Filmen ”Selma” hade galapremiär i New York i går. Så här passade två av stjärnorna från ”The wire” på att knyta an filmens skildring av medborgarrättsrörelsen med den senaste tidens händelser där svarta män har misshandlats och dödats av vita poliser på olika platser i USA:
”I can’t breathe” är vad Eric Garner sa flera gånger när han brottades ner av poliser i Staten Island i somras. Trots att mannen dog och att det finns obehagliga videoupptagningar som visar vad som hände går poliserna fria. Per Bjurman skrev i Aftonbladet för några dagar sedan om de stora protester som händelserna har orsakat, inte minst i New York.
”Selma” har fått lysande recensioner och ett gäng Golden Globe-nomineringar. Jag skrev mer om den här.
En gång i tiden skrev han ”Halloween 5”. Vilket kanske inte gör Shem Bitterman till den lämpligaste manusförfattaren att ta sig an en film om Whitney Houston. Men för all del. Senast skrev han en tv-biografi om Martin Luther Kings och Malcolm X:s änkor, ”Betty and Coretta”, som visades på Lifetime. Så viss erfarenhet i biografigenren har han. Och för all del igen. Det är väl inte så många som förväntar sig att det ska vara så mycket krut eller trovärdighet i en Lifetime-biografi heller. ”Whitney”, som får premiär i januari, ska även den visas på kanalen.
Klippet ovanför visar första trailern. Exakt hur taffligt det här blir återstår väl att se. Men jag har viss förhoppning om att Angela Bassett, som här begår regidebut, har tillräcklig självrespekt för att inte vilja släppa ifrån sig vilken dynga som helst. Houston spelas för övrigt av Yaya DaCosta, som åtminstone liknar stjärnan lite.
I morgon visas årets julavsnitt av ”Simpsons” i amerikansk tv. Inför detta evenemang har Fox släppt inledningsklippet som innehåller en ”obligatorisk” referens till ”Frost” – med Homer som snögubben Olaf. Kul, och klippet är överhuvudtaget överdådigt julpyntat.
”Frost” är ju en gigantisk succé, fråga bara vilken småbarnsförälder som helst. I mars kommer en uppföljare, på sätt och vis. Då visas en kortfilm på bio som heter ”Frozen fever” där flera av figurerna i ”Frost” gör comeback. Enligt BBC ska kortfilmen handla om att Elsas krafter riskerar att överskugga Annas födelsedagsfest. Samma skådespelare som gjorde rösterna i ”Frost” gör de även i kortfilmen och en nyskriven sång av kompositörerna bakom Oscarbelönade ”Let it go” får även premiär i ”Frozen fever”.
Kortfilmen kommer att visas inför ”Berättelsen om Askungen”, en ny version av den gamla sagan som regisseras av Kenneth Branagh. Den beräknas få svensk biopremiär den 13 mars.
”Frost” är för övrigt nu den femte mest inkomstbringande filmen någonsin.
Med dagens Aftonbladet följer Hobbit-Bladet, en extra tidning om nya filmen. Jag var på Nya Zeeland när Peter Jackson spelade in ”Femhäraslaget”. Bilden ovan är från Dal, staden som är en central plats i striderna.
Inspelningsreportage och intervjuer och smågodis kring filmerna.
Två av Hollywoods högst aktade damer fick några skopor kärlek östa över sig de senaste dagarna – av Dustin Hoffman och Barack Obama.
Det började med att Judi Dench och Dustin Hoffman var med i Graham Nortons talkshow i brittisk tv. Hoffman berättade om när han hade varit på en match och fått ”kysskameran” på sig gång på gång, vilket ledde till att han till sist slutade kyssa sin fru inför alla åskådare och i stället började hångla med Jason Bateman som också satt bredvid honom. Även i Nortons show fick han ”the kiss cam” riktad mot sig – och passade då på att hångelattackera Dame Judi.
De är båda aktuella i tv-filmen ”Esio trot”, baserad på Roald Dahl-boken ”Naddap dlöks”. Enligt Mirror utvecklade Hoffman sina känslor för Dench vid ett annat tillfälle nyligen:
”Hade jag träffat dig när jag varit yngre hade jag inte låtit dig komma undan. Det måste ju finnas ett sätt att göra en kärlekshistoria där vi träffas i tjugoårsåldern men i övrigt är som vi är nu.”
Och så var det Obama och Meryl Streep. Presidenten delade nyligen ut det finaste priset en amerikansk civil medborgare kan få, frihetsmedaljen. I sitt tal utvecklade presidenten sin besatthet av Streep:
”Jag har sagt det offentligt. Jag älskar Meryl Streep. Jag älskar henne. Hennes man vet att jag älskar henne. Michelle vet att jag älskar henne. Det finns inget som någon av dem kan göra åt det. Hon har gjort allt för konsten. Hon har sjungit ABBA, och det vet ni att det är ju någonting…”
Jodå. Som synes på bilden här nedanför njöt Obama av tillfället.
Streep är för övrigt snart bioaktuell igen, som häxa i filmatiseringen av musikalen ”Into the woods”. En blygsam Oscarshajp råder kring den… och som vanligt är Streep tippad som möjlig kandidat, nu i Bästa kvinnliga biroll-klassen. Svensk biopremiär beräknas till 1 april.
Nästa vecka, den 4 december, visas en liveversion av musikalen ”Peter Pan” på NBC. Kanalen gjorde en liknande grej förra året, då med ”Sound of music”. Nu är det ”Girls”-stjärnan Allison Williams som spelar pojken som aldrig vill växa upp. Och man har plockat fram Christopher Walken som kapten Krok, vilket säkert blir härligt att se. En trailer för evenemanget har släppts, men även en bakom kameran-titt, och det är den jag har lagt upp. Den bjuder ju trots allt på fler scener med Walken…
Twittrandet under förra årets liveshow hade sina sarkastiska höjdpunkter. ”Sharknado”-visningarna har en förmåga att inspirera Twitters elakaste användare och NBC:s livemusikaler verkar följer samma väg…
En första titt på ett av nästa års stora spektakel har anlänt. Jag säger ”titt” för det är ingen riktig trailer… eller, jo. Det är ju en trailer. För den kommande trailern, som släpps på fredag. Det här är en riktig ovana som har kommit de senaste åren där själva förhandstitten på en film i form av en trailer har haussats upp till ett så pass stort event att det måste föregås av… en förhandstitt. Som i sig naturligtvis inte erbjuder mycket.
Det är rent av fantastiskt att vi ser så pass mycket av ”Jurassic world” som vi gör i den här teasern. Vanligtvis brukar man få nöja sig med en logga och lite dramatisk musik; är det en uppföljare kan man räkna med scener ur föregångaren, men inte mer. Men här ser vi dinosaurier, en uppdaterad version av porten till den ursprungliga Jurassic park, filmens stjärnor (Bryce Dallas Howard och Chris Pratt) samt ett slags futuristiskt fordon som tar besökarna riktigt nära urtidsdjuren.
Vad tror ni den riktiga trailern bjuder på när den kommer på fredag?
”Jurassic world” beräknas få svensk biopremiär den 12 juni.
Matthew McConaughey fick en stjärna igår på Walk of Fame i Hollywood. Som alltid blev det ett pr-tillfälle för en aktuell film, i det här fallet ”Interstellar”. Både regissören Christopher Nolan och flera av filmens skådespelare fanns på plats. Men det blev även en chans för McConaugheys ungar att charma fotograferna på röda mattan.
McConaughey och frun Camila Alves visade stolta upp Livingston, Levi och Vida.
McConaughey med flera av skådespelarna i ”Interstellar”: Mackenzie Foy (som spelar hans dotter), Jessica Chastain (som också spelar hans dotter) samt Anne Hathaway (som är astronautkollega).
Och om du inte redan sett det. Taran Killam gjorde en njutbar parodi på McConaughey i helgens ”Saturday night live”, med ”True detective”-kollegan Woody Harrelson bredvid:
Regissören Amy Berg kom med många explosiva anklagelser på ”An open secret”-premiären på dokumentärfilmsfestivalen DOC NYC. Hon berättade att de haft extremt svårt att boka visningar och få distribution för denna film, trots att hon är Oscarnominerad och hyllad för filmer som ”Deliver us from evil” (om sexövergrepp utförda av präster i katolska kyrkan) och ”West of Memphis” (om rättsprocesserna mot de s k ”West Memphis Three”). Hollywood vill inte att den här filmen ska få uppmärksamhet, hävdar hon.
Så vad är det här för dokumentär egentligen? Det luktar ju spekulation lång väg – särskilt med tanke på att den släpps strax efter mediecirkusen då den tidigare barnskådespelaren Michael Egan hävdade att bland andra ”X-men”-regissören Bryan Singer våldtagit honom (han drog sedan tillbaka stämningsansökan). Egan
medverkar även i filmen, men Berg säger att stämningen kom som en chock, långt efter att de gjort intervjuerna med honom.
– Jag tror han träffade en advokat som gav honom dåliga råd.
Egan var en av flera pojkar som anlitades av Marc Collins-Rectors mediebolag DEN (Digital Entertainment Network) som var tidiga med att göra webb-tv och realitydoftande dramaserier. Stora aktörer i Hollywood investerade massor av pengar och uppvaktades genom extravaganta fester (som enligt Egan och andra pojkar ofta slutade med nakenbad, droger och övergrepp). Singer är en av dem som i filmen anklagas för att ha deltagit i detta.
Egan tog även med sig sin kompis Mark till en av festerna, där han sedan blev drogad och utnyttjad. När Mark några år senare flyttade hem till sina föräldrar, knäckt och alkoholiserad, drabbades han av hjärtstillestånd och som en konsekvens av syrebristen – en kronisk hjärnskada som bland annat gjorde honom rullstolsburen. Egan säger att han fortfarande har skuldkänslor för att han introducerade Mark till den här världen.
”An open secret” undviker dock att vältra sig i skandalösa detaljer. Fokus är barnen, varför de inte skyddas bättre och kritiserar den tystnad som tillåts råda. Att prata öppet betyder att karriären i Hollywood är slut. Ett enda fall nämns där en barnstjärna lyckats få sin våldtäktsman dömd utan att själv tvingas ge upp sin karriär, och det var för att barnets anonymitet inte röjdes i rätten.
Särskilt skådespelarnas fackförening SAG-AFTRA hamnar i skottgluggen. En framstående person i organisationens topp, Michael Harrah, erkänner till och med närmanden mot en av de barnskådespelare som intervjuas i filmen. Scenen där han säger till den numera vuxne mannen, ”nej, det där borde jag inte ha gjort”, är en av dokumentärens allra starkaste. Harrahs bortförklaringar säger en hel del om förgriparens psykologi:
– Saker händer, men det behöver inte vara hela världen. Det är bara en tragisk händelse om man själv gör det till det.
Och:
– De här personerna som gör sådana här saker har ingen stor plan med det, utan oftast faller de bara in i det.
”An open secret” intervjuar fler drabbade, som ”Gilbert Grape”-barnskådisen Nick som också utnyttjades av Collins-Rector (se ett klipp ur filmen här) och Evan som fick sin manager dömd till fängelse. Managern kom dock ut efter sex månader och har kunnat fortsätta jobba med barn. En annan som kunnat fortsätta i Hollywood trots sin dom är en viss Bob Villard, agent till Leonardo DiCaprio när han var liten. Även Corey Feldmans anklagelser om att både han och kollegan Corey Haim (numera död) utsattes för övergrepp som barn i Hollywood nämns.
Som helhet är det en ojämn dokumentär, stundtals upprörande men formmässigt allt annat än nyskapande. När hjärnskadade Marks kärleksfulla helylle-familj på landet ställs mot de degenererade Hollywood-männen känns det skrattretande övertydligt. Berg försvarar sitt fokus på enbart övergrepp mot pojkar med att det inte handlar om homosexualitet, utan pedofili, och att det varit extra tabu. Hon upprepade även efter visningen att detta inte ska ses som ett angrepp på de framsteg gayrörelsen gjort, särskilt i Hollywood. Unge Evan som var på plats på
premiären ville också framhålla det:
– Jag är själv öppet homosexuell och stolt över det, men det här är en helt annan sak. Det handlar om kriminella pedofiler.
De vill att frågan ska börja diskuteras öppet. Vi får se hur det blir med det. Och om ”An open secret” kommer få någon större spridning.
Samtidigt i Hollywood var det business as usual – ännu en glittrig prisgala, Hollywood Film Awards. Mest uppmärksamhet fick Johnny Depp som ställde till en mindre fylleskandal när han skulle hylla Shep Gordon. Detta fick Rob Lowe att surt twittra: Cat
Trailers, nyheter och spridda bloggfunderingar. Om Hollywood och annat i film- och tv-världen. Allt presenterat av Nöjesbladets Stefan Hedmark, Sandra Wejbro, Joni Nykänen, Jan-Olov Anderson och Jens Peterson.