Trend o träning

Inspiration för dig som älskar träning och hälsa

Startsida / Inlägg

Dips på 4 sätt

av Anna
bankdips

Dips är en av de övningar jag vill vara stark i. Det känns bra att orka sin egen vikt och övningen går att göra på många sätt som är tyngre eller lättare beroende på dagsform. Du får bra träning för framför allt triceps och axlarna och här är fyra varianter med olika svårighetsgrad. På bilderna ovan har jag inbygda vikter i magen, gravid med tvillingarna i 5e månaden. 

  1. Dips med fötterna högt upp. Det här är en tyngre variant där större del av din kroppsvikt bärs upp av armarna. Svårighetsgrad 2.
  2. Dips med vikt. Lägg en viktskiva/hantel/annat tungt i knät. För att göra övningen ännu tyngre, kombinera med övning 1 och lägg upp fötterna på en bänk/stol. Svårighetsgrad 3.
  3. Dips med böjda ben. Det blir lättare ju mer du böjer på benen. Perfekt nybörjar- eller gravidvariant av dips. Svårighetsgrad 1.
  4. Dips i fri ställning. Börja med nästan raka armar (en liten liten böj i armbågen så att du inte översträcker dig). Böj armbågarna och gå ner till 30-90° (beroende på hur stark du är). Ju djupare desto tyngre och mer belastning på axlarna. Vill du träna mest bröst, luta dig något framåt. Vill du träna mest triceps, försök jobba rakt ner med kroppen. Svårighetsgrad 4.
dips
Bild från januari 2010.
  • Tjänstgörande redaktör: Lina Thorén, Lisa Andersson, Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB