Shadow of Mordor-kontroversen
av”Middle-earth: Shadow of Mordor” ser onekligen ambitiöst ut med sin öppna spelvärld och inbjudande spelmekanik. Det ska utspela sig mellan ”The hobbit” och ”Sagan om ringen”, och erbjuda en inblick i hur Mordor såg ut innan det blev ett öde landskap. Rent spelmässigt påminner det om både Rocksteadys ”Batman”-spel och Ubisofts ”Assassin’s creed”-serie.
Och kanske, kanske påminner det lite för mycket om ”Assassin’s creed”.
Charles Randall, som tidigare jobbat på den historiska lönnmördarserien, väckte stor uppmärksamhet förra veckan när han började twittra om ”Shadow of Mordor”.
– Seriöst, kan någon berätta för mig hur det kommer sig att koden till ”Assassin’s creed 2” befinner sig i ”Shadow of Mordor”? Det här är min kod i det spelet!
– Jag spenderade två år med att stirra på ”Assassin’s creed 2”. Jag känner igen det när jag ser det.
Randall spekulerade i om Monolith, utvecklaren bakom ”Shadow of Mordor”, möjligtvis hade licensierat ”Assassin’s creed”-motorn, och påpekade att han inte anklagade dem för att ha stulit koden.
Varken Monolith, utgivaren Warner eller Ubisoft har ännu uttalat sig om Randalls citat, men tidigare i förra veckan ska ”Shadow of Mordors” designregissör Michael de Plater ha sagt till Eurogamer att man inte avsiktligen siktat på en ”Assassin’s creed”-känsla under utvecklingen av spelet. Intervjun ägde dock rum innan Randalls Twitter-pikar.
Hur det nu än må vara med spelets kod rekommenderar jag er verkligen att kolla in gameplay-klippet ovan. ”Shadow of Mordors” ser väldigt spännande ut.