Startsida / Inlägg

Jabra ger sig in i hörlurskriget

av Peter Pettersson

Danska Jabra visar upp sina nya hörlurar på CES-mässan i Las Vegas. Bluetooth-headset till mobiler är det som Jabra är mest kända för och man gör också olika lösningar för konferenstelefoni och mobilsamtal i bilen. Men hörlurar har man inte gett sig på tidigare.

På CES visar man upp tre hörslursmodeller. Två lurar och en in-earlösning. Alla med förvånansvärt bra ljud. Här bör man tillägga att mässor inte är bästa stället att testa hörlurar på med allt bakgrundsljud som finns över allt.

Eller så kanske det är det. Lurar ska ju funka även på Centralstationen eller ute på stadsgator med massor av folk och ljud runt omkring.

Jabra Revo heter lurarna som finns i två modeller. Med eller utan Bluetooth. Jabra Vox heter in-earlurarna och Jabra har utvecklat en gratisapp som man använder för att ställa in ljudet för olika miljöer och skapa profiler. Lurarna har mikrofon så man kan använda dem tillsammans med sin mobiltelefon.

När jag träffade koncernchefen Mogens Elsberg på mässgolvet i Las Vegas Convention Center var det naturligt att fråga hur Jabra vågar ge sig in i det getingbo som hörlursmarknaden blivit i dag.

– Det är inget nytt beslut utan något vi utvärderat en längre tid. Vi har flera av de komponenter som krävs för att klara av att tillverka bra hörlurar till konkurrenskraftiga priser och vi tycker att det är viktigt att även har hörlurar i vårt sortiment, säger Mogens Elsberg.

Jabras nya lurar kommer att dyka upp i butikerna runt slutet av februari och de dyrare Revo-modellerna med bluetooth kommer att kosta 2 000-2 300 kronor och in-earlurarna Vox hamnar runt tusenlappen.

  • Tjänstgörande redaktör: Hans Österman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB