Snacket i Malaysia
avVilket kval och vilket regnkaos. Snacka om att det var spännande under påskaftons förmiddag och det är bara att hoppas att det blir ungefär lika spännande under påskdagen.
Med tanke på väderprognoserna så tror jag nog att det blir det.
Men samtidigt så tycker jag att det är synd att vädret ska få avgöra loppen, det är bedrövligt när både kval och lopp måste flaggas av för att det regnar. Där har jag personligen lite svårt att förstå hur FIA och Bernie Ecclestone tänker – faktum är att under den här årstiden så regnar det alltid på eftermiddagen i Malaysia. Tidigare så har man kört loppet tidigare och det har börjat regna efteråt, men sedan i fjol vill man att det ska gå senare i Europa och då regnar det i stället mitt under loppet.
Frågan är vad som är smartast – att få fler folk att titta i Europa – eller att köra klart loppet utan skyfall.
Jag för min del röstar för att man återigen flyttar tillbaka starttiden – eller lägger loppet under en annan del av säsongen och låter det gå i samband med loppet i Japan och Sydkorea under hösten, om det nu är så att risken för monsunregn är mindre då.
•••
Snacka om katastrof för McLaren och Ferrari. Återigen felkalkylering av Ferrari, minns att det var för just den sakens skull som man hängde Michael Schumacher när han var med i Ferraris depå förra året.
•••
Schumi fick stryk av Rosberg igen och förklarade efteråt att de nya regndäcken inte alls är som de gamla. Börjar fundera på om jag hade helfel när jag för några veckor sedan skrev att han efter tre-fyra lopp bör vara tillbaka i gammal form.
Kanske får ge honom fram till Europapremiären den nionde maj. Sedan är det dags att leverera.
•••
Sauber är McLarens skorstenslösning på spåren.
Det bekräftar både Peter Sauber och Pedro de la Rosa.
– Vi är för långsamma än, men det verkar som om det fungerar, säger Sauber till Blick.
Förövrigt kör Kobayashi med ett nytt chassi, hans gamla förstördes under kraschen i Australien.
•••
Red Bull har uppenbarligen ett smart system när det gäller att förändra höjden på bilen från kvalet till loppet. Detta befinner sig tydligen i reglementets gråzon och är tillåtet, nu pratas det om att FIA vill tillåta alla att förändra höjden på bilarna mellan kval och lopp för att hindra en dyr kapprustning mellan stallen.
Detta skriver Auto, Motor und Sport.
•••
Renault vill inför KERS igen 2011, teamet menar att det är en fördel för sporten.
•••
– Vi hade behövt en kanot, sa Mark Webber efter kvalet.
Nåja.
För honom gick det bra i alla fall. Imponerande kört.
Frågan är nu bara om hans Red Bull håller in i mål. Teamet har ju redan haft två poles i år, men drabbats av tekniska problem båda gångerna.
•••
Fem tyskar bland de åtta främsta – vem hade trott att regnkungen Michael Schumacher skulle vara sämst av dem?