Allt du ska veta inför Suzuka
avVi vänder blickarna mot öster. Mot Suzuka, en F1-bana som aldrig hade fått byggas i dag. Det finns inte tillräckligt breda avåkningszoner. Samtidigt är det en bana som förarna älskar, Michael Schumacher är bara en av dem.
Han ser för övrigt sitt straff (minus tio på griden) som lite extra motivation och ser fram emot resan.
Det gör också Pirelli, men däckföretaget är mycket medvetna om vilken svår utmaning som väntar. Detta är nämlingen en av de banor, kanske till och med den bana, som är allra tuffast mot däcken. I år kommer det italienska företaget med hårda P Zero Silver och mjuka P Zero Yellow, i fjol handlade det om däcken med benämningen mjuka och medium. Årets däcksortiment är något mjukare än tidigare.
– Banan bjuder på några av årets mäktigaste kurvor, dessutom tillåter den här banan inga misstag och även om namnen antyder något annat så är det faktiskt så att båda gummiblandningarna är mjukare än 2011, säger Pirellis boss Paul Hembrey i ett pressmeddelande.
– Vi hoppas att de här däcken kan krydda detta klassiska lopp med en extra portion spänning. Den här kombinationen av slicks ska också ge stallen nya möjligheter när det gäller strategi. Vi har vid flera tillfällen under året sett hur rätt taktik också kan avgöra loppen.
Testföraren Lucas Di Grassi som testat däcken mycket varnar för att höger framdäck kommer att slitas hårt och säger:
– Den mjuka blandningen är perfekt för kvalet, medan jag är övertygad om att det är den hårda blandningen som spelar huvudrollen under loppet.
•••
Lite andra intressanta fakta är:
…att det är 545 meter från pole till den första kurvan.
…10 av 18 kurvor tas 170 och 270 km/tim.
…att säkerhetsbilen har varit ute på banan vid varje lopp sedan Japans GP återvände till Suzuka 2009.
•••
Har du tid?
Lyssna på Martin Brundle och hör honom förklara skillnaden mellan de kvalvarven som Jenson Button och Sebastian Vettel körde 2011. Det två och en halv välinvesterade minuter. Även en onsdag.
http://www.youtube.com/watch?v=MKTelG0Ir8g