Startsida / Inlägg

Stallens oro inför Formel 1 2018

av Anna Andersson

När vi går in i årets sista racehelg är det oundvikligt att diskussionerna handlar om nästa år. Det handlar om stallens oro inför Formel 1 2018
Framförallt eftersom utseendet på bilarna kommer att förändras så mycket när man inför cockpitskyddet Halo nästa år.
Flera av förarna är emot det nya skyddet.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton steers his car during the second practice session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 24, 2017. / AFP PHOTO / GIUSEPPE CACACE
Hamilton inför Abu Dhabi GP/ AFP PHOTO / GIUSEPPE CACACE

Lewis Hamilton tycker att det är fult.
– Detta är den sista eran av bilar som ser ut som racerbilar, sa han på presskonferensen inför Abu Dhabis GP.
Och han är dessutom orolig för att bilarna ska bli för tunga, halo väger trots allt ytterligare fem kilogram..
– På något sätt känns det som om vi kommer att vara bussförare nästa år. Det går bara utför.
Kevin Magnussen vill inte att man ska göra F1 för säkert eftersom han lockas av risker. Sedan är det flera förare som anser att skyddet är fult och det har också höjts röster för att sikten försämras, framförallt när förarna ska se trafikljuset på väg ut från depån.

Red Bull har även poängterat ett annat orosmoment inför 2018. Det handlar om antalet motorer nästa säsong.. Då är det tillåtet att använda sig av tre motorer under en säsong. I år var det fyra.
– Det är helt galet, säger stallchef Christian Horner till Channel 4.
– I år behövde vi använda oss av sex motorer och därför är det helt idiotiskt att gå ner till tre motorer nästa år när det dessutom är fler tävlingar.
Han påpekar också att den nya motorregeln inte sparar några pengar eftersom teamen ändå måste sätta in nya motorer när de gamla inte håller  och då betalat dubbet. Både för den nya motorn och i prispengra eftersom en ny motor ger ett straff i startuppställningen vilket ofta leder till en sämre placering, färre VM-poäng och mindre prispengar.
– Det lite spännande att se hur många race vi klarar av innan det första straffet kommer, säger Horner.

•••

Vill du läsa om träningen?

Det  gör du här.

Hamilton slog ett nytt varvrekord, men är glad över att säsongen snart är slut.

•••
Vi kan notera att…

…Max Verstappen inte hade något att säga till om under träningen. Anledningen var den gamla motorn. Red Bull har ont om motorer och därför var träningen av underordnad betydelse.

– Vi hoppas bara att den håller, var Helmut Markos kommentar.

Den höll, men Verstappen var bara sexa.
…Brandon Hartley får helgens första straff. Toro Rossos förare har fått en ny MGU-H  och flyttas tillbaka tio platser i starten.
…planerna på ett F1-lopp i Köpenhamn blir allt mer konkreta. Mer läser du här.
…Marcus Ericsson återigen riskerar att avsluta en F1-säsong med noll poäng. På söndag har han sista chansen för i år att spräcka den där trista nollan. Hans tankar om det och framtiden läser du här. Svensken var 19.e man på den första träningen då han slog Toro Rossos Hartley. På den andra var han 18:e  man, men tyvärr återigen bakom kollegan Pascal Wehrlein. Saubers teamchef meddelar att man ännu inte har bestämt sig vilka förare som ska köra nästa år, Ericsson får fortsätta vänta – och hoppas.
…de nya ägarna vill göra F1 mer tillgängligt även på läktaren. Publiken ska erbjudas strategier, livestream, däckval och även radiokommunikationen mellan föraren och depån.

•••

Gårdagens blogginlägg handlade också om 2018. Där läser du om de nya däcken.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB