Startsida / Inlägg

”Marco Polo” – en dreglande västerländsk sexturist gör Asien

av Karolina Fjellborg

Prislappen är episk.
Men serien i sig kan vara glömd innan året är slut.
”Marco Polo” är en av de mest storslagna underpresterare vi har sett.

 
Man kan anta att Netflix hade tänkt sig en sorts motsvarighet till HBO:s historiska monster ”Game of thrones”. Fast utan fantasy.
Men i själva verket har de pungat ut drygt 700 miljoner för ett floskulöst, proppmätt historiskt drama som i princip bara är en b-film i lyxförpackning.
Det är inte det att ”Marco Polo” – om den venetianske upptäcktsresanden och köpmannens tid vid Kublai Khans hov i 1200-talets Kina – inte har några kvaliteter.
Visuellt är den grandios, den är exotisk, effektfullt brutal och maffig – och även om italienaren Lorenzo Richelmy spelar Marco Polo själv som en tämligen intetsägande, valpig figur, är han omgiven av några mer intressanta karaktärer.
Benedict Wong har hotfull pondus som den maktfullkomlige mongolhärskaren Kublai Khan, och Chin Han är karismatisk som oberäknelig kinesisk kansler, som fungerar som någon sorts hallick åt sin syster – den kungliga konkubinen Mei Lin (Olivia Cheng).

 
Men – det finns rätt många men.
Det största är att John Fuscos serie är en enda lång parad av kinesiska klichébilder, hämtade ur skolboken för österländsk historia och mystik. Allra mest iögonfallande parodisk är Tom Wus blinde, dödlige kampsportsmästare ”Hundred Eyes”. Som, ni vet, ser allt.
Sedan har vi dialogen – så ofta en utmaning i historiska dramer. Här är den ett julbord av kryptiska plattityder, yttrade av skådespelare med diverse slumpmässiga accenter.
Och så det här med kvinnosynen…
”Marco Polo” är en skamlöst sexistisk serie, som likt en dreglande sexturist smaklöst dundrar på med sitt exploaterande av asiatiska kvinnokroppar.

 
”Marco Polo” är inte hopplös – men definitivt inte tillräcklig bra för att bli den tredje strike som Netflix verkligen behöver, så här ett bra tag efter 2013 års succédubbelmacka ”House of cards” och ”Orange is the new black”.

 

I kväll kollar jag om nya säsongen av TV4:s ”Det största äventyret” är lika tråkig som den första.

 

Japp…
Det var precis lika trivsamt som väntat när Jill Johnson gästade Niklas Strömstedt i säsongspremiären av ”Tack för musiken” (SVT1).

 

Jodå…
”Happy endings”-skaparen David Caspe har lyckats igen, med romcomen ”Marry me” (Viaplay).

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB