Spelas stora julklappsguide – så ger du rätt spel till rätt person!
avAldrig har det funnits så många fantastiska spel att välja bland i butikerna.
Så hur ska man veta vilket man borde ge bort i julklapp?
Enkelt – följ bara Aftonbladets högst vetenskapliga guide för att räkna ut exakt vilket spel varje person i ditt liv behöver.
TILL LAJVAREN
The witcher 3: Wild hunt
Från 18 år
Format: Playstation 4 (469 kr), Xbox One (469 kr), pc (449 kr)
ROLLSPEL Ända sedan de började göra spel baserade på Andrzej Sapkowskis bokserie ”Wiedźmin” har witchern Geralt of Rivias tillvaro bestått i att åla sig igenom djungler fyllda av monster – bara för att väl ute på andra sidan mötas av de verkligt läskiga individerna. Människor som inte styrs av blind blodtörst utan av inre drivkrafter och yttre faktorer som oftast går att förstå bara man anstränger sig tillräckligt mycket.
Inte sedan Clementine tvingades orientera sig genom vuxenvärldens empatiskt förvirrade korridorer – och samtidigt undvika att bli biten av zombier – har spelmediet varit lika intressant i utforskandet av det mänskliga. ”The witcher 3:s” besatthet av att utforska våra mörka sidor drivs dock inte av en vilja att glorifiera eller gotta sig i dem – utan av en genuin vilja att förstå varför de existerar.
Jakob Svärd
TILL DECKARNÖRDEN
Her story
Från 17 år
Format: IOS (49 kr), pc (nedladdning, 49 kr)
DRAMA ”Her story” är fascinerande på flera nivåer. Det fångar samtidens frosseri i verkliga mordfall där skrivbordsdetektiver har sina egna versioner av vad som egentligen hände i fallen med Amanda Knox och Oscar Pistorius, där ”Serial” blivit den mest lyssnade podcasten någonsin, där den bisarra historien om Robert Durst blev en rafflande dokumentär thriller på HBO.
Till skillnad från de exemplen är ”Her story” fiktivt, men man glömmer det när man försöker förstå vem Hannah egentligen är bakom den hon utger sig för att vara. Att videoklippen återges med lågupplöst vhs-kvalitet förstärker bara känslan av att man tar del av något autentiskt, något som faktiskt hänt i verkligheten, lika delar spegelbild av det förflutna och voyeuristiskt experiment.
Peter Ottsjö
TILL MENSA-MEDLEMMEN
SPL-T
Från 4 år
Format: IOS (29 kr)
PUSSEL ”SPL-T” rymmer flera hemligheter – vaga meddelanden skickade från 80-talet kan dyka upp när man minst anar det, liksom märkliga minispel och grodor som är känsliga för beröring – men jag gissar att de är avledande manövrar. Från en studio som alltid älskat att leka med folks förväntningar, till en publik som inte är redo att acceptera att den skånska duon bakom mästerverk som ”Year walk” och ”Device 6” den här gången ”bara” gjort ett ”Pong”-minimalistiskt pussel. Och i jakten på att lösa mysterierna – i de gemensamma ansträngningarna som blossat upp på spelforum och i kommentarstrådar – har dessa spelare blivit språkrör för ett spel som släpptes utan vare sig marknadsföring eller förvarning. Bara Simogo kan smyglansera en ny titel med hälsningen ”det ser inte mycket ut för världen”, ta 29 spänn på App Store och sedan se det klättra på topplistorna.
”SPL-T” är genialt och jag ska berätta varför: det får något väldigt komplicerat att verka väldigt simpelt. Det är enkelt och lustfyllt att klicka fram ett streck, det svåra är att klura ut var man ska placera det. Precis som i schack utspelar sig ”SPL-T” främst i ens huvud, mellan dragen. Simogo själva har kallat det tidlöst, varpå kritikerna har invänt att ”SPL-T” till synes är deterministiskt; att det är matematiskt förutbestämt hur många poäng det maximalt går att få. Det kanske är sant, men ingen har varit begåvad nog att räkna ut den summan än så länge, än mindre närma sig den i själva spelet.
Och kanske är det just det som är nyckeln till gåtan bakom ”SPL-T”.
Peter Ottsjö
TILL FEMINISTEN
Fifa 16
Från 3 år
Format: Playstation 4 (599 kr), Xbox One (599 kr), pc (499 kr). Finns även i annan version till Playstation 3 (549 kr) och Xbox 360 (549 kr).
SPORT Det är revolution i luften. Efter 22 år och lika många spel exklusivt tillägnade manliga fotbollsspelare öppnar EA Sports nu upp för kvinnorna. Och plötsligt tillåts ”Fifa” ta plats på kultursidorna som ett exempel på hur den tidigare så inskränkta spelvärlden blir allt öppnare och allt mer inkluderande.
Att ”Fifa 16” är bättre än det slätstrukna ”Fifa 15” är mycket tack vare de kvinnliga fotbollsspelarna. Med Kosovare Asllani och Lotta Schelin ute på gräset blir spelet något långsammare än när Lionel Messi och Neymar dundrar fram längs kanterna – men också mer intuitivt och dynamiskt. Ytorna blir större och det känns något lättare att göra mål, vilket är förståeligt då de kvinnliga målvakterna i regel har kortare räckvidd än de manliga och förväntas täcka lika stora nät.
Representation är också en revolution. Och inget annat spel i år visar det med samma eftertryck som ”Fifa 16”.
Jonas Högberg
TILL FÅTÖLJFILOSOFEN
Soma
Från 16 år
Format: Pc (262 kr), PS4 (245 kr), Mac (262 kr), Linux (262 kr)
SKRÄCK I ett klimat där de flesta spelmanusförfattare främst tycks föra en dialog med sin egen marknadsavdelning blir kontrasterna stora när man upptäcker ett spel som snarare söker brevväxla med Friedrich Nietzsche, Martin Heidegger och Søren Kierkegaard.
”Soma” inbjuder till en omtumlande resa genom världar i världar. Och det liknar ingenting annat du kommer att spela i år.
Jakob Svärd
TILL FILMÄLSKAREN
Star wars: Battlefront
Från 16 år
Format: Playstation 4 (599 kr), Xbox One (599 kr), pc (449 kr)
ACTION/FPS I ”Star wars: Battlefront” får vi en traditionell multiplayer-buffé bestående av nio spellägen med inslag från Pandemics gamla ”Battlefront”-spel, svenska Dice egna ”Battlefield”- serie och ett par rudimentära nyheter. Det är bekymmerslös action där det aldrig är viktigare att kunna sikta bra än att kunna samarbeta hyggligt. Det är rasande snyggt och väldigt underhållande för att vara något av en besvikelse.
Det märks att Dice tagit uppgiften att förvalta den heliga ”Star wars”-mytologin på ett närmast Dödsstjärnan-stort mått av allvar. Banorna som utspelar sig på planeten Endor, med dess täta barrskogsdjungler, gulliga statist-ewoker som kastar småsten i huvudet på en och midjehöga gräs att gömma sig i, är några av de mest påkostade jag sett i ett actionspel. Likaså imponerar Dices eget påhitt, den Islands-influerade vulkanplaneten Sullust, med en estetik som gör att man enkelt kan föreställa sig den i någon av originaltrilogins filmer.
Jakob Svärd
Mad Max
Från 18 år
Format: Playstation 4 (429 kr), Xbox One (429 kr), pc (229 kr)
ACTION ”Mad Max” är ett lustfyllt fötterna-på-bordet-äventyr med så många symboler att bocka av på kartan att Ubisoft hade rodnat. Men ekorrhjulskänslan som präglat några av den franska förläggarens senare spel – det alltför systematiska, den plikttrogna spring-och-samla-utfyllnaden – är undflyende här. I ”Mad Max” kan en till synes liten utpost i spelets början dölja en hel underjord av fiender man egentligen inte är rustad att möta förrän långt senare. Luftballonger är spelets motsvarighet till ”Assassin’s creeds” utsiktposter, men vägen till dem är överraskande varierande. Spelets raison d’être – de många och våldsamma bilduellerna – uppstår när- och varsomhelst och kommer att stå modell för kommande konkurrenter i genren. Jag skulle nästan kunna dela ut fyra plus bara till den ”Just cause”-inspirerade harpunen med vilken man hugger tag i både fiender och dess bepansrade fordon.
Peter Ottsjö
TILL MASOCHISTEN
Bloodborne
Från 18 år
Format: Playstation 4 (449 kr)
ACTION Sedan de grundade ”Souls”-serien tycks From Software och Hidetaka Miyazaki oförmögna att skapa något annat än mästerverk. Det här är ett direkt resultat av att studion envist vägrar att vila på sina lagrar. De har redan det bästa Playstation 3-spelet någonsin bakom sig. Konceptet är så slitstarkt att ”Bloodborne” hade kunnat vara en grafiskt pyntad karbonkopia av de andliga föregångarna – och fortfarande fått stående ovationer.
Men det föresvävade förstås aldrig From Software att lägga ribban så lågt. Med ”Bloodborne” har de inte bara skapat det vackraste Playstation 4-spelet hittills – de har även passat på att ta hela stridssystemet från ”Souls”-spelen till nästa nivå.
Likt i tidigare From Software-spel tvingas du samtidigt vara taktisk och vänta ut attacker, cirkla bytet, göra undanmanövrar i rätt stund. Och hela tiden hålla järnkoll på omgivningarna så att inte en brutal överraskning smyger upp bakom ryggen på dig med blottade tänder.
Jonas Högberg
TILL PACIFISTEN
Splatoon
Från 7 år
Format: Wii U (419 kr)
ACTION Vilken genre Nintendo än ger sig på – eller uppfinner – blir slutresultatet oftast lika unikt som underhållande. Det finns något da Vinci-liknande över deras bredd, uppfinningrikedom och kreativitet – även om det vid det här laget var länge sedan vi såg prov på dem. De senaste åren har Kyoto-jätten nämligen nöjt sig med att slipa på sina existerande varumärken.
Tills nu. Möt ”Splatoon” – spelet som döper om tredjepersonsskjutaren i en pigmenterad pool.
Spelidén här är lika enkel som den är genial: istället för kulor skjuter man i ”Splatoon” färg. När ens förråd börjar sina kan man fylla på det genom att simma runt som en bläckfisk i sina egenproducerade kulörpölar. I det onlinebaserade multiplayerläget, som är den stora poängen med spelet, ska man agera som en revirtänkande graffitikonstnär och på tre minuter täcka så mycket som möjligt av banans yta med den färg ens fyramannalag tilldelats.
Redan nu kan jag konstatera att det är den roligaste shooter jag spelat på många år.
Och för alla som tvivlat är det ett bevis på att Nintendo fortfarande är en kreativ kraft att räkna med.
Jonas Högberg
Sunset
Format: pc (nedladdning, 185 kr), Mac (nedladdning, 185 kr), Linux (nedladdning, 185 kr)
ÄVENTYR Det är en känsla jag inte är helt van vid: att faktiskt känna empati, något som kanske kan sägas gränsa till kärlek, för en spelkaraktär. Men så är ”Sunset” också helt blint för alla de barriärer som vanliga spel låter sig begränsas av.
Jonas Högberg
TILL SÖKAREN
Fallout 4
Från 18 år
Format: Xbox One (599 kr), Playstation 4 (599 kr), pc (499 kr)
ROLLSPEL ”Fallout” har alltid särskiljt sig från nästan all annan dystopisk science fiction på ett område: det är en envist optimistisk serie trots sina mörka framtidsmotiv. Det finns en känsla av att börja på ny kula här. Att bygga en ny värld, att ge sig ut på det stora äventyret. Man blickar framåt istället för bakåt.
”Fallout 4” förstår i sina bästa stunder det här bättre än något spel i serien. Och kanske just därför lämnar det mig med en bitterljuv känsla, för det lever inte som det lär. Det blickar konstant bakåt mot vad serien var istället för framåt mot vad den har potential att bli. Det polerar när det borde bryta ny mark. Det borde innehålla fler nyheter, fler unika personlighetsdrag. Det är svårt att se exakt vad som tagit så lång tid att skapa. Men det förtjänar samtidigt att understryka ännu en gång: det som faktiskt finns här är precis lika bra som det var senast. Och ibland räcker det så.
Spel måste inte alltid vara nyskapande. Då och då räcker det med att de är riktigt jävla bra.
Carl-Johan Johansson
TILL HEMMAFIXAREN
Super Mario maker
Från 3 år
Format: Wii U (479 kr)
PLATTFORM Mellan känslan av tabu och tanken på att vara den nye Shigeru Miyamoto hinner det passera ungefär fem minuter.
Att placera ut sitt första frågeteckenblock känns som att kladda på Mona Lisa med en tuschpenna. När man väl accepterat att den gränsen är passerad blir det snart lika naturligt som att knyta skorna.
Försöken att sätta ord på magin i Nintendos bandesign skulle antagligen motsvara halva Wikipedia, men lika mycket har inte sagts om deras roll som läromästare. Med ”Super Mario maker” kan man i allt väsentligt bygga sina egna Koopa-fullfjädrade tolkningar av Svampriket. Man kan exempelvis välja den klassiska 8-bitsestetiken eller sminka upp det i Wii U-grafik. Man kan växla mellan teman, placera ut klassisk rekvisita och lika ikoniska statister och, om man så önskar, sudda bort plattformarna och börja om: allt sker via pekpennan och Wii U-kontrollens skärm. Och det här har man lärt sig snabbare än det tar att rabbla alfabetet.
Peter Ottsjö
TILL BIOLOGEN
Mortal kombat X
Från 18 år
Format: Playstation 4 (375 kr), Xbox One (375 kr), pc (229 kr)
BEAT ’EM UP Om du inte har full koll på människans anatomi så kommer du definitivt ha det efter att ha spelat ”Mortal kombat X”. Ed Boons klassiska beat ’em up-serie är inte på långa vägar lika kontroversiell idag som för ett par decennier sedan, när den blev föremål för en moralpanik som senare skulle reserveras för Marilyn Manson och ”GTA”. Men det betyder inte att Boon och hans Netherrealm Studios skurit ner på våldet. I ”Mortal kombat X” visas med inzoomad röntgensyn hur revben och halskotor knäcks när man lyckas landa en superattack. Blod sprutar, huvuden rullar och kroppar slits i stycken. En avslutning går ut på att man klyver motståndarens kranium på mitten – och sedan fimpar en cigarr i den slemmiga gröt som återstår.
Jonas Högberg