Tiden räcker inte till…

av Julia Fors

Kära bloggläsare, först och främst vill jag verkligen tacka er för att ni går in här och läser, hejar på i kommentarer och när vi ses på stan. Jag blir alltid lika glad och förvånad när jag träffar er i verkligheten! Bloggen har ju faktiskt blivit riktigt stor under senaste året och paradoxalt nog så har jag aldrig tidigare haft så lite tid och energi för den som nu…. Jag beundrar verkligen alla som lyckas hålla igång sina bloggar när de får barn för exakt hur mycket tid och total uppmärksamhet som små bebisar tar kan man inte föreställa sig innan.

Nu har jag bloggat i en vecka efter mitt uppehåll i december och det är med sorg i hjärtat som jag inser att tiden inte räcker till för att driva den på den nivå som jag vill. Att ständigt känna sig stressad för att pressa fram inlägg bara för att hålla bloggen levande känns varken bra för mig eller er. Jag måste helt enkelt vara mammaledig på riktigt nu.

Kanske återuppstår bloggen i framtiden när energi och tid finns igen. Till dess så måste jag trycka på stoppknappen.

Jag trendspanar såklart fortfarande i Wellnesstidningen och jobbar just nu som en tok på att färdigställa en grymt härlig bok som kommer i höst. Om ni är nyfikna på vad som händer i mitt liv så finns jag också på instagram där jag heter wellnessmedjulia

20140121-080927.jpg

Tack för den här tiden bloggen och alla ni som läst, kommer sakna er! Xoxo!

Kalas

av Julia Fors
20140120-213125.jpg 20140120-213142.jpg

20140120-213208.jpg valerie på sitt första födelsedagskalas hos kusin Emma. Jag älskar verkligen Emmas val av middag! !

20140120-213403.jpg

Dagens

av Julia Fors

Look: Uggs och slappa boyfriendjeans, min uniform numera.

Läsning och lunch; Laxsallad och Kris Carrs nya bok grön magi. Inte lika bra som den första men en del recept jag vill prova.

Lunchsällskap: lilltjejen som har blivit så stor, kan sitta med vid bordet nu!

Frågor och svar

av Julia Fors

Hej Julia! 
Fick alldeles nyss hem min bodyliciousbok, så grym och har lite frågor till dig, du skrev i boken att man skulle skippa köpebars, tycker du att fitnessgurus proteinbars ingår där eller menar ni sådana man köper på typ pressbyrån?:) Tack för en grym grym bok! / Eira

Hej! Jag satsar själv på proteinbars med så naturligt innehåll som möjligt. Vill helst inte äta massa konstiga tillsatser i onödan som tex glukos-fruktossirap osv. Testade nyligen Raw Bites nya proteinbar som bara innehåller: dadlar, nötter, mandlar, risprotein och kakao. Den tycker jag är bra!

Skärmavbild 2014-01-17 kl. 10.41.02

Så jäkla kul med ny bok! Längtar använder er bok flera gånger i veckan! Både träning och kost! När kommer den ut? Och när kan man beställa? Är den inriktad på en ”mammabok” med träningsupplägg eller är den lik första boken? Tack för all inspiration du ger!! /Amanda

Hej Amanda, vad glad jag blir att höra det! Boken kommer  ut till bokmässan nästa höst, återkommer när jag vet exakt. Det kommer inte att vara en mammabok men vi kommer att ha med ett avsnitt ang det :-)

Kommer du att ha någon föreläsning i år?

Tyvärr så blir de inga föreläsningar nu fram till hösten I alla fall. Har fullt upp med att ta hand om (pussa på!) den här godbiten…

Stort grattis till din lilla tjej, och så himla kul att du har börjat blogga igen! :) jag skulle vilja ha din hjälp med en sak.. Jag är fattig student men vill ändå äta nyttigt och näringsrikt. På morgonen har jag aldrig tid eller ork att ordna nåt roligt. På helgerna brukar det bli bättre, men i veckorna äter jag ofta 3-4 hårdmackor (håller mig nästan uteslutande till Wasa delikatess sesam) med Bregott mellan och 1-2 glas mjölk till det. Tar också en vitamintablett. Tack! :) mvh Sofi

Hej Sofi, tack :-) Att storhandla brukar bli billigare än att gå till snabbköpet var och varannan dag. Själv köper jag ofta butikskedjornas egna ekomärken som brukar vara billigare än de importerade. Gröt på havregryn är en bra och billig frukost som du kan variera i det oändliga med olika frukter, nötter och bär. Jag äter gröt till frukost flera gånger i veckan. Ägg är också relativt billigt och riktig superfood. Ett annat tips för att göra maten både billigare och mer näringsrik är att blanda i böner, linser, morötter och kål i maträtter som tex biffar och grytor. Blir supergott. Såg att någon tipsade om sidan skippanudlarna.com i kommentarsfältet. Bra inspo på recept och billig mat.

Cocos + Carrotcake

av Julia Fors

På lördag så får man ju unna sig nåt gott och vad passar inte bättre än något som är gott med en lite nyttigare twist.

Fick dessa 2 påsar i goodiebagen från annikas releasefest och en receptbok från cocosa.

Att baka med kokosmjöl och kokossocker gör att kakan blir lite nyttigare eftersom de har lägre GI värde. Kokossocker innehåller också dubbelt så mycket järn, fyra gånger mer magnesium och tio gånger mer zink än rårörsocker.

Mjölet har en tydlig kokossmak men kokossocker smakar lite som farinsocker tycker jag. Kakan smakar dock mest morotskaka, supergod blev den!

Första passet

av Julia Fors

Första passet efter graviditeten är avklarat! Körde en timme med Sara då vi fokuserade på mage, rygg och core. Magens muskler har ju varit urkopplade nu i 9 månader så innan vi kör igång med annan träning ska vi stärka upp det partiet i ca 4 veckor. Det blev mycket träning i att bara få kontakt med magen igen. Tex planka på knäna, stå på alla fyra och sträcka ut arm och motsatt ben, knäböj med boll som ovan – allt med magstödet på.

Mitt mål är att träna upp styrkan med Sara 2 gånger i veckan + vardagspromenader. Har ingen stress utan vill fokusera på att bygga upp kroppen så att den blir grundstark igen. Kändes så himla kul att vara tillbaka på Hagabadet och härligt att känna att man är på G igen!

 

Frökex

av Julia Fors

2 dl dinkelmjöl, 1 dl solrosfrön, 1 dl sesamfrön, ½ dl hela linfrön, 1/2 dl pumpakärnor, 1 kryddmått havssalt.

Blanda ihop allt och tillsätt 1/2 dl rapsolja och 2 dl hett (kokat) vatten. Blanda ihop allt till en deg och bred ut lövtunt över bakplåtspapper på en ugnplåt. Ju tunnare desto godare!  Skåra jämna rutor med en kniv.

Grädda i ugnen ca 50 – 60 minuter på 150 min . Låt svalna och bryt loss rutorna.

Ät med mosad avocado, tahini och havssalt!

guacamole
Sida 1 av 154
  • Tjänstgörande redaktör: Christina Nordh
  • Chefredaktör, ansvarig utgivare och VD: Jan Helin
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Sajtchef: Lena Widman
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB