Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.
Fate: Unlimited Codes
Ännu ett oväntat positivt återseende. På TGS testade jag PS2-versionen, i väst verkar vi bara få en PSP-variant som i sin tur bara går att få tag på via Playstation Network. Och det ser faktiskt ut att vara värt omvägen. Fate kör på ett rätt speciellt system som inte riktigt går att jämföra med utbudet av mainstreamfighters. Grafiken är kvasi-3D precis som Tatsunoko vs Capcom (båda utvecklas dessutom av 8ing), fast här kan man gå i sidled och lite annat jox. Tempot är lite lugnare (som om något annat vore möjligt), men det går snabbt att hyvla fram combos med kvicka, breda svärdshugg. Specialattackerna bygger ofta på dubbeltryckningar till höger eller vänster snarare än hadoken-rörelser. Jag säger samma sak här: skärp er och släpp det till en konsol man faktiskt slåss på så köper jag varsitt ex till hela släkten.
/Alfred
Så, kila nu raka vägen till FZ och kolla teasern för ”Alien vs Predator”.
Rockstar North.
Spioner.
Sjuttiotal.
Jo, bilderna här ovan är ju fina och så. Man kan riktigt höra hur töserna tjuter.
Men det är mindre kul att nedladdningsbara spår till ”Beatles: Rock band” inte fungerar med övriga utgåvor av ”Rock band” och tvärtom.
Allt ska hållas jävligt separat ska ni veta.
Första albumet som släpps digitalt efter premiären av beatlarnas spel är nån halvkänd gammal platta som heter ”Abbey road”. Och, det borde ni verkligen ha förstått vid det här laget, den kan BARA nyttjas med ”Beatles: Rock band” Mean, mean, mean Mr Mustard!
Uncharted 2
Multiplayer verkar vara rätt mycket grejen med det är spelet. Sony bestämde sig till och med för att ha separata köer till co-op och dödsmatcher. Jag hann bara stå i den första idag. Det var typ värt besväret, men bara knappt. Skjutandet är inte Uncharteds starka sida, men här är det i full fokus. Med två medspelare löper man längs trånga gränder och bakgator (väldigt vackra och levande, tål det att påpekas) och mejar ner vågor av styvnackade soldater. Till slut dör man. Och så rycker man på axlarna och går vidare till nästa kö.
/Alfred
När ”Little big planet” blandas med ”Mario kart” får vi det PS3-exklusiva spelet ”Modnation racers”, med planerad premiär nästa år.
Det lånar inte bara charmen från i synnerhet Sackboy.
Precis som i Media Molecules fullträff kan du skapa dina karaktärer, spöka ut dem bäst du vill, bygga dina egna fordon och – givetvis – konstruera banorna på egen hand.
Den baneditor som utvecklaren United Front Games demonstrerade på Sonys presskonferens igår verkade lika simpel som djupgående. Man kör helt enkelt runt på ett tomt fält och asfalten följer efter. Genom den högra spaken styr man sitt blivande lek-Silverstone i höjdled och sen går det att smycka ut omgivningarna med bland annat berg, träd och power-ups.
”Modnation racers” kommer liksom ”Little big planet” vila tungt mot communityfunktioner där spelare kan dela med sig av sina skapelser.
Som sagt, allt ska man behöva göra själv nuförtiden.
Peter Molyneux tänker offentliggöra något på E3 idag. Han skriver att det inte har med något spel att göra – utan mer med honom själv. Vi väntar med spänning.
Översätter man den japanska titeln på ”The last guardian” blir det ”The giant man-eating eagle Toriko”.
Idén om ett gigantiskt djur kom tidigt i utvecklingen av ”The last guardian”, enligt Fumito Ueda.
Spelaren tar rollen som den lille pojken i trailern. Och föga oväntat – det är ett återkommande Ueda-tema – måste pojken på grund av sin svaghet ta hjälp av Toriko.
Samarbetet med örnen är centralt för ”The last guardian”. Man tar hand om varandra. Pojken måste mata Toriko och dra ut spjut och pilar från fiender.
Läs mer här.