Startsida / Inlägg

Red Bulls hemlighet

av Anna Andersson

Så gäller det att samla i hop tankarna efter Kanadas GP ett lopp med enormt många depåstopp och med däck som inte höll måttet. Men också ett lopp där McLaren visar att de kan utmana Red Bull, så väl i kvalet som i racet.
Men Mark Webber, som förlorade sin VM-ledning i går är optimistisk, han är övertygad om att Red Bull kommer tillbaka och att bilen inte funkade helt på den banan. Förövrigt är BBC säkra på att man hittat lösningen till varför Red Bull är så mycket snabbare än de andra under ett varv (även om det nu inte var så i Kanada)
Det ska vara en lösning som sitter i bakdelen av bilen, avgasröret sitter där ganska långt ner, före bakdäcken och den konstruktionen ska göra att bilen får lite mer downforce vilket gör dem snabbare i de snabba kurvorna.
Det kanske låter lite luddigt, men det är också lite luddigt eftersom Red Bull inte säger exakt vad det är och ingenjörer från andra team bara har vaga aningar om vad det är….
En ingenjör (hemlig naturligtvis) säger till BBC att det ger Red Bull en halv sekund per varv.
•••
Bernie Ecclestone vill inte att F1 ska sändas i HD. Inte för 2012 i alla fall.
•••
Pirelli verkar vara ytterst nära en däckdeal med F1. Det saknas bara namnteckningar.
•••
Många var riktigt förbannade efter Lewis Hamiltons parkering efter kvalet, Ross Brawn menade att det var taktik och böter var allt för billigt för McLaren och Hamilton.
Nu vill nu Charlie Whiting komma åt problemet:
– Alla team som har en bil som inte tar sig i mål efter kvalet måste förklara för stewardsen varför den har blivit stående och om stewardsen inte är nöjda med svaret och de anser att föraren eller teamet försöker skaffa sig en fördel genom att inte ta sig in i depån av egen maskin så kommer teamet och föraren att straffas.
•••
Ibland, men bara ibland, känns det som om F1 är en tävling i att hitta kryphål.