Startsida / Inlägg

Hamiltons krasch i Jerez

av Anna Andersson

Tester i Jerez, årets första.
Vad kan vi egentligen förvänta oss?
De här testerna handlar väldigt mycket om att just lära känna bilarna, de är helt nya, aldrig körts på banan tidigare och stallen måste se att all den information som man har fått från testerna i vindtunneln stämmer med det som händer på banan. Det var ett av de stora problemen för Ferrari förra året, den data man hade med sig till testerna stämde inte alls när man väl tog ut bilen på banan och et tog stallet nästan en månad innan man kom ikapp.
Sedan gäller det att testa tillförlitligheten på bilarna, se att grejerna matchar varandra och först efter det kan man börja ta nästa steg. Dessutom handlar det mycket om att förstå däcken, som också de är nya för säsongen. Pirelli har i år P Zero för torrt väder och Cinturato för regn. Totalt sett handlar det om mjukare gummiblandningar och det är en större skillnad mellan de hårda (som i år märks med orange färgkod) och mjuka däcken.
•••
I går fick Mercedes Nico Rosberg parkera sedan hans bil fått tekniska problem. I dag var det Lewis Hamilon som hade problem. Han hade den näst snabbaste tiden när han kraschade efter 15 varv. Han tappade kontrollen över bilen efter kurva sex, körde ut i gruset och kraschade in i en däckstapel. Han klarade sig utan skador, men bilen hade stora skador på frontpartiet och det är i nuläget osäkert när och om han kan köra vidare i dag.
•••
Jenson Button var snabbast i går med sin McLaren, trots att han hade problem med bränslepumpen. Här är en snutt med hans kommentarer från den första dagen i bilen:

http://www.youtube.com/watch?v=ceAUQQI0AyM

•••
Vi har ju snackat om att Williams är det enda stallet som inte har den nya bilen, men de har med sig en ny nos, en ny framvinge och en ny bakvinge. Till nästa test kommer den mellersta biten och man kan göra sin systemcheck på den nya bilen. Med andra ord är det inte hela världen för Valtteri Bottas och Pastor Maldonado.
•••
Caterhams avgasrör var annars den stora snackisen efter första dagen och konkurrenterna är inte helt säkra på att det är helt okej:
– Det finns någonting i det paketet som inte bör se ut så i Melbourne, om du frågar efter min åsikt, säger Lotus James Allison till motorsportmagazin.
•••
Enligt Nico Hülkenberg som kört med Williams, Force India och nu Sauber så är motorerna från Mercedes och Ferrari klart bättre än dem från Cosworth som han hade under sin tid med Williams.
•••
Här är förarna som kör i dag:
Red Bull Racing
Mark Webber

Scuderia Ferrari
Felipe Massa

McLaren
Sergio Pérez

Lotus F1 Team
Romain Grosjean

Mercedes AMG F1 Team
Lewis Hamilton

Sauber F1 Team
Nico Hülkenberg

Force India F1 Team
Förmiddag: Paul di Resta
Eftermiddag: James Rossiter

Williams F1 Team (bilen är från 2012)
Pastor Maldonado

Scuderia Toro Rosso
Daniel Ricciardo

Caterham F1 Team
Giedo van der Garde

Marussia F1 Team
Luiz Razia

•••
Bruno Senna byter till WEC. Han ska köra för Aston Martin och kommer bland annat till start i Le Mans 24-timmarslopp.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB