Lång natt att vänta för BMW
avDet stora samtalsämnet här i Melbourne just nu är diffuser. Och det blev inte mindre efter dagens träning där sex av de sju snabbaste förarna under det andra passet var de som det protesterades mot under gårdagen.
Det som är skitbra är att vi fick se Nico Rosberg i topp och att team som Toyota, Williams och Brawn-Mercedes rör om i grytan. Det dåliga är att det blir en ännu mer tillspetsad situation och att vi antagligen inte kommer att få veta utgången av helgens race förrän veckan efter tävlingen i Malaysia då FIA:s court of appeal sammanträder och behandlar protesten mot teamens diffuser. Att de var snabbast nu strödde säkert salt i såren.
Man kan väl säga att det hela handlar om hur den avslutande delen av golvet ska vara utformad och att de här tre teamens lösning gör att man får dubbel verkan och att de får mer downforce på bilen bak. Men bara det gör inte en halv sekund i tid, dessa team har också gjort något med framdelen också och på så sätt fått bättre totalt grepp.
Det är förstås inte säkert att de tre teamen blir fällda. Jag tror det är 50-50, bägge parter säger att de har rätt. Ändå känns det lite tragiskt att vi inte får beslut i frågan innan racet. Skulle teamen få rätt måste de andra teamen göra samma sak och jag tror de redan ligger i startgroparna.
Kommer hela helgen att se ut som det gjorde idag? Nej, inte nödvändigtvis. I Melbourne kör vi på en bana som inte alls används annars och efter hand kan helt andra bilar börja fungera på ett sätt som de inte gjorde under första träningarna.
Jag tror att Ferrari kommer vara med därframme i helgen. Däremot tror jag BMW har en tuff kväll och natt framför sig för att få ordning på problemen.
//Eje