Startsida / Inlägg

Mercedes i topp – Ericsson i botten

av Anna Andersson

Två fredagspass är över. Mercedes behåller greppet om fältet och Caterham ligger kvar i botten. Marcus Ericsson var långt efter under båda passen, han var sist på båda passen, lite mer än fem sekunder efter täten på det första passet och nästan fem sekunder på det andra passet.
Tyngre var att han fick stryk av Caterhams testförare Robin Frinjs under det på det första passet.
– Men jag vill inte säga att jag var snabbare, säger holländaren.
– Vi hade olika program och testade mycket.
Ericssons fredag tog för övrigt slut på en raka sedan han fått problem med power uniten. Känns det igen?
Här är hans egen kommentar:
– Första passet var okej, vi ändrade bakvingen i början av passet för att kolla på den datan och sedan gick vi vidare med programmet och försökte att förbereda oss för racet, säger han bland annat i ett pressmeddelande. Han berättar också att bilen överstyrde i de snabba kurvorna och understyrde i de långsamma men att man gjorde ett par förändringar och att det kändes bättre i slutet av passet.
– Inför det andra passet gjorde vi ett par förändringar i inställningarna och det kändes direkt som om det var bättre fäste. Balansen kändes framförallt okej i de snabba kurvorna. Samtidigt hade jag problem med motorn vilket gjorde att jag inte kunde trycka på ordentligt. Det kom och gick på ett sätt som inte gick att förutse, berättar han och förklarar att han inte fick något riktigt bra varv utan det problemet och att hans varvtider därför inte talar om var man egentligen befinner sig.
– Men vi ska se över det i kväll.
Överlag känner han sig nöjd:
– Vi har mycket att göra i natt, men ändå så känns det bättre nu inför den här helgen än vad det gjorde i både Australien och Malaysia. Målet nu är att bygga vidare på de varv vi körde i dag så att vi göra större framsteg i morgon.
Mer hittar du hos F1-bevakaren.

Här är resultaten från träning 2:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1m34.325s 28
2. Nico Rosberg Mercedes 1m34.690s +0.365 31
3. Fernando Alonso Ferrari 1m35.360s +1.035 28
4. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m35.433s +1.108 28
5. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m35.442s +1.117 13
6. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m35.528s +1.203 21
7. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m35.606s +1.281 29
8. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m35.640s +1.315 31
9. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m35.662s +1.337 22
10. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m35.802s +1.477 40
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m35.920s +1.595 9
12. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m35.972s +1.647 32
13. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m35.998s +1.673 18
14. Kimi Räikkönen Ferrari 1m36.366s +2.041 32
15. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m36.962s +2.637 13
16. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m36.975s +2.650 35
17. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1m37.259s +2.934 24
18. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m37.599s +3.274 23
19. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m37.800s +3.475 15
20. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m38.247s +3.922 10
21. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m38.257s +3.932 33
22. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m39.136s +4.811 30
•••
Kimi Räikkönen var mycket besviken och säger:
– Vi hade en mycket tuff dag och ingen av passen fungerade. Under det andra passet testade vi båda däcken, men det fungerade bara med den mjuka gummiblandningen.Nu måste vi gå igenom all information ordentligt och ta reda på varför det inte funkade med mediumdäcken, det kommer att vara avgörande under loppet.
•••
Sebastian Vettel har kritiserat de nya motorerna. Han tycker att det är som att köra omkring med en dammsugare och han tycker att ljudet är ”skit”.
Nu ska han diskutera det med FIAs president Jean Todt.
– Han kommer hit och då är det lika bra att ta tillfället i akt och diskutera flera saker, säger den fyrfaldige mästaren.
•••
Max Verstappen lägg det namnet på minnet. Sonen till den före detta F1-föraren Jos Verstappen imponerade på sitt första test inför F3-EM. Han körde i från hela fältet. 16-åringen har valt att gå den hårda vägen, direkt från gocart till en hel säsong i F3-EM.
Felix Rosenqvist var femma och bästa Mercedesfölrare i Ungern.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB