Keane: ”God! We’re on our fourth album”

av Wimp-redaktionen

Engelska Keane är aktuella med sitt fjärde album, ”Strangeland” I samarbete med producenten Dan Grech-Marguerat (Radiohead, Lana Del Rey, The Vaccines m.fl.) har Keane denna gång arbetat fram en varmare och, på sätt och vis, enklare ljudild än den som präglat föregångarna. ”Strangeland” blev inspelad i sångaren och låtskrivaren Tim Rice-Oxley. WiMP har pratat med honom om albumet som han själv beskriver som reflekternade över att bli vuxen.

Tim Rice-Oxley: I think the overall picture is the idea that you embark on a journey chasing your dream through life. Each song on the album is a way of looking at where we’ve gotten to as people, the good and bad things that have happened along the way, and how we’ve responded to them. Even though the songs are different – ”Sovereign Light Café” is a song about where we’ve come from and ”Black Rain” is a song about war – somehow all these songs tie together into a cohesive journey of life.

– I feel the overriding tone is just trying to survive, being resilient and clinging on to hope and dignity in life. That’s the mood of it. Trying to get through the night and into the daylight.

WiMP: So where are you now?

Tim Rice-Oxley: It varies. Personally I find it quite a difficult time. In your mid-thirties you definitely start seeing your life as a whole rather than something that is about to get going. I’m not 18 anymore. I’m pretty far along the road now. Where have I gotten? Am I happy? What do I really want? All of those questions.

– I feel you really start to realize all of the clichés of human existence. When you’re younger you think you’re not going to fall into the same traps as everyone else. But all the things that happen to other people also happen to you. Realising that you’re completely and utterly human and mortal – flawed really – is quite hard to face up to. That’s a big part of the album. Trying not to be overwhelmed by all that.

WiMP: What prompted this retrospection?

Tim Rice Oxley: Well, I feel that even just in the context of our band you think: God, we’re on our fourth album! We’ve spent the last eight years thinking we’re just getting started and someday maybe we’ll make a good album. Suddenly you find all the bands we started out with are starting to disappear, and yeah, so you’re forced think about what it actually is you want to achieve with your music.

– The same is true in life. I’m 35 and you start to think about time moving by. The insanely fast passing of time is just a part of the human condition. It forces you to think about what you’re actually doing with your time. I’ve got two kids and that makes me think about the circle of life. As Elton John would say.

WiMP: Is it a sense of loss?

Tim Rice-Oxley: Yeah. I think so. People don’t really like to say that. I definitely miss the simplicity of being younger. But at the same time there are always lots of great things in life, people in our part of the world are very lucky, and it’s all about clinging to the positives rather than being dragged down by fear and anxiety.

– A lot of the songs on Strangeland are about that. Trying to keep your head above water and cling on to hope even when you’re riding the wave of good things and bad things along the journey.

 

 

 

 

Vinn med WiMP! Riktigt fin T.Rex vinyl-box!

av Wimp-redaktionen

Nu har du chansen att lägga vantarna på en riktigt påkostad vinyl-box med T.Rex som samlar fyra vinyler med glamrock-hjältarns absolut största hits. Dessutom en hel del tidigare icke utgivet material. Svara på frågan här nedanför och var med och tävla!

Fråga: Vilket brittiskt 90-tals band har blivit beskyllda för att ha stulit öppningsriffet i T.Rex hitten ”Get It On” ?

Skicka ditt svar till: wimp.redaktionen@aspiro.com

Lyssna på ”Get It On” I WiMP!

Du kan tävla fram till den 16:e maj klockan 12:00.

 

Kristin Lundell om vegetarisk popmusik

av Wimp-redaktionen

Kött är politik och visst blir popmusik extra bra när det finns en gnutta politik med i spelet. 1985 släppte The Smiths skivan Meat is murder. Bandets frontfigur Morrissey – en hängiven vegetarian sedan barnsben – förbjöd sina bandmedlemmar från att synas på fotografier ätande kött och än idag kräver Morrissey att hans spelningar ska vara fria från köttförsäljning. När han 2006 besökte Scandinavium fick arenans hamburgerrestaurant hålla stängt under konserten – något som Morrissey nöjt kommenterade med orden ”Sweden is civil”.

Pophistorien är full av vegetarianer. En del – tänk hardcorerörelsens alla medlemmar – argumenterar så ofta de kan för sin hållning, andra bara är det utan att göra något väsen av sitt val. En del har kanske varit vegetarianer – som den i sammanhanget mer otippade Meatloaf som skippade köttet i femton år – och är därför än idag ihopkopplade med rörelsen.

Eller så är man som Paul McCartney vars engagemang för vegetarianism växer sig starkare för varje decennium. Hans initiativ Meatfree Mondays, som vill inspirera människor till att skippa köttet på måndagar, sprider sig snabbt över världen. Vegetariska popartister bör dock lyssnas till alla veckans dagar. Smaklig spis.

Kristin Lundell är musikkritiker och kulturjournalist på SvD och SVT.

Nygammalt: Birdnest Records

av Wimp-redaktionen

WiMP Sverige fortsätter sitt uppskattade projekt ”Nygammalt” där musik som inte tidigare funnits digitalt nu blir tillgängligt. Tidigare låtskatter som ”Swedish Jazz masters” släpptes under samlingsnamnet och nu är det punkens tur att bli synlig. I samband med Birdnest Records 30-års jubileum släpper de 13 klassiska svenska punkalbum som finns exklusivt i WiMP mellan 21-28 mars.
Birdnest Records har tillsammans med WiMP och Cosmos Music Group rotat i arkiven och plockat fram några extra spännande utgåvor som inte tidigare varit digitala. Här finns bland annat legendariska straight-edge bandet Abhinanda, folkkäre Stefan Sundström, Strebers och Johan Johanson från KSMB.

Per Granberg, grundare av Birdnest Records:
”Vi på Birdnest är otroligt glada över att få jobba med WiMP och deras Nygammalt satsning, jättekul att denna skatt vi sitter på i form av klassisk svensk punk kommer ut digitalt.”
Fredrik Zmuda, redaktionschef på WiMP Sverige:
”Många av de här banden lyssnade jag på i mitt pojkrum eller såg live på Ultrahuset i Haninge på den tiden det begav sig. Jag tror att många av WiMPs användare kommer uppskatta detta. Grattis till 30 grymma år, Birdnest. ”

Birdnest Records startade 1982 under namnet Birdskit och var ett hobbybolag, först beläget under Per Granbergs säng för att sedan inrymmas i ett rum i hans lägenhet och till sist för att inhysas i en källarlokal i samma hus. Bolaget jobbade i allmänhet med lokala punkband från Köping och i synnerhet med Charta 77 (Pers egna band). Skivbolaget har i år 30-års jubileum och firar detta med att ge ut sin katalog digitalt.

Nygammalt-projektet syftar till att sätta ”ny-digitaliserade” musik utgåvor i en kontext. WiMP vill vara med och bevara så mycket som möjligt av den svenska musikhistorien.

Dom ny-digitaliserade albumen hittar du här.

 

Genre: Rockabilly

av Wimp-redaktionen


Rockabilly-musiken är en omfattande genre. Här hittar du sub-genres från trad-rockabilly till jump & jive, från teddyboy och surf till neo-rockabilly och psychobilly. Nu har vi samlat många av dom mest obligatoriska albumen i två stycken albumlistor.

Rockabillyn föddes i studion på det amerikanska skivbolaget Sun Records, hem för artister som Bill Haley, Carl Perkins och Elvis Presley. Vissa säger att den också dog där, den dagen i november 1955 då sistnämnde Presley bytte skivbolag från Sun till det mycket större RCA.

Men så är det förstås inte. Också efter 1955 producerades det otroligt mycket bra rockabilly och på 1980-talet fick genren ett uppsving då band som Stray Cats tog sig in på listorna världen över.

Rockabilly-kulturen med sin vurm för heritage, choppade bilar och pompadour-frisyrer är i 2012 i allra högsta grad levande. Affärer, klubbar, restauranger och bilmekaniker med den tidstypiska 1950-tals estetiken finns över hela Sverige och runt om i Norden.

Rockabilly-albumlistan hittar du här.

Theresa Andersson: Mitt New Orleans!

av Wimp-redaktionen

Jag har gjort en spellista med mina favoritmusiker från New Orleans, dead or alive. Det finns många, många fler… listan skulle kunna bli mycket längre. Det är just det som är härligt med New Orleans. Vart du än vänder dej finns musiken. Jag har medvetet valt mestadels äldre inspelningar för denna spellista för jag tycker de har ett unikt sound. Allen Toussaint och The Meters ligger bakom många av artisterna, som Betty Harris och Lee Dorsey till exempel. Det kan man höra direkt i arrangemangen och soundet. Det finns många nya artister också… Det får bli nästa lista:)

Her Bright Skies – Våra favoritlåtar!

av Wimp-redaktionen

Vi bad killarna i Jönköpings-bandet Her Bright Skies att göra en spellista med sina absoluta favoritlåtar. Självklar var vi också nyfikna på varför dom valt just dom här låtarna. Så här skriver bandet själva om musiken:

The Dangerous Summer – War Paint
Bästa låten 2011
Adrian Lux – Teenage Crime
Denna lyssnar vi alltid på innan vi ska gå på scen. Det har blivit lite av en tradition.
Broder Daniel – Shoreline
Svensk pop när den är som allra allra bäst.
Taking Back Sunday – What’s It Feel Like To Be A Ghost
TBS har alltid varit ett av våra favoritband. Denna låten går alltid varm i turnébussen.
Millencolin – Detox
Ett band som influerat oss otroligt mycket.
Jimmy Eat World – Gotta Be Somebody’s Blues
En riktig soundtracklåt. Jimmy Eat World håller samma jämna toppkvalitet på varje ny skiva.
Creedence Clearwater Revival – Good Golly Miss Molly
Man måste slänga in lite gammalt klassiskt också. Gitarrperfektion.
Kvelertak – Mjød
Detta är den grymmaste skandinaviska rocklåten jag hört på länge. Det nordiska dödsmetal- soundet sticker fram och lyfter låten.
Young Guns – Sons Of Apathy
Bästa UK-bandet just nu.
Blink 182 – Going Away To College
Ett band vi växt upp med allihopa. Jag tycker just den här låten fångar allt som vi älskar med Blink.
The Used – The Bird And The Worm
Orginellt, tungt och välproducerat.
Slipknot – Before I Forget
Denna brukar vi fulrepa på när vi har lite tråkigt i repan. Tung dänga.
Foo Fighters – No Way Back
Ett band som fortsätter leverera och likt ett fint vin bara blir bättre med åren.
Teddybears – Rocket Scientist feat. Eve
Texten ”I’m not a rocket scientist i rock the house and sign the tits and that’s it” är det bästa som någonsin skrivits.

Hötorget, Stockholm – en historisk Bruce Springsteen plats

av Wimp-redaktionen

22:a november 1975 spelade Bruce Springsteen för första gången i Sverige. Platsen var Stockholms Konserthus och alla var där, ja många är dom som hävdar det, frågan är hur många som verkligen var det. Jag var i alla fall inte där, däremot var min kompis storasyrra och hennes kille som jobbade i skivaffär där. Idag känner jag några till som var där. Det skulle dröja fem år innan jag fick chansen.

Jag jobbade då i skivaffären Svala & Söderlund i Konserthuset på Kungsgatan. Svala & Söderlund var ensamma att sälja konsertbiljetter till alla konserter förutom Konserthusets egna arrangemang och när vi reda på att Bruce Springsteen & The E Street Band äntligen skulle komma tillbaka till Sverige för konserter blev vi såklart superglada, men visste nog inte vad som väntade oss.

Folk började köa utanför affären en vecka innan vi skulle släppa biljetterna.

När jag kom upp ur T-banan vid Hötorget på morgonen blockerade folk hela tunnelbaneingången. Men det var inte en kö på ca 20 meter till ingången till affären, nej kön gick runt Konserthuset, hela Sergelgatan ner runt kvarteret och hela Sveavägen tillbaka upp till Kungsgatan. Helt hysteriskt. Folk gjorde vad dom kunde för att försöka tränga sig i kön. Man tog med sig sina barn och menade att om vi inte hade någon barnpassning, så kunde dom inte stå i kö och därför skulle dom få förtur.

Folk skrek inne i affären och ville köpa biljetter svart. En galen dag och biljetterna till de två konserterna  7:e och 8:e maj 1981 sålde ut bums. Biljettpriset var 90:- + förköp. På konserten fem år tidigare låg väl biljettpriset på ca 40:-. Något att fundera på när man idag pratar om att priset på en CD skiva idag är allt för högt.

Fyra år senare var det dags igen , då intog Bruce & E Street Band Ullevi för två konserter 8:e och 9:e juni 1985.

Vi sålde biljetter på Svala, men det var inte lika galet då man sålde på fler ställen. Men vilka konserter var väl inte det? Hela Ullevi blev sönderhoppat. Och som en anekdot kan vi säga att biljetterna då kostade 140.- + förköp.

2004 gick skivbolagen Sony Music och BMG ihop i bolaget Sony BMG och man valde att flytta in i nya lokaler och vad var väl inte mer logiskt än att bosätta sig på klassisk Bruce-mark – Holländargatan, Hötorget Stockholm.

Classe Brewitz – Sony Music Sweden

Nygammalt: Swedish Jazz Masters

av Wimp-redaktionen

 

Genom att presentera utvalda releaser som nyligen blivit digitaliserade hjälper WiMP sina användare att upptäcka musik som funnits ute på marknaden ett tag.
Den 21 februari släpper EMI Music elva fantastiska album ur den omfattande serien “Swedish Jazz Masters” som blivit digitaliserade för första gången. Bland dem elva återfinns plattor med bland andra Bengt Hallberg, Solar Plexus och Bjarne Nerem.

Fredrik Zmuda, redaktionschef på WiMP Sverige:
“Vi tyckte detta lät väldigt intressant när EMI frågade om vi ville göra detta samarbete, men det var först när vi tillsammans satte oss ner och noggrant lyssnade igenom materialet som vi insåg vilken jazz-skattkista vi hade öppnat! Att få arbeta med tidigare ickedigitaliserat material på den här nivån är minst sagt smickrande. Att vi får vara med och bidra till att den här fantastiska musik får nytt liv känns jättekul.”

Sven Åke Peterson, produktchef på EMI :
“Vi är stolta och glada att WiMP är med oss i lanseringen av ” Swedish Jazz Masters”. EMI har en fantastisk katalog med svenska jazzklassiker som vi nu lyfter fram digitalt remastrade under det gemensamma namnet ”Swedish Jazz Masters”. Många av albumen har inte funnits tillgängliga på flera decennier och är idag dyrgripar på vinylmässor.”

I serien “Swedish Jazz Masters” ingår även album med bl.a. Monica Zetterlund, Lars Gullin, Putte Wickman och Per Texas Johansson. Album som också kommer att uppmärksammas I WiMP framöver.

Alla nygamla album ur Swedish Jazz Masters-serien hittar du här.

Nordic Music Prize 2011 till Goran Kajfes ’X/Y’

av Wimp-redaktionen


Det blev Goran Kajfes och Sverige som tog hem prestigefyllda Nordic Music Prize för 2011 års bästa album med ’X/Y’.

Den internationella juryn med Andres Lokko i spetsen motiverade sitt val så här:

A very distinctive voice unexpectedly united the jury, everybody instantly recognized the love that has gone into the playing and, also, the packaging. It’s an ambitious and warm fusion of sonic elements, from jazz with both african and eastern influences to electronica.

This double album really does something that is quite rare: it communicates the pure joy of music.

Missa inte en glad och stolt Goran Kajfes i intervjun nedan! Och förstås: Lyssna på Gorans fantastiska album ’X/Y’!

Sida 45 av 51