Räikkönens T-shirt – Leave me alone
avVälkomna tillbaka efter helgen och välkomna till en mycket spännande vecka.
Och ett extra välkomna till alla engagerade kommentatorer. Fortsätt.
Era bidrag är enormt viktiga.
Nu väntar vi på ett första race i Austin, Texas. Sebastian Vettel har sin första matchboll, han kan bli världsmästare för tredje gången redan på söndag.
Om inte Fernando Alonso slår tillbaka förstås. Oavsett vad blir det enormt spännande och det på en bana som förarna aldrig tidigare kört.
På fredag kl 17.00 får vi för första gången lära känna Hermann Tilkes nya bana, den som kostat 234 miljoner euro och är 5524 meter lång. Den har elva vänsterkurvor och nio högerkurvor, det finns en raka där hastigheten ligger kring 315 km/timme och höjdskillnaden är 40 meter.
I slutet av start-målrakan ligger väntar ett berg, jo det är en höjdskillnad på 28 meter och förarna kommer med 310 km/timmen och har 85 meter på sig att bromsa ner till 80 km/timmen.
– Det är en blind kurva, lätt att göra fel, säger den före detta F1-föraren Alex Wurz, som varit rådgivare åt Hermann Tilke när han arbetat med banan.
Här är Jérôme D´Ambrosios varv på banan:
•••
UPPDATERAT – jag var dum nog att gå på ett feltryck…
Tiderna som GÄLLER i helgen är:
Fredag:
Träning 1 kl 16.00
Träning 2 kl 20.00
Lördag: t
Träning 3 kl 16.00
Kval kl 19.00
Söndag:
Lopp kl 20.00
Tio poäng skiljer mellan VM-ledaren Sebastian Vettel och tvåan Fernando Alonso.
•••
Kimi Räikkönen har humor om det nu var någon som inte trodde det. Han har skickat 500 T-shirts med texten ”Leave me alone” till fabriken i Enstone.
Det var precis det som Kimi sa i det numera klassiska radiomeddelandet när hans ingenjör ville påtala läget på banan:
– Leave me alone, I know what I´m doing.
•••
Det ryktas om att Guide van der Garde kör för Caterham nästa säsong.
•••
Pirelli hade hoppats att Michael Schumacher skulle vilja testa deras däck nästa år.
Tysken avböjde, men tackade för erbjudandet.
Nu funderar Pirelli vidare och tydligen är företaget intresserade av Jamie Alugersuari, som haft jobbet i år, Adrian Sutil, som tidigare körde för Force India och Kamui Kobayashi.
Lucas Di Grassi, som tidigare kört F1 har kontrakt som testförare även över nästa säsong.
– Han gör ett fantastiskt bra jobb, citeras Paul Hembery av Totalrace.
•••
För övrigt kan inte Jac VIlleneuve förstå att Mercedes låter Michael Schumacher gå.
– Varför? Hamilton/Schumacher vore ett bättre förarpar.