Startsida / Inlägg

Obama sätter stilen för Moderatkampanj

av Anette Holmqvist
  
Moderat radarpar. Kent Persson, partisekreterare och Per Schlingmann, chefsstrateg. Foto: ROBIN LORENTZ_ALLARD

Politikerkollen kan nu avslöja att Per Schlingmanns och Kent Perssons besök hos Obama-kampanjen för några veckor sedan sätter spår – i Sverige.

På lördag sparkar Moderaterna i gång en kampanj som går ut på att marknadsföra M som Sveriges moderna arbetarparti, erfar Politikerkollen. Nya Moderaterna lanserade för första gången sitt ännu nyare namn, det moderna arbetarpartiet, vid en presskonferens under politikerveckan i Almedalen i somras.

Höstkampanjen kommer att inledas med en massiv webb-tv-sändning över hela landet. På liknande sätt har Obama raggat röster, bland annat genom att ställa upp på direktsändningar i ett koncept som kallas ”Google hangouts”.

Men Moderaterna kommer också att satsa på möten med människor IRL, öga mot öga alltså. Efter livesändningarna kommer statsminister Fredrik Reinfeldt (M) att inviga en stuga på Norrmalmstorg som ska hålla öppet under hela höstkampanjen.

Hade inte Politikerkollen vetat att det är två år till nästa val hade vi nästan kunnat tro att det är valrörelsen som sparkat i gång.

Fredrik Reinfeldt

/Anette Holmqvist, Elisabeth Marmorstein

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Emma Lindström, Mikael Hedmark och Emelie Pedermo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB