Startsida / Inlägg

Brösttoner i Hamburg

av Pontus Ahlkvist

Ett par tusen väljare hade samlats framför Sankt Mikaelskyrkan i Peer Steinbrücks hemstad Hamburg i går för att lyssna på SPD-kandidatens första riktiga valmöte. ”Om 45 dagar är vi av med Merkel!” dundrade Steinbrück självsäkert inför åhörarna. Och även om opinionsmätningarna pekar i en annan riktning så är det svårt att inte imponeras av utmanarens självsäkerhet. ”Vi kan åstadkomma förändring med en rödgrön regering. Med mig som förbundskansler!”

germany__15.jpg

Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Scanpix.

Lägstalön, vårdreformer och stopp för skenande hyror genom en prisbroms – så lyder Steinbrücks recept för att vinna valet. I Sverige vill Magdalena Andersson och Stefan Löfven inte ens lova att riva upp ett eventuellt femte jobbskatteavdrag. Men Steinbrück är inte rädd för att prata skattehöjningar för höginkomsttagare. ”Inte för att plåga folk, utan som medel för att generera intänkter”, sa han till Handelsblatt i fjol. Bland annat vill han höja marginalskatten för dem som tjänar mer än 64 000 euro om året. Och brösttonerna tycks gå hem hos de egna, åtminstone i partiets vänsterfalang.

En annan het potatis i Tyskland är frågan om huruvida det över huvud taget lönar sig att gå och rösta. Flera intellektuella uppmanar nu till bojkott av valet. I juli gick journalisten och litteraturkritikern Georg Diez ut i Der Spiegel och förklarade att han inte tänkte rösta i höst, eftersom han tycker att tysk politik saknar äkta alternativ och trovärdiga politiker. ”Att rösta handlar om stolthet och självförtroende, det är ingen nådahandling”, skriver han. Sedan dess har bland annat Alexander Schwabe, redaktionschef på Zeit Online, anslutit sig till tanken. Eurokrisen och NSA-affären är två exempel på politikens vanmakt, enligt Schwabe. ”Det tär på krafterna att behöva beskåda denna hjälplöshet”, skriver han i Die Zeit. Ett slag i ansiktet på demokratikämpar i Vitryssland och andra diktaturer, protesterar de politiska ungdomsförbunden. Men faktum kvarstår – valdeltagandet har sjunkit konstant sedan 1998 och inget tyder på att trenden bryts den 22 september.

SPD:s kampanjteam gör sitt för att locka tyskarna till valurnorna. För de kommande veckornas valtal har man införskaffat en mobil scen, på vilken Steinbrück ska elda upp massorna. Den är rund och ska ingjuta en känsla av närhet till folket – ”dialogisk”, säger valstrategerna. Om väljarna litar på att verklig politisk förändring är möjlig med Steinbrück vid rodret är en annan femma.

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka, Karl Sigrelius
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB