Piratserie – en möjlighet?
avNu hotar även Renault med att hoppa av F1. Det innebär att BMW, Toyota, Ferrari, Red Bull ( därmed troligen även Toro Rosso) och Renault nu är enade. Mercedes har redan tidigare i samband med lögnskandalen påpekat att det inte är säkert att de har en framtid i just F1.
Det skulle innebära att Force India, Brawn och Williams är de team som är kvar i F1 nästa säsong, om inte FIA ändrar sina regler.
Alltså handlar det inte längre om Ferrari och deras vara eller inte vara. Det handlar om alla de stora tunga teamen och vilka alternativ finns för dem annars?
Kanske blir det den piratserie som diskuterats i flera år? Det finns faktiskt ett rykte som bland annat publicerats på Motorsporttotal om att Luca di Montezemolo redan nu arbetar för en egen serie – de skulle kunna ta över den ekonomiskt hårt ansträngda A1GP. Ferrari levererar motorerna till serien och kanske är det inte så omöjligt att man köper in sig där? Där finns redan kontrakt med tävlingsbanor över hela världen, med TV-kanaler i 160 länder, med Michelin som däckleverantör och med en PR-firma som är kostar betydligt mindre än Bernie Ecclestone. Dessutom är det så att det chassi som byggts till serien designats av Ferraris rådgivare Rory Byrne.
För de kvarvarande teamen, Williams, Brawn och Toyota skulle det naturligtvis bli ett stort problem eftersom deras motorleverantörere Mercedes och Toyota är borta ur F1…
Om det kan bli verklighet? Jag vet inte, på något sätt så känns det som om F1-teamen hotar för att få sin vilja igenom och sedan kommer en förhandling mellan FOTA och FIA och de båda parterna möts på mitten.
För egen del tycker jag nog att det vore det bästa. FIAs förslag är för radikalt och två reglementen gör att sporten tenderar att bli till en parodi på sig själv – samtidigt måste även teamen inse att det är dags att spara pengar…
Ett svar lär vi få den närmsta veckan – hoppas jag i alla fall. Det är för trist att F1 numera ofta tenderar till att bli mer politik än sport.
Anna