Startsida / Inlägg

Mercedes vs FIA

av Anna Andersson

Snacket handlar i dag återigen om Michael Schumachers manöver i Rascasse, i Tyskland diskuterar man huruvida hans gamla rival Damon Hill har ett extra finger med i spelet och ser till att straffa Schumacher lite extra.
Mercedes har i alla fall lagt in om att protestera och teamet har nu sju dagar på sig att lägga fram sitt ärende för FIAs världsråd i Paris.
Sedan tar rådet som är FIAs högsta organ ett beslut i frågan.
•••
Vi kan i alla fall konstatera att Michael Schumacher har ett mycket nära förhållande med just Rascasse. Kanske är det dags att byta namn på den kurvan i alla fall;-)
•••
Williams vet nu vad som orsakade olyckorna i helgen, hos Rubens Barrichello var det den bakre hjulupphängningen som brast och teamet är nästan säkra på vilken del av materialet som är ansvarig för det, men de måste göra en sista koll i fabriken för att få ett hundraprocentigt svar.
När det gäller Nico Hülkenberg var det en sensor till kopplingen som gick sönderredan innan loppet och han stötte samman med en av HRTs bilar i starten, vilket gjorde att han skadade framtvingen. I tunneln gick framvingen sänder helt och han körde in i muren. Bilen understyrde för mycket.
•••
Renault börjar lägga press på Vitalij Petrov. De är missnöjda med att han får storstryk av Robert Kubica och anser inte att han levererar.
Faktum är att både Timo Glock och Christian Klien förhandlade om den andra förarplatsen, men teamet valde ryssen som hade starka ekonomiska intressen bakom sig.
Men han har fått stryk med 0-6 i kvalet mot sin teamkollega och ligger under med 6-59 i poäng:
– Vi måste börja ta poäng med båda bilarna, säger teeammanager Steve Nielsen enligt Motorsporttotal.
– Vitalij har bara tagit poäng en gång och vi vill ta upp kampen med Mercedes om plats fyra i märkes-VM och för att lyckas krävs det att vi har två förare som tar poäng.
Ord och inga visor och vi minns hur det var med Nelson Piquet Jr i fjol…

Det slutade med en stjärnsmäll för Piquet, Renault och för Sr Briatore.