Startsida / Inlägg

I vilket läge blir störst en flopp?

av Peter Pettersson
IMG_1575

Redan innan Apple visade upp sin första smarta klocka i september i fjol var tekniksektorn full av rykten och förväntningar på vad som skulle komma från utvecklarna i Cupertino.  Och efter premiärvisningen var det allmänna intrycket att Apples smarta klocka hade alla förutsättningar att bli bäst i klassen.

Men lanseringen dröjde längre än vad Apple hade lovat. Första kvartalet 2015 blev i praktiken det andra eftersom klockorna inte började levereras förrän den 24 april. Förhandsorder gick att boka från 10 april och när  beställningarna hade pågått i någon timma var leveranstiderna inne i juni månad.

Så när den 24 april kom visste alla som var intresserade av en smart klocka från Apple att enda sättet att få tag i en var att  beställa på Nätet och vänta till i juni. Det ledde till att de traditionella köerna utanför Apples butiker uteblev helt.

Inte förrän i början av juli var Apple i kapp i så motto att det fanns klockor för leverans direkt i Apples butiker i de länder klockorna hade släppts för försäljning.

Varför det blev så kan man undra? Helt klart var det inte bra för försäljningen av Apples smarta klockor.

Men trots det sålde Apple under perioden 10 april-30 juni någonstans mellan 2-4 miljoner klockor. Analysföretagen Strategy Analytics och Canalys hävdar över fyra miljoner, några andra runt två miljoner.

Även det lägre talet gör Apple till marknadsledande inom smarta klockor. Större än Samsung, Pebble, Lg, Motorola, Sony med flera tillsammans.

Försäljningen av smarta klockor ökade andra kvartalet i år med 457 procent jämfört med samma kvartal förra året: Något som i stort sett helt berodde på lanseringen av Apple Watch.

När börsanalytiker i Usa då talar om Apple Watch som en flopp blir det lite svårt att begripa. Visst, Apple har dragit sitt strå till stacken genom att inte särredovisa hur många klockor man sålt. Men flopp?

Apple Watch fanns under andra kvartalet i år till salu i 81 dagar i  Australien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Japan, Storbritannien och USA. Om bolaget då sålde 50 000 klockor om dagen är det nog ingen flopp.

Marknadstvåan Samsung sålde under hela andra kvartalet (91 dagar) 400 000 klockor totalt på i stort sett alla marknader i världen . Det blir 4 395 klockor per dag.

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander, Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB