Krönika: Polar Music Prize 2012

av Wimp-redaktionen


Stikkan Andersson skrev över 3000 låttexter under sin livstid. Hans sinne för affärer inom underhållningsindustrin saknar motstycke i Sverige. Han var ju som bekant mannen bakom ABBA.

1992 instiftade Stikkan Andersson Polar Music Prize som ett arv till musikhistorien. Polar, efter namnet på egna skivbolaget som huserade ovan nämnda miljon-säljande svenska popunder. Det är Stikkan Anderssons donation som, genom klok förvaltning, år efter år delas ut till artister och kompositörer enligt motiveringen ”awarded for significant achievements in music and/or musical activity, or for achievements which are found to be of great potential importance for music or musical activity, and it shall be referable to all fields within or closely connected with music”

Detta är naturligtvis alldeles lysande. Men det finns aspekter i det hela som man kan ställa sig något frågande inför. T.ex. varför hittills bara fyra kvinnor har tilldelats priset i kategorin ”popmusik” under de 20 år som priset delats ut. Nog har väl fler kvinnor än så genom musikhistorien gett upphov till  ”significant achievements” tänker man. På den klassiska/nyklassiska sidan av priset är det ännu värre. Där har endast två kvinnor fått förmånen att ta emot pengar och ära.

Man kan också ifrågasätta nödvändigheten att gammal rockmusik till slut blir så pass rumsren att den till och med vill prisas av självaste monarken, en i allra högsta grad högt uppsatt representant för en obefintlig demokratiprocess som åtminstone en handfull av de gångna årens pristagare gjort karriär genom att protestera emot.

Det kan ge trovärdigheten en törn.

Men jag kanske bara är gnällig. Ett gott faktum är ju att Polar Music Prize visar att Sverige tar musiken på största allvar, så pass att vi har ett eget, nästan, Nobelpris i rutinen. Det måste ju vara bra.

2012 års pris tilldelas den japansk/amerikanske cellisten Yo-Yo Ma och den amerikanske sångaren och kompositören Paul Simon. Två på olika sätt mycket begåvade herrar som tar emot priset den 28:e augusti i Konserthuset i Stockholm.

Fredrik Zmuda – Redaktör, WiMP Sverige

Lyssna på Yo-Yo Ma i WiMP!

Lyssna på Paul Simon i WiMP!

Dan Backman om Frank Zappa

av Wimp-redaktionen

Frank Zappa (1940-1993) har alltid haft en stor och hängiven publik, såväl under sin levnad som efter sin död. Däremot har han aldrig varit någon rockkritikerfavorit. I bästa fall har hans, i alla betydelser, gränsöverskridande musik bemöts med ointresse. I sämsta fall med ogrundat förtal.

Zappa själv försökte aldrig dölja sitt förakt för rockkritiker, snarare tvärtom, så misstroendet gick åt båda hållen. Hans välkända uttalande om att ”rockjournalistik är lika med människor som inte kan skriva, som intervjuar människor som inte kan tala, i syfte att skriva artiklar för folk som inte kan läsa” avslöjar en högst misantropisk syn inte bara på rockkritiker utan även på musikerkollegor och publik.

Nu ska man naturligtvis inte ta detta, eller något av allt det andra som citatmaskinen Zappa hade att säga om livet här på planeten Jorden, på fullt allvar. Zappa var ju en fullfjädrad satiriker som älskade att provocera både med sin krävande musik och sina obekväma åsikter.

Antagligen är det här man kan hitta grunden till den rockjournalistiska skepticismen gentemot Zappa. Rockmusik handlar ju mycket om en romantiskt idealiserad föreställning om autencitet, om den passionerade rockmusikerns ärliga uppsåt och behov av att lägga ut sitt hjärta till allmän beskådan.

Zappa slog gärna hål på sådana föreställningar. Dels genom att sno som en korp från bluesgubbar och tolvtonskompositörer och vispa ihop dem till något som inte lät som den förväntade summan av additionen. Dels genom att aldrig blanda in sitt känsloliv eller dikta ihop kärlekshistorier. När han någon gång skrev kärlekstexter var det satiriskt skruvade sådana, som på doowop-albumet Ruben & The Jets.

Att Gail Zappa nu tagit sitt förnuft till fånga och äntligen gjort makens livsverk tillgängligt för streaming är naturligtvis en stor popkulturell händelse. Nu blir det ju så mycket lättare för de oinvigda att närstudera ett av nittonhundratalets mest komplexa och originella konstnärsskap.

Möjligheten att streama femtiosex av de sammanlagt sextiotvå album som den sjukt produktive Zappa gav ut under sin livstid sammanfaller med att Zappa-familjen åter har full kontroll över katalogen. Att man också återutger dem i fysisk form genom Universal är dock inte så mycket att orda om då de redan återutgetts ett flertal gånger.

Vi som nördat ner oss i Frank Zappas musik, från debutalbumet Freak out! (1966) till The yellow shark (1993) för gärna oändliga diskussioner om vilka album som är bäst, vilka epoker som är intressantast och vilka gruppkonstellationer som gjort den svårspelade Zappa-musiken mest rättvisa.

Själv framhåller jag perioden 1966 till 1970 (från Freak out! till och med Weasels ripped my flesh) som den bästa. Det var då Zappa spelade med de mest originella musikerna, det var då han skrev den bisarraste och mest intrikata musiken och det var då han såg coolast ut.

Den andra guldåldern inföll mellan de mer jazzrockiga åren 1972 och 1975. Med start i de instrumentala albumen Waka/Jawaka och The Grand wazoo och en slutpunkt i One size fits all förenade Zappa musikaliskt perfektion med attraktiva melodier och fyndiga texter som det åligger varje sann zappaist att kunna rabbla och nynna i sömnen.

Det finns förstås lysande album, genialiska låtar och, inte minst, fascinerande solon att lyfta fram från andra Zappa-epoker men det är ändå under de första tio åren som Zappas genialitet lyser som allra klarast och originellast. Från Sheik Yerbouti och framåt går han delvis vilse i den digitala musikutvecklingens irrgångar, hyr in musiker där de tekniska färdigheterna överglänser den konstnärliga gestaltningsförmågan och levererar allt tröttsammare ironier. Den stora mängden live-album som kommer med start i 1981 års Tinsel town rebellion innebär också att det blir många omtagningar av gamla låtar.

Slutligen: Frank Zappa (och de olika upplagorna av gruppen Mothers Of Invention) levererade, med ett undantag, aldrig några hitsinglar. Det handlade liksom inte om det. Zappa såg ju musiken, texterna, filmerna och omslagen som del av en konstnärlig helhet.

Undantaget är förstås sången om Bobby Brown, som blev en hit i Sverige 1979. Det lustiga är att det är en av Zappas mest obscena sånger, om en ung mans dråpliga väg från heterosexualitet till homosexualitet. I USA bannlystes den, som många andra provokativa Zappa-låtar, men här var det uppenbarligen få som visste vad S&M-mojängen Tower of power var och vad en ”golden shower” innebar.

Zappas sätt att binda ihop allt till en helhet gör en spellista till något av en omöjlighet. Se därför denna, som kronologiskt tar sig igenom trettio av de totalt femtiosex Zappa- och Mothers-album som streamas på WiMP, som en ofullständig och högst subjektiv introduktion.

Den som sedan vill gå vidare med hela album (vilket är det bästa sättet att konsumera Zappa-musiken på) startar exempelvis med den relativt lättlyssnade Over-nite sensation och fortsätter förslagsvis med den mer utflippade We’re only in it for the money, där den Los Angeles-baserade Frank Zappa häcklar de påtända hippieromantikerna i San Francisco samtidigt som han går hårt åt den amerikanska medelklassens plastiga livsstil. Lika mycket ett oslagbart tidsdokument, inspelat 1967 och utgivet 1968, som ett egensinnigt statement från en individualist som aldrig ville ingå i någon kollektiv rörelse.

Dan Backman – Musikkritiker, Svenska Dagbladet

Debutalbum: Jessie Ware ”Devotion”

av Wimp-redaktionen

Jag liksom många andra hörde Jessie Ware för första gången på SBTRKTs fenomenala album med samma namn från 2011. Det är den där avspända, på gränsen till släpiga rösten, som griper tag i den och får tankarna att fara iväg till andra brittiska sångerskor som Sade eller Tracey Thorn. Dom där som man älskar så mycket.

Det har postats länkar och skrivits blogginlägg om Jessie Wares solodebut. Låtar som ”110%” och nu senast ”Wildest Moments” har skvallrat om att en nya engelsk soul-drottning är på gång att krönas men det är ingen självklarhet att den 27-åriga Jessie Ware från London numera är sångerska. I en intervju i nätmagasinet Pitchfork från tidigare i år säger hon att målet var inställd på att bli journalist. Sången fanns sedan länge men kändes ändå inte övertygande.

”I sung from an early age and I was always given nice parts in school musicals, but I definitely wasn’t the golden girl. I didn’t have the guts. You’ve got to have a real confidence in yourself to be like: ”I’m gonna be a singer and write songs.” säger Jessie Ware till Pitchfork.

När hon träffade producenten Dave Okumu, strax efter att etiketten PMR Records signat henne efter hennes medverkan på SBTRKTs singel ”Nervous”, som Jessie Ware hittade dit hon är idag.

”I always wanted the album to have a classic songwriting feel while also being modern,” säger Jessie Ware i samma intervju och det är, uppenbarligen, vad hon och Okumo lyckats åstadkomma.

För det är modernt det låter. Det är klassiskt R’n’B-hantverk, välskrivna låtar i en samtida produktion där dansmusiken möter hiphop. Lyssna och döm själva. Vi fortsätter tro att Jessie Ware är årets engelska genombrott. För debutalbumet ”Devotion” funkar lika bra på en buss genom södra delarna av London som på tunnelbanan ut mot Farsta Strand.

Fredrik Zmuda – Redaktör, WiMP Sverige

Krönika: Golf och musik

av Wimp-redaktionen

Alice Cooper spelar golf sex dagar i veckan sägs det. Det känns konstigt. Ska inte han hugga huvuden av bebis-dockor istället? Eller det kanske bara är på jobbet?

Golf tar inte plats i historien som den där sporten man förknippar med musik. Fotboll, däremot, och musik har ju en självklar koppling. Tänk bara på hur starkt man förknippar premier-league laget Liverpool FC med Gerry and The Pacemakers ”You’ll Never Walk Alone”. Eller varför inte Kentas ”Just I Dag är Jag Stark” som inleder alla Hammarbys hemmamatcher.

Kanske är det närmaste musik och golf man kommer videon till Dinosaur Jr. låten ”Feel The Pain” där bandets J. Mascis åker runt i en sån där liten golfbil och slår bollar på ett rätt okonventionellt sätt.

Anledningen till att golfen anses faux pas i rockigare kretsar grundar sig antagligen i sportens ursprung som ”white-collar” idrott. Precis som tennisen. Det är liksom coolare när Mats Rubarth, som spelade mittfältet i fotbollslaget AIK fram till 2008, lirar bas med rockbandet Casablanca än när Mats Wilander försökte sig på en karriär som sångare någon gång på 1980-talet. Det kanske känns mer äkta.

Men det är ju lite missvisande. För faktum är att många väldigt gatusmarta personer i den svenska musikindustrin spelar golf. Punkiga personligheter som varje dag gör att Sverige låter lite bättre. Måndagen den 20:e augusti samlas dom för att göra upp på WiMP Masters på Bro Hof golfbana som IFPI arrangerar tillsammans med WiMP.

Kanske kan vi tillsammans slå en sving för att golfen ska bli en sån där creddig musiksport. Jag tror det. Lyckas vi så fortsätter vi med pingis.

Fredrik Zmuda – Redaktör, WiMP Sverige

Tema: 101 väldigt bra punklåtar

av Wimp-redaktionen

Punken är ju så mångfacetterad. Det är svårt att överhuvudtaget skriva något om det. I sann postmodern anda så har allt redan sagts om denna en gång så upprörande genre.

En ofta använd förklaring av punken är ju att den var så demokratisk. Alla kunde. Till skillnad från dåtidens progressiva rockband eller discolåtarna på topplistorna. Men då snackar vi 1970-tal. Under följande årtionde och framåt så blev det ju minst lika komplicerat att spela punkrock som symfonisk eller annan tekniskt utvecklad rockmusik. Tänk bara på band som Gang Of Four som är så typiska för new-wave, eller Pretenders pophybrid eller Gorilla Biscuits helnyktra Washington-hardcore. Punken har så många olika sidor. Vad som binder ihop dessa är rötter och känsla. En känsla som är svår att definiera. Det är liksom bara punk.

I den här listan finns alla dessa sidor representerade. Olika länder och årtal likaså. En sak är klar; Det som binder dessa låtar till varandra är att dom är väldigt bra. Kan vi inte bara lämna det där?

Fredrik Zmuda – WiMP Sverige

Festivalrykten: Way Out West 2012

av Wimp-redaktionen

Järntorget. Avenyn. Linnéplatsen. Hela Göteborg kommer präglas av den stora musikfesten, Way Out West. Knivsöder i Stockholm vallfärdar, Göteborgspoparna är redan på plats, precis som Sveriges resterande musikentusiaster med koll. Way Out West har aldrig varit för den stora massan. Det har alltid handlat om kärleken till musiken. I år är inget undantag.

Turnerande artistpaket reser runt i Europa. Men man väljer guldkornen. Kraftwerks mycket sällsynta 3D-spelningar är inget annat än en fjäder i hatten. Men det är inte Blurs kanske sista tacktal i hipsterborgen aka Slottsskogen som får mitt hjärta att bulta. Inte är det mastodonter som The Black Keys heller. Hur hårt ”Lonely Boy” än kommer piska oss i mörkret. Även om jag personligen kommer äta ur Alexis Taylors händer. Det finns så mycket mer än dollartörstiga jättar. Det är klass rakt igenom.

Jag menar, även betydligt mindre namn som Vondelpark, Jacuzzi Boys och Factory Floor är klassbokningar. Även om många är omedvetna om det. För den nyfikne är det här paradiset. Det här buffebordet för musikälskare är fyllt med våfflor och sylt. Toppat med grädde. Ingen jävla mellanmjölk. Och det känns så jävla bra att allt handlar om musiken.

Och för guds skull, missa inte John Maus.

Magnus Olsson – Festivalrykten

Lyssna på Festivalrykten.se Way Out West-lista här.

 

 

Roskilde Festival – olikt allt annat

av Wimp-redaktionen

Vi har lärt känna de svenska festivalerna, Roskilde är något helt annat. Den danska jätten tillika nordens största festival är festivalernas festival. Även om det på senare dagar inte varit lika givet för svenskar att pallra sig över sundet som på 90-talet.

Den där åkern i Danmark som under en veckas tid blir Danmarks fjärde största stad bjuder in till mer än jag tidigare vågat hoppas på. Det är ett land där Tuborgen flödar och musiken härskar. Mitt i allt detta återfinns campingfesternas campingfest. Kan vi ens begära mer?

Programmet följer inte likt Coachella och Primavera Pitchforks utstakade vägar. De gör inte heller en brittisk invasion för NME-kidsen. Roskilde går sin egen väg, så har man alltid gjort. Till skillnad från många andra festivaler, är Roskilde en av få som själva lyckas hitta guldkorn till besökarnas fördel. Men bortom alla dessa fantastiska upptäckter hittar vi giganter. Ett namn som Bruce Springsteen känns lika givet som The Cure.

Festivalens drottning är ingen annan än Björk. Innan turnén var spikad uttalade hon sig att det var Roskilde hon ville lira. Är det inte fantastiskt, den romans mellan Roskilde och Björk? Och givetvis är det Björk som sätter punkt för årets festival. Inget annat.

Lars Lovéns Roskilde

av Wimp-redaktionen

I morse tänkte jag på Fally Ipupa. Det har jag ofta gjort på sistone, egentligen ända sedan Roskildefestivalen förra året. Men inte bara på honom utan även på ett fantastiskt band, en varm natt och som jag minns det ett tjugotal dansare på scen. Kanske minnet överdriver, men det spelar ingen roll. Så fort jag tänkt tankar kring eufori, eller helt enkelt bra konserter, har ögonblicket dykt upp för mig.

