman hade tidningen Sofis Mode i Aftonbladets regi. Efter det har det runnit mycket vatten under broarna. Den nya parfymen Celebrate Life stämmer verkligen bra in på Sofi menar hon.

Att fira livet handlar för mig om de där små grejorna som ger livet en extra krydda.Jag hittar alltid en anledning att fira någonting, fråga min familj och vänner!  Men jag har ändrat sättet jag prioriterar de senaste åren. Hade ni frågat mig för 10 år sedan vad som var viktigast så hade jag svarat mina vänner. Nu är det min närmsta familj som har högsta prioritet”, berättar Sofi Fahrman på pressmötet.

Mina initialer AE var ingrraverade i flacongen. Tack!
Mina initialer AE var ingrraverade i flacongen. Tack!

Den nya doften från Escada, Celebrate Life, är en fruktig och blommig doft skapad av parfymören Aurélien Guichard. Bland doftnoterna hittar vi päron- och litchifrukt. I basnoten av ambra får doften ett elegant uttryck. Vanilj och sandelträ ger värme. Ambroxan ger den där sista förstärkningen av fräschör.

På frågan vad Sofi tänkte när de ringde från Escada och frågade om hon ville vara ansiktet utåt berättar hon för mig att hon först blev överraskad:

”Första reaktionen var:  ”vet de vem de ringer till? Ringer de till rätt person?, men när de förklarade konceptet och beskrev personen som parfymen skulle gestalta så var det mitt i prick. Det var ju verkligen jag”, säger Sofi Fahrman.

Frukosten på Mahalo var så vacker att man inte ville börja äta...bara titta
Frukosten på Mahalo var så vacker att man inte ville börja äta…bara titta.
Det är de små detaljerna som gör det!
Det är de små detaljerna som gör det!
40867211_2032519600330050_7173056436174323712_n
Escada har gjort det igen!

41104640_298923904224139_913336340366491648_n

Inkey List – nytt brittiskt hudvårdsmärke med ingredienser i fokus

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Få ingredienser är hemligheten i The Inkey List
Få ingredienser är hemligheten i The Inkey List

Är ni på väg till England? Nu lanseras det ett nytt hudvårdsmärke i Storbritannien som är svaret på The Ordinarys succéprodukter. Inkey List heter hudvårdsmärket med fokus på få  aktiva produkter.

Ingrediensfokus och en minimalistisk serie på 15 produkter är Inkey Lists hemlighet och serien består bland annat av syror, moisturisers, toners och serum med anti-agevibbar.

Varumärket är grundat av Colette Newberry och Mark Curry, som ville skapa premiumprodukter till ett lägre pris. Produkterna ligger mellan £ 4,99 och £ 9,99.

I en intervju med brittiska Vogue säger paret Colette Newberry och Mark Curry, : ”Det finns en växande våg av konsumenter som inser att du inte behöver spendera en förmögenhet för att få otrolig hudvård”. Bra sagt!
Produkterna är uppkallad efter sin primära ingrediens, allt från hampaolja till till glycolsyra. Det här ser jag fram emot! Bra hudvård behöver inte kosta en förmögenhet!  Det gillar vi!

Sida 68 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda