Startsida / Inlägg

Telia använder kunderna som slagträ för att pressa Discovery

av Peter Pettersson

Prisdiskussionerna mellan Telia och Discovery för att behålla Discoverys innehåll i Telias tv-tjänster går tydligen trögt. Så trögt att Telia tar till utspelet ”skräm kunderna med att Discoverys utbud försvinner” för att sätta press på Discovery.

I ett pressmeddelande som skickades ut i går skriver Telia:

”Från och med den 8 juni finns det risk för att Telia inte kan erbjuda Discoverys kanaler till Telias tv-kunder. Anledningen är att den pågående förhandlingen mellan Telia och Discovery riskerar att inte komma i mål på grund av de försämringar som ett nytt avtal skulle innebära för Telias kunder.”

Slutet på sista meningen är det mest intressanta: ”på grund av de försämringar som ett nytt avtal skulle innebära för Telias kunder”. Med andra ord Telia vill inte betala vad Discovery vill ha och kan inte höja priset för sina kunder på grund av konkurrensen och får då försöka få det hela se ut som något annat.

För att sänka sina egna marginaler för att ge kunderna ett bra tv-utbud kan Telia sannolikt inte tänka sig.

  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander, Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB