LAHOLM, SVERIGE – 7 Juli 2017 : Laholmbeach 2017 CEV Beach Volleyball Satellite Laholm at Mellbystrand i Laholm. ( Foto: falkenbergsbild.se )
Jag sitter och jobbar på en stor internationell beachvolleyboll-turnering på Mellbystrand i Laholm, och solen gassar. Jag sitter mest i ett tält och skriver som en skållad råtta, men jag tänker på tjejerna som spelar på europatouren som exponeras extremt mycket för solen. De spelar tävlingar i Grekland, Spanien, Monaco och Turkiet, där solen är väldigt stark.
Så jag passade på att prata med sveriges bäst rankade lag just nu. Tvillingsystrarna från Sollentuna, Susanna och Kristina Thurin, om hur de skyddar sig smart när de är ute på touren. I den här tävlingen, CEV-Satellite, Laholm slutade systrarna på nionde plats och efter matchen ställde jag lite frågor om hur de tänker kring spf och solskydd.
LAHOLM, SVERIGE – 7 Juli 2017 : Laholmbeach 2017 CEV Beach Volleyball Satellite Laholm at Mellbystrand i Laholm. ( Foto: falkenbergsbild.se )
– Vi är väldigt noga med att smörja in oss med det högsta solskyddet hela tiden, minst 30 eller 50 i spf. Problemet är bara att man svettas bort det så fort man kommer in på planen. Så vi måste applicera nytt mellan matcherna, säger Kristina.
Mest väljer de solkräm, men de har även testat mousse som de tycker går in i huden bättre utan kladd.
– Vi måste ta tag i det här och jaga en sponsor, för det är en viktig grej och vi tänker mycket på det, speciellt när man spelar på Europa touren och när det är soligt och varmt, vi är ju ute i solen hela tiden, inflikar Susanna.
LAHOLM, SVERIGE – 7 Juli 2017 : Laholmbeach 2017 CEV Beach Volleyball Satellite Laholm at Mellbystrand i Laholm. ( Foto: falkenbergsbild.se )
Susanna och Kristina är lika som bär, de har så klart samma hudtyp. Ljushåriga, och de blir ganska lätt solbrända och måste ta det lugnt i solen.
– Näsan är konstant röd, det är jättesvårt att verklige skydda sig på rätt sätt, men vi försöker i alla fall. Vi är medvetna om riskerna, förklarar de.
Systrarna Thurin rekommenderar det här märket, Evy Technology, som tidigare hette Proderm, för att den inte kladdar när de slänger sig i sanden.
Svenska företaget Verso skincare Stockholm släpper nytt. Den här gången är det dags för en mist, Verso Anti pollution som ska bilda en sköld mot mikrofina metalliska utsläpp i atmosfären som är dåliga för huden. Misten innehåller polymerer som bildar en skyddande film på huden. Misen sprayas på huden på morgonen och efter makeupen. Du kan också bättra på med sprayen under dagen..
Jag gillar generellt Versos produkter. Jag är speciellt förtjust i deras Verso Dark spot fix med retinol 8. Den är som dynamit. Den här misten fyller säkert sin funktion, men när det gäller spraymister är det svårt att recensera dem. Den här luktar gott, lägger sig som en fin dimma på huden. Men sen? Bara Gud vet.
Nu är det dags för Senegals modevecka 2017 i huvudstaden Dakar. Det ramlar in fina bilder i vårt bildinföde med back stagefotgrafier från visningar med designers som Linda Likongo, Adama Paris, Dont Pen Desing, So’Fatoo, Greta, Lahad Gueye, Splendor, Bibass och Sidi Counda. Inspireras!
Nars vill till Kina och börjar testa sin makeup – på djur.
Nars. Gillar det här märket. Därför är det tråkigt att de fallit till föga och testar sina makeup-produkter på djur för att blidka de kinesiska myndigheterna. Detta för att få tillstånd att sälja sina produkter i jättelandet i öster. Kaninögon kommer att offras.
Detta har naturligtvis bidragit till ramaskri bland Nars-fansen.
I ett inlägg från några dagar sedan skrev Nars i ett Instagraminlägg att ” De vill sondera terrängen i Kina och kunna erbjuda sina fans produkterna där”. De skriver i samma inlägg att ”de ber om förståelse och att de inte ber någon att djurtesta deras makeup-produkter mer än om lagen kräver det…” . Ett inlägg som genererat 8 400 kommentarer. Och vid en snabb skrollning…inte många positiva. Hittade inte en enda faktiskt. Boycott – var nog det bästa jag hittade.
De skriver i samma inlägg att ”de vill försöka påverka Kina att testa sina makeup-produkter in vitro” (Inte på levande varelser utan på konstgjord hud). Det säger alla. Ingen har lyckats de senaste 10 åren med samma argumentation. Dessvärre.
Backward babies. Brasilien håller sedan 2014 på att diskutera ett totalförbud, men kommer inte till skott. Ryssland likaså. Korea och Australien testar fortfarande viss kosmetika på djur, men har lovat att sluta 2018, flera sydamerikanska stater aswell.
Lagom till midsommarfirandet damp den här godbiten från Elemis ner på redaktionen. Det är det brittiska spamärket Elemis som släpper ett nattserum med lövkoja. Enligt dem själv är det den första krämen/serumet i världen som använder sig av lövkojans olja i en hudkräm och oljan är rik på omega 3-fettsyror och E-vitamin.Lövkojablomman odlas på en brittiisk gård bara för Elemis skull. Konsistensen är en ”kräm till olja” – som smälter in snabbt i huden.
Lövkoja drar till sig insekter å natten och bidrar till biologisk mångfald. Den är huvudingrediensen i Peptide night recovery oil från Elemis som lanseras i augusti månad.
Krämen, Peptide night recovery cream oil, innehåller även tetrapeptidextrakt från fyra olika minosyror som ska hjälpa huden att återställa sig under sömnperioden. Den tredje dominanta ingrediensen är bladmynta som ger en fin doft åt oljekrämen.
Jag blev genast besatt av konsistensen och doften. Appliceringen är väldigt enkel och krämen slurpas upp av huden meddetsamma. Jag har använt den i tre nätter nu och min hud har blivit väldigt fin av den. 795 kronor får du betala för en god natts sömn. En hotellnatt på ett medelklasshotell någonstans i London…men det här är bättre!
Coty ligger bakom Tiffany & Co:s nya dofter som lanseras i höst. Sofitikerad sak.
Amerikanska Tiffany & Co har ingått ett avtal med Coty som det parfymhuset som ska skapa lyxjuvelerarens nya dofter för både kvinnor och män. Jag sniffade på doften under distributören Saethers parfymdag för några veckor sedan och den är precis vad som förväntas av den här typen av dofter.
1. Den ska inte ta över (dvs, man ska helst se de vackra smyckena, inte förtrollas av doften…), 2. den ska kännas lyxig (dvs, har man inte råd med smyckena så har man i alla fall råd med en lite doft…) 3. men den ska accentuera…tala med en egen röst (japp, check på den också). Doftmässigt är det tyvärr ingen doft som kommer att bli lika iögonfallande som smyckena och jag kan inte avslöja några doftnoter eller så…
Frédéric Cumenal, VD för Tiffany & Co, är naturligtvis själaglad över samarbetet: ”Tiffany är en av världens viktigaste hus av lyx, och dofter är ett viktigt uttryck för varumärket. Vi är glada att arbeta med Coty, en branschledare inom kategorin prestige doft, om utvecklingen av en mer meningsfull doftportfölj genom detta licensavtal. ”. Vad skulle karln säga. Klart att det är ett prestigeuppdrag.
Tiffany & Co grundades av Charles Lewis Tiffany och Teddy Young i New York 1837 på nedre Manhattan. François Coty grundade Coty 1904 i Paris, men är numera amerikanskägt.
Tiffany & Co har redan åtta dofter i sin portfölj. Den första lanserades i slutet av åttiotalet. 1987 kom Tiffany by Tiffany, som var nyskapande för sin tid med violblad, sirap av vinbär, liljekonvalj och ylang ylang, då vann flacongen designpriset FiFi…och damerna slogs på flygplatserna för att komma över doften…(parfymören då var Francois Demacy, som nu gör Acqua di Parmas dofter…just saying). 2003 kom lyxjuvelerarens senaste doft som var Pure Tiffany. Vilken näsa som ligger bakom deras senaste doft är höljt i dunkel. Ännu så länge.
Filmen ”Breakfast at Tiffanys” med Audrey Hepburn (efter Truman Capotes bok med samma namn) blev ett genomslag både för Audrey och juvleraraffären. Idag skulle vi nog kallat det för sofistikerad produktplacering.I höst får vi se fram emot Tiffany & Co:s första parfymsläpp på 14 år.
Hoppsan! Den fina parfymen Från Guerlain innehåller solskyddsmedlet octyl methoxycinnamate. Varför då?
Sorry, det här är inget roligt blogginlägg, men tyvärr nödvändigt. Man ska inte skrämmas, men min fråga är: Kan man lita på innehållsförteckningen på makeup- och skönhetsprodukter? Nej, det kan man tyvärr inte. Det visar ett test som den franska konsumentskyddsmyndigheten UFC Que Choisir (Ungefär Frankrikes Råd&Rön) har gjort. Myndigheten har nyligen publicerat en lista över kosmetika och hudvård som säljs i Frankrike och som påstås innehålla, enligt EU, förbjudna ämnen, och/eller tillåtna ämnen i otillåtna mängder.
Frankrikes motsvarighet till konkurrensverket, konsumentombudsmannen och bedrägeribekämpning, DGCCRF, uppger nu att kommer att testa de produkter som upptäckts av UFC för sina otillräckliga INCI:listor.
Hoppsan, det här solskyddsmedlet från L’Oreal visade sig innehålla octyl methoxycinnamate (som visat sig vara hormonstörande i invitrotester).
Den senaste listan identifierade 23 produkter som innehåller ämnen som faktiskt är förbjudna, inklusive en mineralfoundation med parabenen isobutylparaben, en dokumenterad hormonstörande ingrediens som förbjöds i EU 2015. Vad trött man blir…
Parfymer från Bvlgari, L’Occitane Provence, Guerlain, Hugo Boss och Kenzo, smink av Dior och Chanel och deodoranter av Dove och Nivea var också med på listan som kommer att detekteras av DGCCRF.
En av de produkter som nämns av UFC är Nuxe: s storsäljande hudolja. Nuxe har slagit tillbaka mot testresultaten och sagt: ”Vår olja är en av de mest naturliga på marknaden.”
Oljan har ”en formel som består av 98,1% ingredienser av naturligt ursprung”, säger företaget och tillägger att det överensstämmer med Europeiska kosmetiska föreskrifter, uppger Cosmetic Business.
L’Oréal sa att det hade upphört med marknadsföring av sina balsamprodukter som innehöll MIT (methylisothiazolinone )”flera månader” före dagen för förbudet och de ska ha ersatt dem med nya formuleringar. Men tydligen inte om man ska tro den franska Konsumenttestmyndigheten UFC.
Lovea som man tycker är ett ekologiskt inriktat märke hade fyra tveksamma ingredienser i sitt solskydd för barn… (Ethylhexyl methoxycinnamate, Phenoxyethanol, Methylisothiazolinone, BHT). Phenoxyethanol är en tillåten substans i EU-produkter, men halterna man får använda är strikt reglerade.
Jag blir alldeles upprörd av den här släpphäntheten hos kosmetikajättarna. Hur ska man som konsument lära sig hålla reda på alla förbjudna ämnen? Man litar ju på att de följer lagar och rekommendationer. Blä för den här nyheten. Man ska inte vara konspiratorisk, men hur vet man att man kan lita på INCI- listorna? Det är kanske lättare att ta bort en ingrediens i INCI:listan än i formuleringen… Detta är en uppgift för en kemist och börja detektera innehåll. Uppföljning lär följa.
Den biträdande direktören vid DGCCRF, Loïc Tanguy, berättar i en intervju med Cosmetic Business att det är tillverkarens ansvar att följa EU-lagstiftningen och att upphöra med produktionen av förbjudna produkter och de är också skyldiga att informera sina distributörer.
Distributörer är i sin tur skyldiga att sluta marknadsföra produkter som inte överensstämmer med lagstiftningen. Distributörer som befinner sig skyldiga till avsiktlig bedrägeri är ansvariga för två års fängelse och en böter på upp till 300 000 euro.
UFC började först sammanställa sin lista över produkter som är hälsofarliga i februari 2016 och har hållit den uppdaterad sedan dess. Håll koll på den och välj bort om du vill förändra konsumenters makt är större än man anar!
Kiss New York har hittills bara funnits i Sverige med sina lösögonfransar och naglar, men nu lanserar märket även sin makeup i Sverige
Snart är det midsommar! Och då kan vi glädjas åt att det prisvärda makeupmärket Kiss New York Professional lanseras i Sverige. Det var under Daisy Beautyskryssning som till Finland för några veckor sedan som nyheten släpptes. Med på fartyget var Chi Un Bark som själv är koreanska men som bor i New York sedan många år tillbaka. Hon berättar att Kiss New York har tittat mycket på koreanska märken och utvecklat sina produkter från K-beauty förebilder.
”Koreanskor vill vara naturliga, ha en ljus complexion och i västvärlden koncentrerar man sig just nu på markerade ögonbryn och täckande produkter, det är den här kombinationen som vi har försökt att sammanfoga,” påpekar Chi Un Bark – Senior Manager Cosmetics på Kiss New York
Det finns inte så många fabriker i världen som kan skikta en rouge på det här viset, de finns i Korea och Kevin Aucoin tillverkar i samma fabrik.
”Be your own pro” är företagets filosofi och de uppmanar alla att bara leka loss bland deras produkter eftersom de är väldigt lättillgängliga och ligger i bra prisklass. I USA finns det 448 olika produkter och 46 linjer att välja mellan i Sverige har man handplockat ett specifikt urval för den svenska marknaden! Det finns ett 60-tal olika ögonskuggor (varav 10 lanseras i Sverige).
Magical ink liner är min favorit, det är utvecklad enligt Japansk koncept och kan tvättas av med vatten.
Kiss Professional New York säger själva att de har den största makeupmarknaden i USA och är större än alla andra just nu. De plockar hejvillt inspiration från andra makeupproducenter som Mark Jacobs, Givenchy, Kevin Aucoin och Anastazia.
”Vi har gjort blindtester bland våra konsumenter och de kan inte skilja formuleringarna från varandra berättar Chi Un Bark stolt, som hintar om att de tillverkar på samma makeupfabriker som flera av de stora prestigemärkenas fabriker…
Anledningen till att de blivit så stora avslöjar Chi Un Bark för mig under middagen på kvällen då jag har henne vid bordet. De har nollbudget på marknadsföring. ”Vi vill vara där våra konsumenter är, och det är på Instagram och Youtube. Det är våra fans som äger märket, utan deras exponering hade vi inte varit någonting”, säger hon.
”Det är stor skillnad på texturerna i ögonskuggor och rouge. Rouge har annan typ av puder i sig och rouge handlar enbart om att den är blandbar med annat puder och vi har varit väldigt noga med produktutvecklingen för att anpassa den till våra konsumenter”, berättar Chi Un Bark.
Chi Un Bark är Kiss New York Professionals internationella representant.
65 procent av produkterna tillverkas i Korea, penslarna i Tyskland och sedan spridda skurar. Jag kan intyga att pigmenten är outstanding. Läpp – produkterna sitter i timmar och ögonskuggorna blendas fint. (och kostar bara 59 kr, wow!) Produkterna lanseras i Sverige runt midsommar. Det här är ett makeupsläpp att verkligen se fram emot.
Hur står det till med palmoljan i Apoteket AB:s produkter? Upphandlas den etiskt? Varför håller EU och REACH på att se över aluminiumsalter i antiperspiranter och varför är de ekologiska valen begränsade på Apoteket AB… Där har ni frågorna jag ville ställa till Apoteket AB:s namnkunniga toxikolog Winta Woldai. När Apoteket AB kontaktade mig tvekade jag inte en sekund! Klart jag ville göra det!
Winta Woldai är Apoteket AB:s toxikolog och kan allt om ingredienser. Foto: Apoteket
Jag tipsar även om mina favoritprodukter ur Apotekets sortiment! Och avslöjar den ”hemliga krämen” som du måste fråga efter, eftersom den förvaras i kylskåp bakom disk… Calmuril. Don´t miss this hidden secret…
Juice Beauty använder stamceller från gröna äpplen, citron och druvor i sina produkter och makeupserien är samtidigt vårdande.
Lägg phyto-pigment och stamceller på minnet. Det amerikanska ekomärket Juice Beauty som samarbetar med Gwyneth Paltrow går i Estelle & Thilds fotspår och släpper en makeupserie. Och det är inte få produkter i den här lineupen. Hela 78 nya artiklar med allt från ögonskuggor till läppstift och foundation. I Sverige kan vi förvänta oss ett urval av detta med ett 10-tal foundations säger grundaren Karen Behnke som är i Sverige för att promota släppet.
”Gwyneth har i allra högsta grad varit inblandad i framtagningen av produkterna. Hon är väldigt noggrann med vad hon sätter på sin hud. De här produkterna är så rena att du i princip kan äta dem, förklarar Karen Behnke på pressmötet på Östermalm i Stockholm.
Danska makeupartisten Kat Lieberkind berättar att pigmenten i läppstift och ögonskuggor kommer från växters färgämnen. Bland annat från hibiskusblommor och deras sk phyto pigment.
Makeupsrtisten Kat Lieberkind visade upp en naturlig Californication -look på under en makeup-session under pressmötet.
”Det jag gillar bäst med produkterna är att de är väldigt transparenta och ger ett fint glow över huden som samtidigt är vårdande. Less is more är det som gäller”, menar hon.
Juice Beauty använder pigment från aubergine och syren i sina läppglans, sk phytopigment.
Jag testade på handryggen och fastnade speciellt för Juice Beautys CC-kräm som doftar helt fantastiskt. Den vill jag bara ha. Halvtäckande och med 30 i spf -solskydd.
Juice Beautys CC-kräm kan jag verkligen rekommendera grundat på den snabbtest jag gjorde på pressmötet.Grundaren Karen Behnke berättar att phytopigment, kallpressade oljor och ekologiskt odlade växter är centrala i märket som hon grundade 2005 i Kalifornien.Här har du tre av Gwyneth Paltrows favoritprodukter.
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.
Hannah Sjöström är journalist och författare till två böcker om hudhälsa och hållbar skönhet. Hon har testat naturliga och ekologiska skönhetsprodukter i 15 år. Nu gästbloggar hon på Skönhetsredaktörerna, och har sin bas i Göteborg.