Malaysia – en ny bana för teamen
avI helgen är det dags för Malaysias GP, en bana som egentligen sett likadan ut sedan 1999 – men i år har det skett en stor förändring.
Nio kurvor har renoverats och förändrats.
Anledningen är att man vill se mer omkörningar på banan. Den italienska firman Büro Dromo Circuit Design har hämtat inspiration från racingen på ovalbanor i USA och i flera kurvor har man höjt vägbanan utåt för att det ska vara lättare att hålla emot när en motståndare försöker köra om på insidan.
– För teamen kommer det att kännas som om de är här och tävlar för första gången, säger banchefen Razlan Razali enligt motorsporttotal.
Den stora förändringen sker i målkurvan, där använder man sig nu av så kallad negativ banking.
Den är numera höjd negativt med fyra procent, istället för två procent positiv som det var tidigare. Den inre delen av banan har höjts med en meter och det gör att förarna väljer en helt annan linje, dessutom kommer det inte att samlas något vatten intill kantstenen om det regnar under loppet. Dräneringen har också förbättrats på andra ställen så att man slipper ett sådant kaoslopp som exempelvis 2008.
– Det gör att den klassiska ideallinjen är inte är den snabbaste och det kommer verkligen att ställa till problem, säger Jarno Zaffelli, Dromosgrundare, till motorsporttotal.
Här ser du hur man arbetat i kurva 15 – målkurvan:
Även tävlingsledare Charlie Whiting är nöjd med förändringarna:
– Hela banan och även depårakan har fått ny asfalt och h banan har dessutom fått en ny profil på flera ställen, banan har ett bättre flyt och dessutom har man förbättrat dräneringen.
••••
Annars kan vi konstatera att….
…Jenson Button varnar Stoffen Vandoorne inför nästa säsong:
– Stoffel har redan uppnått mycket under sin karriär, men det har flera förare före honom också gjort innan de kom till McLaren. Han har gått i den allra bästa skolan varit en del av team sedan 2013 och i år har han varit på varje lopp och gjort allt utom kört bilen på banan, säger Button till Sky Sport.
– Han har lärt sig mycket, men det är svårt att köra för McLaren. De är ett av de äldsta teamen i F1 och det har en lång historia. Dessutom är det inte enkelt att köra intill Fernando Alonso.
2007 körde den dåvarande världsmästaren Alonso körde intill en nykomling hos McLaren. Han körde intill Lewis Hamilton. Det slutade med bråk, tårar och skilsmässa sedan McLarens interna bråk gjorde att man tappade VM-titeln till Ferrari eftersom man.
….Nico Rosberg utsatts för en enorm storm på internet. Detta sedan han postat en bild på sin fru och deras dotter när de är ute med båten. Flickan som är 13 månader, har ingen flytväst på sig.
– Hos oss gäller alltid en regel, en hand på barnet. Oavsett om vi är hos vänner på deras båt eller på vår, försvarar sig Rosberg i tidningen Bild.
…Honda har byggt ut fabriken i Milton Keys ( där också Red Bull arbetar) motortillverkaren letar efter ännu ett team.
– Vi vill hitta ett team till som kan hjälpa oss att driva utvecklingen framåt, säger Yusuke Hasegawa.
Urvalet är däremot inte så sort, Force India, Manor och Williams är nöjda med sina motorer från Mercedes. Då återstår Haas och Sauber som båda jobbar med Ferrari och där Ericssons team inte varit så överdrivet lyckliga med samarbetet.
…Haas har löst de problemen man hade med bromsarna och till helgens lopp i Malaysia ska man testa ett nytt underrede och en ny framvinge.
…Renault sägs vara intresserat av Carlos Sainz, men enligt Toro Rossos stallchef Frans Tost komemr han aldrig att få lov att byta stall.
–Carlos har ett kontrakt med Red Bull och jag tror inte att Red Bull vill se honom köra för ett annat team med tanke på hur mycket de investerat i hans karriär.
– Carlos är ett proffs och jag ser ingen anledning till att släppa honom Toro Rosso behöver Carlos, han är snabb och har talang. Vi behöver en förare av hans dignitet 2017.
•••
I morgon är det onsdag. Då hittar du den stora genomgången av banan här på bloggen.