Startsida / Inlägg

Förarkritik mot Hamilton – och Mercedes nya lösning

av Anna Andersson

Två träningar och Mercas motorer är i toppen den frågan som väcks är naturligtvis hur mycket mindre bensin har de i tanken jämfört med Red Bull och Ferrari?
Mercedes testade sin skorstenslösning i dag, men till skillnad mot McLaren behöver förarna inte göra någonting med knäna utan det är vad jag förstått en förändring av bakvingen. Enligt de intervjuer som Ross Brawn och Norbert Haug har gett så verkar de vara nöjda, men jag har ännu inte sett om de kommer att använda sig av systemet under kval och lopp. Det får vi avvakta.
Även Ferrari testade sin version och där verkar det som om den fungerar, för de var klart snabbare än konkurrenterna på rakorna. Men de har tidigare sagt att de inte använder sig av systemet under racet förrän i Barcelona. De har ju andra problem just nu – Fernando Alonso drabbades återigen av motorskador och under det andra passet körde han med den motorn han hade under loppet i Bahrain. Den var egentligen tänkt att sparas till kval och lopp i Kina så nu får vi ser hur det går.
Williams skulle ha testat sin skorstenslösning, men på grund av askmolnet så står flygtrafiken stilla i Storbritannien och lösningen är kvar hemma i fabriken.
•••
BBCs expert Eddie Jordan sitter också fast i Storbritannien och även Virgin saknar en del material om skulle ha flugits in till Kina.
•••
Jäkla läskig krasch för Sebastien Buemi under det första passet och vilken tur den kameramannen hade som precis han ducka när däcket kom flygande. Han klarade sig, men kameran fick en rejäl smäll.
•••
Adrian Sutil, Force India, varnades av tävlingsledningen efter det första passet. Han körde en ny bästatid i en sektor där det var guld flagg sedan Fernando Alonsos Ferrari blivit stående med en motorskada.
Tävlingsledningen hörde även Michael Schumacher, men teammanager Ron Meadows övertygade beslutsfattarna om att tysken hade reagerat på flaggorna i tid.
•••
Flera förarkollegor (bland annat Rubens Barrichello och Robert Kubica) har kritiserat Lewis Hamilton för hans körstil, i Malaysia bytte han linje vid ett antal tillfällen när han kämpade mot Renaults Vitalij Petrov, något som inte är tillåtet.
Men han försvaras av sin teamchef Martin Whitmarsh.
– Han kör med stor lidelse, men han kör säkert, säger Whitmarsh.