Krönika: Polar Music Prize 2012
av
Stikkan Andersson skrev över 3000 låttexter under sin livstid. Hans sinne för affärer inom underhållningsindustrin saknar motstycke i Sverige. Han var ju som bekant mannen bakom ABBA.
1992 instiftade Stikkan Andersson Polar Music Prize som ett arv till musikhistorien. Polar, efter namnet på egna skivbolaget som huserade ovan nämnda miljon-säljande svenska popunder. Det är Stikkan Anderssons donation som, genom klok förvaltning, år efter år delas ut till artister och kompositörer enligt motiveringen ”awarded for significant achievements in music and/or musical activity, or for achievements which are found to be of great potential importance for music or musical activity, and it shall be referable to all fields within or closely connected with music”
Detta är naturligtvis alldeles lysande. Men det finns aspekter i det hela som man kan ställa sig något frågande inför. T.ex. varför hittills bara fyra kvinnor har tilldelats priset i kategorin ”popmusik” under de 20 år som priset delats ut. Nog har väl fler kvinnor än så genom musikhistorien gett upphov till ”significant achievements” tänker man. På den klassiska/nyklassiska sidan av priset är det ännu värre. Där har endast två kvinnor fått förmånen att ta emot pengar och ära.
Man kan också ifrågasätta nödvändigheten att gammal rockmusik till slut blir så pass rumsren att den till och med vill prisas av självaste monarken, en i allra högsta grad högt uppsatt representant för en obefintlig demokratiprocess som åtminstone en handfull av de gångna årens pristagare gjort karriär genom att protestera emot.
Det kan ge trovärdigheten en törn.
Men jag kanske bara är gnällig. Ett gott faktum är ju att Polar Music Prize visar att Sverige tar musiken på största allvar, så pass att vi har ett eget, nästan, Nobelpris i rutinen. Det måste ju vara bra.
2012 års pris tilldelas den japansk/amerikanske cellisten Yo-Yo Ma och den amerikanske sångaren och kompositören Paul Simon. Två på olika sätt mycket begåvade herrar som tar emot priset den 28:e augusti i Konserthuset i Stockholm.
Fredrik Zmuda – Redaktör, WiMP Sverige