Startsida / Inlägg

Läs bloggen – och du är förberedd för helgen

av Anna Andersson

Indien ja, i går gick vi igenom banan här på bloggen. I dag är det dags att ha lite extra koll på däcken som ska användas i helgen.

Allt för att ni, kära läsare, ska vara så bra förberedda som möjligt inför avslutningen av årets superspnande F1-säsong.

Precis som förra året använder Pirelli sig av P Zero Silver hard och P Zero Yellow soft tyres, men båda versionerna är mjukare än de som användes under förra året.
Banan i Indien är enormt krävande för däcken, det beror bland annat på att det är väldigt varmt (runt 30 grader i luften) och på banans layout med många snabba kurvor.
Precis som jag skrev i går är kurva tio något av en mardröm för däcken, den påminner mycket om kurva 8 i Turkiet (och har ju samma arkitekt i Hermann Tilke). Enligt Pirelli kommer det vänstra framhjulet att utsättas för krafter kring 4g när bilen lämnar den kurvan och däcken har maxbelastning under sex sekunder i den kurvan.
Det sliter.
Eller som Paul Hembery, Pirellis motorsportchef, säger i ett pressmeddelande:
– För däcken är denhär banans layout är en av de tuffaste under hela säsongen, den absolut tuffaste under hösten. Därför kommer vi att använda oss av samma hårda och mjuka däck som vi använde oss av i Barcelona, Storbritannien och Japan. Det ger dig en viss känsla för hur krävande den här banan är. Banan har designats för att underlätta för omkörningar och det är också den filosofin som vi har haft när vi har designat däcken. Det gör att vi bör kunna se fram emot ett spännande lopp så här vid detta kritiska tillfälle av mästerskapet.
Enligt Pirelli skilde det ungefär två sekunder per varv på däcken förra året, så stor ska skillnaden inte vara i år och man räknar med att de flesta av toppförarna ska klara sig igenom Q1 med de hårda däcken.
Vi ska inte heller glömma bort att depårakan är 600 m lång, vilket är en av de längsta inom F1. Det gör naturligtvis att det tar gaska lång stund att byta däck och det måste stallet också ha i åtanke när det väljer strategi.
•••
Häng med när Mark Webber tar dig med runt Buddh Internationel Circuit. Det tar 54 sekunder av din tid.

•••
Det börjar närma sig slutet av säsongen och även om fokus ligger på titel striden ska vi absolut diskutera framtiden.
Det närmar sig juniortester i Abu Dhabi och Red Bull väljer att testa Antonio Felix da Costa från sitt eget ungdomsprogram och Robin Frinjs, som vann World Series. Frinjs kommer även att köra för Sauber under testerna, där får han sällskap av Esteban Gutierrez (som för övrigt fått pris som den förare i F1 och GP2 som tagit bäst hand om däcken).

McLaren har redan tidigare presenterat sina förare, Paffett och Turvey får sällskap av dansken Kevin Magnussen.
Ferrari ska att testa Daniel Juncadella, som vann F3 Euro Series där han bland annat slog Felix Rosenqvist, i Vallelunga den 9 november.
Juncadella ska även testa för DTM, F2, Formel Renault och Gp2 (Rapax). Ett namn vi lär höra fler gånger med andra ord.
•••
Pedro de la Rosa säger att han kör för HRT även nästa säsong.
Williams testförare Valtteri Bottas erkänner att han än så länge bara pratat med Williams om en plats för 2013, men att han hoppas att han inte behöver prata med några andra heller.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB