Trend o träning

Inspiration för dig som älskar träning och hälsa

Startsida / Inlägg

Liggande axeldrag

av Anna
liggande_dr_fram.jpg

Som variation till axellyft framåt med vikt eller hantlar kan du träna liggande axeldrag i en kabelcross/dragmaskin. Ligger du är det dessutom lättare att focusera på just framsida axlar som är främsta musklerna som jobbar i denna övning:

  1. Fäst ett rakt handtag eller rep nederst i kabelcrossen och ligg så du kan ta spjärn med fötterna.
  2. Håll med knogarna uppåt, slappna av i nacken, känn kontakt med axlarna och dra handtaget tills armarna pekar rakt upp mot taket.
  3. Vänd ner långsammare än på vägen upp och kontrollerat så att framsida axlar får bromsa vikten.
  4. Upp igen innan musklerna hinner slappna av och vikten lägger sig.
  • Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Mikael Hedmark och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB