E3-live

Ottsjö och Holmgren rapporterar direkt från världens största spelmässa.

Play, boy

av Peter Ottsjö, spelredaktör
dead rising_playboy_1.jpg dead rising_playboy_2.jpg

Zombiespelet ”Dead rising 2” ska tapetseras med reklam för tidningen Playboy. Andra tidningar också – men av någon anledning är det screenshots med Playboy-omslag som förläggaren Capcom väljer att visa för världen. Seon King, som är nån chef på Capcom, försöker i ett pressmeddelande motivera valet så här:

– Den ”Sin City”-liknande miljön i ”Dead rising 2”, Fortune City, är en naturlig lekplats för Playboy-kaninerna.

Fast mellan raderna säger han troligen: ”Vissa av oss utvecklare blir aldrig äldre än 15 år i sinnet.”

Avalanches licensspel kan bara vara Indy, Star wars eller Bond

av Peter Ottsjö, spelredaktör

Med ”Just cause 2” ur vägen tänker svenska Avalanche göra ett licensierat actionspel. Det berättar studiochefen Christofer Sundberg för CVG. Han säger att detta ”är perfekt för Avalanche”. Sundberg har i de intervjuer jag gjort med honom varit kluven till licensspel. Betonat vikten av att svenska utvecklare måste ha egna idéer för att överleva. Men det har alltid funnits tre undantag. ”Indiana Jones”, ”Star wars” eller ”James Bond”. Så här sa Christofer Sundberg till mig i en intervju för två år sen:

– Att jobba med ”Indiana Jones”, ”Star wars” eller ”Bond”, då sitter man längst upp på näringskedjan bland utvecklarna. Resten kan ju vem som helst göra.

Alfred Holmgren ★1983 ✝E3 2010

av Alfred Holmgren

Jag ser knappt mitt E3-schema för alla bokningar.

Morgon till kväll är det möten, möten, möten, möten, intervjuer, möten. Dubbelbokningar, krockande pressvisningar, intervjuer som går in i varandra.

Jag har faktiskt aldrig sett något liknande.

Det kanske låter konstigt att jag är överraskad – det här blir trots allt mitt sjätte E3 – men det är första gången jag åker som representant för Sveriges största kvällstidning istället för Sveriges bästa speltidning. Det gör viss skillnad. Plötsligt erbjuds man blir först i Sverige med, tja, i princip allt. Vilket kommer göra vår bevakning rätt rolig för er som följer den hemifrån. Och direkt hälsovådlig för mig som ska sköta den på plats.

Jag skulle egentligen hellre berätta vilka speldemonstrationer jag ser fram emot mest, men det får jag inte. Det hör till sakens natur att man inte har tillstånd att röja allt i förväg.

Och det är ändå på mässgolvet många av de verkliga läckerbitarna väntar. I år ser de ut att bli fler än någonsin, de med. Som om jag hade tid med det också.

Det blir i vilket fall som helst ett E3 jag kommer minnas så länge jag lever.

Hur länge det nu blir.

Första bilderna ur nya Motorstorm

av Peter Ottsjö, spelredaktör
motorstorm apocalypse.jpg motorstorm apocalypse_2.jpg motorstorm apocalypse_3.jpg

”Motorstorm” har alltid föraktat döden så det känns alldeles naturligt att Evolution förlägger ”Apocalypse” mitt under, well, apokalypsen. Av spelets tema att döma skulle man nästan kunna tro att den brittiska studion gått och blivit samhällsuttolkare. Det är jordbävningar och det är privata arméer och världen håller på att ramla ner i ett enda stort hål.

Eurogamer rapporterar bland annat att spelet begåvas med ett levlande i still med ”Modern warfare 2” och att onlinestödet lovar gott: fyra spelare kan köra split screen och samtidigt delta i ett multiplayerrace för upp till 16 spelare. Ni kan läsa mer om det PS3-exklusiva spelet här. ”Motorstorm: Apocalypse” släpps nästa år.

UPDATE: Här är de första bilderna på keyboarden till ”Rock band 3”

av Peter Ottsjö, spelredaktör

USAtoday

UPDATE: USA Today har ett publicerat ett videoklipp där utvecklarna Harmonix visar nya keyboarden till ”Rock band 3”.

”Rock band 3” presenterades för världen tidigt i morse. Tidningen USA Today har fått en exklusiv förtitt och baserat på deras uppgifter – och det jag såg av konkurrenten ”Guitar hero: Warriors of rock” tidigare i år – råder det ingen tvekan om vilket man väljer i höst. Där ”Warriors of rock” bygger på en till synes trist metalgimmick ser ”Rock band 3” ut att ta musikspelen till nästa generation.

Här är några av nyheterna i ”Rock band 3”, enligt USA Today.

* En midikeyboard med 25 tangenter. Keyboarden ska enligt Harmonix användas till många av de 83 låtarna som ingår i ”Rock band 3”.

* Helt nytt karriärläge som inte i första hand uppmanar till att investera tid utan snarare uppmuntrar spelaren att bli skickligare.

* För de som inte vill ha någon utmaning återfinns ett nytt ”jump in/jump out”-läge där låtarna inte avbryts. Detta är för övrigt något Neversoft redan lyckats med i bland annat ”Guitar hero 5”.

* ”Rock band pro”. Ambitionen är att ta ännu ett steg mot en autentisk upplevelse. Det gamla rullbandet med färgglada knappar får sällskap av ett som påminner mer om riktiga noter. Detta innebär också att Harmonix och Mad Catz tar fram nya instrument, förutom keyboarden. En är en fullskalig, fullt fungerande sexsträngad Squier Stratocaster.

* 83 låtar som sagt. Några av dem: ”Lasso” – Phoenix, ”The hardest button to button” – White Stripes, ”Plush” – Stone Temple Pilots, ”Here I go again” – Whitesnake, ”Sister christian” – Night Ranger, ”Rainbow in the dark” – Dio, ”Bohemian rhapsody” – Queen, ”Break on through” – The Doors, ”Crosstown traffic” – Jimi Hendrix.

För mycket mer info – och varför Harmonix tror att ”Rock band 3” är lösningen på musikspelens svikande säljsiffror, läs USA Todays förtitt här.

Microsoft: Halo 3 utklassar PS3-spelen

av Peter Ottsjö, spelredaktör
halo3_2.jpg

Han orkade väl inte vänta till E3 för att få det sagt. Xbox-chefen Aaron Greenberg skriver på Twitter att ”Halo 3” sålt bättre än Playstation 3-spelen ”Uncharted: Drake’s fortune”, ”Uncharted 2: Among thieves”, ”God of war III”, ”Resistance: Fall of man”, ”Resistance 2” och ”Killzone 2” tillsammans. Han hänvisar till amerikanska sifferräknarna NPD.

Men det är något som inte stämmer. ”Halo 3” har enligt VGChartz sålt 11 miljoner exemplar (vilket förstås är fantastiskt bra). Playstation 3-sextetten ovan är uppe i sammanlagt 16,84 miljoner. Även om Greenberg räknar in ”Halo 3: ODST” når de inte riktigt förbi med sammanlagt 16,20 miljoner sålda ex.

Eller också är det fel på VGChartz räkneverk (med ”ODST”-siffrorna inräknade rör det sig ju om rätt små marginaler).

I vilket fall som helst är det anmärkningsvärt att de nämnda Playstation 3-spelen inte når upp i en betydligt högre summa sålda spel. Sony har trots allt fått ut 35 miljoner PS3 i hem världen över.

Så här ser säljsiffrorna ut hos VGChartz (i miljoner sålda ex): ”Halo 3”: 11. ”Halo 3: ODST”: 5,20. ”Resistance: Fall of man”: 3,69. ”Resistance 2”: 1,88. ”Uncharted: Drake’s fortune”: 3,18. ”Uncharted 2: Among thieves”: 3,27. ”God of war III”: 2,52. ”Killzone 2”: 2,30.

Sida 10 av 28

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB