Jag bävar för att ”The affair” ska gå i ”Homelands” fotspår
av
*** OBS! SPOILERVARNING ***
När man har fått smak för prinsesstårta nöjer man sig inte med en skorpa.
Därför känns det lex ”Homeland” oroande hur ”The affair” ska gå vidare efter en bländande start.
”Homeland” har alltid handlat om relationer – dock smart förklätt i en skrud av terroristdrama.
Där den första säsongen var helt sensationell på bägge områden har det sedan av förklarliga skäl blivit lite av ett fritt fall. Hela säsong fyra har gjort det plågsamt uppenbart att ingen terroristjakt som Carrie Mathison tar sig an blir mer än en axelryckning i jämförelse med svunna tider.
Kvällens säsongsavslutning lämnade dessutom den senaste jakten oavslutad och kastade i stället in Carrie i helt nya familjeintriger på hemmaplan – samtidigt som man lät den under ytan spirande attraktionen mellan henne och Quinn få fäste.
Claire Danes Carrie är fortfarande en unik tv-karaktär men ”Homeland” verkar inte riktigt veta vart det ska ta vägen, och frågan är om det finns skäl att följa med längre.
En betydligt mer intressant relation står Noahs och Alisons otrohetscirkus i HBO Nordics ”The affair” för. Årets bästa tv-nykomling vid sidan av ”True detective” bjöd i säsongsavslutningen på obekväm stämning av grekiska proportioner.
Då man till en början oroade sig för att serien skulle bli ett fem säsonger långt smusslande på repeat känns det befriande att så många kort redan lagts på bordet. Samtidigt är det en aning oroande att serien ska gå samma öde till mötes som ”Homeland”.
Av allt att döma kommer säsong två att ha mindre med själva affären och mer med polisutredningen att göra. Alla inblandade vet allt och att älta affären vidare känns inte som ett alternativ för manusförfattarna.
Precis som ”Homeland” revolutionerade den psykologiska thrillern har ”The affair” brutit ny mark i form av det delade berättarperspektivet. Men om serien övergår från en skildring av otroheten till ett polisdrama så riskerar den att tappa sin unika röst.
I kväll tittar jag på ”BoJack Horsemans Christmas special” på Netflix.
Klass
”Historieätarna”, SVT – lika briljant som alltid. I går en resa i folkhem, funkis och fascism på 30-talet. Tvivlar dock på att stuvad kalvhjärna var en särskilt vanlig rätt på 30-talet.
Pass
Låtom oss nu begrava ”Ensam mamma söker”, TV3 och ”Sveriges värsta bilförare”, Kanal 5, för gott.
Stefan Sköld