Nu var det Roskildes spilleplan som publicerades. Jag läste den precis så selektivt som jag brukar. Skummade huvudnumren och hoppade över välbekanta och europeiskt klingande namn. Men antecknade artister som Conjunto Angola 70 och Jupiter & Okwess International.

När jag hittat tillräckligt många pustade jag ut. Det kändes tryggt, allt skulle bli som vanligt. Och så kom Fallys spelning för mig igen.

Roskilde är inte längre den enda stora festivalen i Skandinavien och programmet skiljer sig allt mindre från konkurrenternas. Med ett undantag. Fortfarande är chansen att få se band som Hamadcha Sufi Tariqa of Essaouira eller Jagwa Music betydligt större mitt på Själland än på valfri annan åker, park eller torg. Det som var en sidoverksamhet är numera det som gör  Roskildefestivalen speciell, och som rent faktiskt gör den till norra Europas bästa afrikanska festival.

Fast jag har också mer personliga skäl att läsa programmet på ett så insnöat vis. Det var först nyligen jag förstod det, men den moderna afrikanska musiken har mer och mer börjat fungera som en tillflykt för mig. Inte undan informationsstressen, paniken över att vara ständigt vara uppkopplad eller något annat 2010-talssyndrom. Utan tvärt om det förflutna, eller rättare sagt längtan till det förflutna. Det som Simon Reynolds i boken med samma namn kallar retromania. Nostalgin som ingen i västvärlden, allra minst jag, verkar veta hur man ska ta sig runt.

Kontrasten mot det urbana Afrika är slående. I coupé-décalé från Elfenbenskusten refererar sound och estetik inte hela tiden till en sedan länge försvunnen guldålder. Kanske för att det nära förflutna var så uppenbart mycket sämre. I Angolas kuduro görs alltid den bästa musiken precis just nu. Och är kongolesisk ndombolo gammal är den per definition dålig, trots att låtarna i sig ofta bygger på traditonella rytmer. Ghanas moderna hybridgenre hiplife har till och med lånat delar av sitt namn från den tidiga nittonhundratalsgenren highlife. Men är strikt modernistisk.

Det är också därför jag återkommer till Roskilde år efter år, i texter och rent faktiskt. För det är inte bara bredden på programmet som gör festivalen bra, utan minst lika mycket att de lyckas boka artister som är relevanta inte bara i Europa utan även i sina hemländer.

Lite senare läser jag namnen jag antecknat en gång till och försöker uppbåda samma entusiasm. Men kan inte riktigt. För det är något som saknas just i år. Kanske har jag hört Amadou & Mariam och Baloji lite för många gånger. Kanske hade jag velat se någon artist som DJ Arafat eller Sarkodie, någon ung och smärtsamt samtida. Kanske tar jag bara det hela för personligt.

Och så tänker jag på Fally Ipupa igen. Det är inte alls omöjligt att någon av årets spelningar blir precis lika tranceframkallande. Kanske Jupiter & Okwess internationals, gatubandet från Kinshasa.

Men just den där svårfångade känslan av framtid, den kommer nog inte att infinna sig. Och om det nu beror på mig eller på Roskilde, så hoppas jag att det är något övergående.

– Lars Lovén

Kategorier Krönika

Ladyhawke: It insults me when people try to dress me up

av Wimp-redaktionen

LADYHAWKE: »It’s silly to think it’s weird for girls to do music«
Ladyhawke takes her name from the 1985 movie starring Michelle Pfeiffer but talking to her she evokes quite a different character portrayed by that same actress two years earlier. Specifically, Elvira Hancock, who bluntly tells Tony Montana to fuck off with that memorable line delivered on the dance floor in ’Scarface’: »Don’t call me ‘Baby’. I’m not your ‘Baby’«.

Back in 2008 when Pip Brown debuted she felt widely misunderstood mainly due to how the music business and audiences view female artists. She explains:

Ladyhawke - 'Anxiety'

»When it all started somebody wrote that I was the Cyndi Lauper of the American Apparel generation. That couldn’t be further from me! That’s not who I am at all. I’m not that girly pop type; I have a long history of playing in punk bands. I really felt like I had a lot more to prove because I am girl.«

Three years on and she’s released her second album, ‘Anxiety’, which came out this month and features a slightly more distorted and guitar driven sound compared to its predecessor.

We talked to Pip Brown aka Ladyhawke about Russian distortion pedals, why she refuses to wear high heels and getting private messaged on Twitter by her idol Courtney Love.

What is about that distorted guitar sound you like?
»When I was thinking about the second record, I knew exactly what guitar sound I wanted to use. As a teenager I had this big green industrial pedal from Russia called Big Muff – it was the pedal you used when you wanted to have that grungy sound – and I wanted to recreate that.«

What inspired you to push the guitars forward?
»Actually it was from staying in my old room in New Zealand. I hadn’t lived there for seven or eight years, but a while back I went there to stay at my parent’s house, which was really awesome, because I ended going through all my old music. I listened to a lot of old stuff, a lot of guitar music.«
»Hole, Nirvana, a lot of Soundgarden, Stone Temple Pilots, Hendrix, David Bowie, Joan Jett, Garbage, Beck. Basically a mixture between guitar music from the seventies and nineties. It was really cool.«

Your album got pushed back due to strategy concerns and generally there’s a lot of stuff going on in the business that has nothing to do with music. As an artist how do you feel about that?
»It’s weird. I really do try to maintain my personality and be exactly who I am. I keep myself quite separate. But it’s weird when labels start talking about my music as we. Our album is coming out and we need to shift units. It’s really weird when people talk about me as product. And they do it right in front of me! I’m a human being, you know«

When you came out you were categorized with other female artist like La Roux, Little Boots and Florence + the Machine even though the perhaps the only real thing you had in common were being solo artists and female. How did you feel about that?
»My first album was definitely different to all of those people so I was frustrated. I wasn’t the person the articles said I was. People didn’t know anything about me and I feel like it took me two years of touring to correct that. I think I was quite different from what people expect. I’m actually a bit of a tomboy. I never fit in that category. The same for others though. We’ve all proven otherwise«

Do you ever feel like you are being treated different because you’re a female artist? What are the stereotypes?
»It feels like I have to prove myself a little harder than a guy would. When a male artist making the same music comes out, people naturally assume he does it himself. With me everyone assumes the opposite. So yeah, I feel like I have to go the extra mile. I am a songwriter! I do write my own music!«
»It gives me drive. I always have this drive to prove myself. But it makes me work hard and it’s like a fire in my belly that keeps me going. Once people see me they realize I can actually play«

Do you feel like female artist are more subject to stereotyping than male?
»If there’s an all girl rock band then it’s: ‘Oh my gosh! They’re girls!’ If it’s an all boys band, it’s taken for granted, that’s a band. That needs to change. People’s mindset need to change. It’s silly to think it’s weird for girls to do music, it gone on for long enough.«

I’ve read that stylists often want to put you in high heels but you refuse. Why?
»I would never ever dress in high heels. The person I’m comfortable being is me. My stage clothes are my own. Doc Martens, jeans and a leather jacket. The last dress I wore was my school uniform. I don’t feel comfortable in dresses«
»It insults me when people try to dress me up. I’m a strong enough character that I don’t have to wear fancy clothes. I feel like I can make a strong statement without dressing up.
»Besides it’s my own image, and I only represent only myself. Not the stylist, not the record label or the magazine. It’s going to be me who’s letting myself down. You shouldn’t let other people boss you around!«

Three albums that inspired ‘Anxiety’

The Zombies – Odessey & Oracle
»It’s quite psychedelic and it has beautiful harmonies. It’s a really cool record. I got it on vinyl maybe a month before I started doing the album.«

Jefferson Airplane – Surrealistic Pillow
»I really love Grace Slick’s voice. She has intensity but still she sounds nonchalant. It’s really trippy and cool music.«

Hole – Pretty on the Inside
»This album’s always been on rotation. I’ve listened to it since I was a teenager. Courtney Love actually told me, that she liked my old album. She private messaged me on Twitter. I was like OMG, I’m such a big fan!«

Kategorier Intervju
Sida 43 av 51