Startsida / Inlägg

Piken mot ”Call of duty” och ”Assassin’s creed”

av Jonas Högberg
GTAV

”Grand theft auto” kommer inte att bli en årlig spelserie som ”Call of duty” eller ”Assassin’s creed”.

Det säger Take Two-chefen Strauss Zelnick som menar att det är bättre att få fansen att längta efter ett nytt spel och därmed skapa större hajp och efterfrågan.

– Å ena sidan är det bra att kunna låta en spelserie vila lite, å andra sidan är det viktigt med en högkvalitativ produkt, vilket tar tid. Det går inte att garantera det med en årlig utgivningstakt.

Det finns få saker man kan vara helt övertygad om, men något som lär vara näst intill hundraprocentigt säkert är att det kommer släppas ett nytt ”Fifa”, ett nytt ”Call of duty” och ett nytt ”Assassin’s creed” nästa år. Liksom året därpå. Och så vidare.

Spelen är blockbusters utöver det vanliga som säljer i tiotals miljoner exemplar varje år. Men trots att det verkar vara en oerhört lyckad affärsverksamhet med årligt utgivna spel så är det inget som lockar Take Two-vd:n Strauss Zelnick – vars företag sitter på populära spelserier som ”Grand theft auto”, ”Red dead redemption” och ”Max Payne”.

Zelnick talade enligt Gamespot på en investerarkonferens om sin oro för vad som skulle hända med varumärkenas värde om man släppte nya delar i sina spelserier för ofta.

– Marknaden har frågat oss varför vi inte släpper våra spel årligen. Å ena sidan är det bra att kunna låta en spelserie vila lite, å andra sidan är det viktigt med en högkvalitativ produkt, vilket tar tid. Det går inte att garantera det med en årlig utgivningstakt.

Take Two släpper visserligen en del sportspel årligen (”NBA 2K”, ”WWE 2K”), men när det gäller andra typer av genrer så tror Zelnick att det är alltför lätt att förbruka konsumenternas förtroende.

Under sitt tal meddelade dock Zelnick att man har för avsikt att släppa nya delar i spelserier som ”Bioshock” och ”Borderlands” mer regelbundet framöver. Det är dock inget som gäller de spel som Rockstar utvecklar. Zelnick menar att ”Grand theft auto”, ”Red dead redemption” och ”Max Payne” tar längre tid att göra, men när de väl släpps genererar de också större uppmärksamhet från allmänheten än många andra spel.

Jonas Högberg

Missa inga spelnyheter eller trailers – gilla Spela på Facebook!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB