Trend o träning

Inspiration för dig som älskar träning och hälsa

Startsida / Inlägg

Omvända crunches

av Anna
omv_crunch1.jpg

Nu känns det äntligen så bra med magmusklerna att jag vågar träna de yttre magmusklerna. En övning jag ofta kör är omvända crunches. Går även att köra på en balansboll för ännu bättre träning:

1. Ligg och håll om bänken med benen i sänkt läge så att magen är utsträckt. Du ökar/minskar svårighetsgraden genom att sträcka/böja benen mer eller mindre. Dra in naveln mot ryggraden och pressa ner ländryggen mot bänken.

omv_crunch3.jpg

2. Lyft upp benen, rumpan och nedre delen av ryggen med maximalt spännd mage. Tänk att du ”rullar upp” en ryggkota i taget.

omv_crunch2.jpg

3. Behåll stark mage och rulla tillbaka innan du sänker benen. Försök att hela tiden ha kontakt med ländryggen i bänken.

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Karin Selåker Hangasmaa
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB