Startsida / Inlägg

Austin – designad för Red Bull?

av Anna Andersson

För första gången sedan 2007 är nu F1 tillbaka i USA den här gången handlar det om Texas och det är en helt
ny bana.
Jag gick igenom en del av nyheterna i går, men gjorde en miss när det gäller tiderna.
Gick på den tidning som jag alltid kollar på när det gäller scheman eftersom deras förhandsbibel helt enkelt är bäst (Kicker) men det skulle jag inte ha gjort. De hade nämligen räknat fel.
Jag borde ha dubbelkollat det.
Så här kommer tiderna igen.
Fredag:
Träning 1 kl 16.00
Träning 2 kl 20.00
Lördag:
Träning 3 kl 16.00
Kval kl 19.00
Söndag:
Lopp kl 20.00
Vem passar då banan? Red Bull eller Ferrari?
Det är en ny bana, den körs motsols, den är som vanligt ritad av Hermann Tilke (med hjälp av Alex Wurz som tidigare kört F1 och numera arbetar för Williams). Det betyder att det är rejäla avåkningszoner, det finns långa rakor och påminner i grund och botten en hel del om andra Tilkebanor i Turkiet och Indien. Mycket av begränsningarna beror också på FIAs regler.
Men tillbaka till frågan – passar banan bäst för Red Bull eller Ferrari?
Stora delar av banan är en downforcebana och det talar för Red Bull. Däremot säger väderprognoserna att det kan regna under racet, men inte under kvalet och det ger Ferrari en liten fördel under söndagen.
Så jag antar att Red Bull fixar de bättre startpositionerna och om det inte blir blött under söndagen säkrar de konstruktörs-VM och Vettel rycker i mästerskapet.
Men jag har mer än gärna fel.
Nu får ni gärna dela med er av era tankar.
•••
Är HRTs tid i F1 över?
Mycket talar för det.
Eftersläntrarna är till salu. Ägarna Thesan Capital har satt ut stallet till försäljning och säger att man anser att det är dags för nya investerare att komma med fräscha pengar och föra teamet framåt. Förhoppningen är att hitta en köpare inom de närmsta veckorna.
•••
Den dubbla DRSen var ett misstag. Det erkänner nu Mercedes Ross Brawn.
•••
Jämfört med samma tid 2011 har det i år gjorts klart färre depåstopp. Förra året var det 204 stopp mer och Pirellis Paul Hembery erkänner:
– Däcken var troligen för hårda i Abu Dhabi och i Indien. Det ska vi korrigera nästa år.
•••
Force India har ingen brådska när det gäller att utse den förare som ersätter Nico Hülkenberg 2013, men både Adrian Sutil, som tidigare kört för stallet, och Luiz Razia anses vara kandidater. Razia diskuterar även med Caterham.
•••
Pirelli erbjuder stallen ett extra set hårda däck till fredagens träningar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB