Framtidens flyg har landat i Sverige
av
I dag flyger Sol Viking för första gången i trafik på linjen mellan Stockholm och Köpenhamn. En stor dag inte bara för SAS utan även för flygets framtid.
Lufthansa var först ut med att sätta planet i trafik och hittills har 4.812 stycken NEO-plan (inklusive lillebror A319 och storebror A321) beställts av 87 flygbolag världen över vilket definitivt tyder på att marknaden tror på denna kärra.
Och ett av de 87 flygbolagen som tror på NEO är SAS.
Det är en stolt vd som tar emot mig i SAS tekniska hangar ute på Arlanda. Det bubblar lite av förväntan. Han pekar på maskien och utbrister – visst är den fin?!
Hittills har bara ett trettiotal plan levererats överhuvudtaget i världen och orderlistan är som sagt lång.
– Det här flyget betyder mycket för oss. Vi tar del av nästa teknikspång som är viktigt både ur ett kund- och miljöperspektiv.
NEO står för New Engine Option – eller New Enviromental Option – som Airbus VD lite fyndigt väljer att kalla planet – och den nya motorn är bara en av nyheterna i Airbus trotjänare 320. Bättre aerodynamik, nya winglets – drygt två meter höga – och viktreducering gör att detta flyg förbrukar 15 procent mindre bränsle än sin föregångare vilket inte bara leder till en minskad förbrukning av resurser utan också lägre utsläpp.
Då planet också rymmer fler säten reduceras bränsleförbrukningen per plats med hela 20 procent.
Jag frågar Rickard om det här är framtidens flyg rent miljömässigt?
– Det är i alla fall på väg i den riktningen – sedan hoppas jag att vi någon gång i framtiden ska kunna skapa ett flyg som inte släpper ut något CO2 – men det här i alla fall nästa steg på vägen.
Enligt Rickard är den långsiktiga hållbarheten viktigt för hela flygindustrin.
– I dag är det så att dagens nya flygplan inklusive den nya NEOn går att tanka med biobränsle. Problemet är att det går inte att köpa – och det lilla som finns är väldigt dyrt. Kan vi få en storskalig produktion av biobränsle är det också ett viktigt steg mot ett hållbart flyg, menar han.
Det är inte bara tekniken som är ny på NEO. Även kabinen har fått ett lyft.
Tystare, mer utrymme för handbagage, ett förbättrat luftreningssystem och USB-laddare vid varje plats är bara några av nyheterna. Och när jag sjunker ner i planets säte på rad 9 är det en jätteskillnad i benutrymmet mot tidigare versioner. Det är gott om plats för benen – riktigt gott även för mina långa storkben.
Trots att stolen känns lite mindre gedigen än på föregångaren är den riktig bekväm. Och att den är lite nättare är ju bara bra – det innebär mindre vikt vilket i sin tur innebär lägre utsläpp.
Men alla dessa komfortförbättingar är enligt mig sekundära. A320 NEO är ett miljövänligare flyg och i det långa loppet är det just det som räknas. Flygplanstillverkarna, flygbolagen, drivmedelsproducenter och inte minst regeringar världen över måste bli bättre att ta fram plan och inte minst bränsle som håller i ett långsiktigt perspektiv.
Även om det är mil och åter mil kvar är i alla fall NEO en liten bit på rätt väg.
Frågan är om det kanske inte är början till framtidens flyg som landade på Arlanda i fredags?
* * *
FAKTA Airbus 320 NEO
Längd 37.57
Vingspann: 35.80 m
Höjd: 11.76 m
Bredd Kabin: 3.7 m
Marschfart: 828 km/h
Range: 6.500 km
Platser: 195 platser.
Listpris: Knappa 100 miljoner Euro.