Startsida / Inlägg

Kommer Apple att ge VR ett riktigt genombrott?

av Peter Pettersson

När Apple i dag för första gången på nio år lanserade en helt ny produktkategori blev det Apples egen version av VR-glasögon.

Senast det Cupertinobaserade bolaget lanserade en ny produktkategori var i september 2014 när man presenterade Apple Watch. De började dock inte säljas förrän i slutet av april året därpå.

Så ser det ut att bli med även med Vision Pro. Glasögonen lanserades i dag och kommer att bli tillgängliga för kunder i USA i början av nästa år. När de kan komma till Sverige är fortfarande oklart.

Precis som med smarta klockor är inte VR-glasögon i sig något nytt. De har funnits från olika leverantörer och i olika versioner sedan början av 1990-talet. Men än så länge har de egentligen inte lyckats nå utanför gruppen geeks och gamers.

Frågan är om tiden är mogen för ett genombrott i bredare lager och om Apple kan påskynda en sådan utveckling.

VR är till stor del någon man konsumerar på egen hand. Kan Apple ändra på det också?

Någon gång under nästa år kan vi börja få svar på de frågorna.

  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Jenny Åsell
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB