Startsida / Inlägg

Östtyska Romeo och Julia är bedårande tv-dramatik

av Sandra Wejbro

Det är möte hos Stasi.

Folksångerskan Dunja Hausmann har ändrat några rader i en låttext och nu ska de analyseras.

SVT fortsätter sin föredömliga satsning på tysk tv med ”Weissensee” (SVT1), ett Romeo och Julia-drama i östtysk miljö.

De värsta åren av ”ostalgie” (nostalgi inför prylar och fenomen från östtiden) är så gott som över, för hur kul är det att köra kartongbilen trabant eller dricka östskumpan Rotkäppchen egentligen?

”Weissensee” skildrar hur det var att leva i Östberlin i början av 1980-talet utan att romantisera estetiken. I grunden är det ett klassiskt drama om två familjer som gått helt olika vägar i DDR-samhället.

Dunja Hausmann är en berömd oppositionell sångerska medan dottern Julia (Hannah Herzsprung) drömmer om ett friare liv bortom murarna. Familjen Kupfer däremot är högt uppsatta inom den kommunistiska statsapparaten, pappa Hans och äldste sonen Falk inom säkerhetstjänsten Stasi medan lillebror Martin (Florian Lukas) är polis. Under en trafikkontroll korsas familjernas öden när Martin stoppar Julia och blir hopplöst förälskad.

Men liksom all bra tv-kärlek är den omöjlig. Martins samröre med en så politiskt opålitlig kvinna riskerar hela familjen Kupfers position.

Det totalitära samhällets nyanser skildras så att det känns i magen. Historien berättas med lätt hand, nästan som en såpa med dramatiska cliffhangers, där livet framstår som ganska härligt tills man faller utanför ramarna. Staten bevakar de mest intima delar av privatlivet, vilket är isande otäckt och komiskt på samma gång.

”Weissensee” skildrar inte bara den sociala kontrollen, utan även hur olika individers livsval kan få så avgörande betydelse.

Martin betraktas som familjens svarta får eftersom han vägrat göra karriär som sin far och bror:

– Jag är inte beredd att göra det som krävs, säger han.

Hans val av samvetet framför makten borde vara en tankeställare även i dag. Kampen för att leva ett vettigt liv i ett omänskligt samhälle går vidare, om än på nya sätt.

”Weissensee” är dock framförallt ett helt bedårande stycke tv-dramatik.

På fredag ser jag ”The goonies – dödskallegänget” på Sjuan kl 21.

Ha!

”The Killing”, säsong 3 på Netflix. Peter Sarsgaard som dödsdömde Seward och Bex Taylor-Klaus som lesbiska gatubarnet Bullet är magnifika.

Gah!

Att lysande dokumentären ”Senna” (SVT1) och fina kärleksfilmen ”Laurence anyways” (SVT2) krockar i tablån är trist.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Linn Elmervik
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB