Startsida / Inlägg

Facebook reagerade men behöver fortfarande en utgivare

av Peter Pettersson

Det du läser här omfattas av den svenska tryckfrihetslagstiftningen. Det finns en ansvarig utgivare som kan ställas till svars för innehållet. Det är möjligt att klaga på innehållet till Pressens Opinionsnämnd och åtal kan också väckas om det skulle handla om förtal eller till exempel brott mot rikets säkerhet.

För den största medietjänsten i dag, Facebook, gäller dock inte det. Facebook anser sig inte vara ett medieföretag. Och har därför ingen ansvarig utgivare och då heller ingen från Facebook som kan ställas till svars för vad som publiceras där.

Istället gömmer man sig bakom att man tillhör gruppen interaktiva medier, där inlägg och kommentarer publiceras omodererade. Genom att göra det lämpar man över ansvaret på dem som publicerat ett inlägg, text, bild eller ljud.

Efter kritiken mot att man inte tagit bort bilder på en av de omkomna vid terrorattacken i fredags backade Facebook och tog bort bilden. Men skadan var redan skedd.

Det är dags att Facebook accepterar fakta om skaffar sig ansvariga utgivare som alla andra mediaföretag.

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen och Alex Rodriguez
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB