Storytelling med Angela
avI USA är valkampanjer synonymt med utdragna primärval, månader av dörrknackning och miljardrullning i kandidaternas kampanjkassor. Det tyska kampanjandet är betydligt mer koncentrerat. I dagarna, knappt sju veckor innan valet, har Merkels CDU dragit igång valrörelsen på allvar – och det första steget mot segern man hoppas på är 800 000 häften med familjära anekdoter om Angela Merkel.
Merkel är Tysklands mest respekterade politiker, om den saken råder inget tvivel. Hon har lett landet genom en finanskris och åtnjuter stort förtroende såväl på hemmaplan som internationellt. Hennes privatliv är betydligt mindre omtalat – kanske är det just därför som CDU lägger partiprogrammet åt sidan och låter väljarna bekanta sig med Angela personligen. Hon avbildas bland annat sittande på en strand vid Östersjön, och på en fotbollsmatch. Avspänt och folkligt.
Att rivstarta en politisk kampanj helt utan politik är en vågad strategi. Sedan i går tapetserar CDU Berlin, München och Hamburg med valaffischer, men inte heller de innehåller särskilt mycket konkret politik. Med paroller som ”Gemeinsam erfolgreich” (framgångsrika tillsammans) och ”Jede Familie ist anders – und uns besonders wichtig” (alla familjer är olika – men lika viktiga för oss) räknar partiet uppenbarligen med att det är överflödigt att prata politik över huvud taget, väljarnas förtroende finns där ändå.
Foto: AFP.
CDU:s partisekreterare och valgeneral Hermann Gröhe är optimistisk. ”Det går bra för vårt land tack vare gemensamma insatser. Vi vill fortsätta den här framgångssagan tillsammans”, säger han till ZDF. Återstår att se om tillräckligt många av väljarna känner igen sig i den merkelska verklighetsbeskrivningen.