Startsida / Inlägg

Därför är Ferrari irriterade

av Anna Andersson

Ferrari eller Fernando Alonso har drabbats av två tuffa bestraffningar av FIA de senaste två racen och det har kostat honom en mängd poäng. Italienarna är nu på kollisionskurs med FIA (vilken överraskning) och för att alla fans ska förstå vad det var för märkvärdigt med Alonsos straff då han tvingades igenom depån en extra gång så meddelar teamet nu sin syn på saken.
Det handlar alltså om Fernando Alonsos omkörning av Robert Kubica på det 17:e varvet.
Tävlingsledaren Charlie Whiting har redan sagt:
– Jag sa till Ferrari vid tre tillfällen att jag ansåg att han skulle släppa förbi Kubica igen.
Whiting menar att han sa det direkt.
Men det verkar bara vara halva sanningen. Ferrari har nu offentliggjort radiotrafiken för att få klarhet i frågan och 1,55 efter incidenten meddelar Whiting att Alonso ska släppa förbi Kubica. Då hade Alonso även kört om Jaime Alguersuari och Robert Kubica hade tappat en position till Rubens Barrichello. Med andra ord hade Alonso tvingats släppa förbi tre bilar för att släppa förbi Kubica. Tio minuter senare kom meddelandet om att tävlingsledningen undersökte omkörningen och Alonso straffades med att köra igenom depån igen – det borde ha kostat honom mellan tre och fyra placeringar.
Men eftersom han tvingades vänta in säkerhetsbilen så tappade han betydligt fler placeringar.
•••
HRT fortsätter att rotera. Bruno Senna är tillbaka på Hockenheimring, men Sakon Yamamoto får förnyat förtroende. Med andra ord är det Karun Chandhok som står över.
•••
McLaren kommer att genomföra en mängd tester under fredagen inför racet i Tyskland. Man ska återigen testa det nya bakpartiet med den nya diffusorn och först efter fredagens två pass tar man beslutet om den ska användas eller inte.
. Det blir en tuff helg för oss, säger Button och hans teamchef Martin Whitmarsh menar:
– Förhoppningsvis får vi se fördelarna den här gången.
Så var det inte på Silverstone. Då plockades den nya diffusorn bort till racet.
•••
Ni är många som undrat över vad Janne Blomqvist och Eje Elgh pratade om när de sa att Vettel nog var tvungen att byta däck igen för att det finns en regel som säger att man inte får köra mer än 200 km med däcken på banor som Silverstone. Så har jag i alla fall förstått det med tanke på de mail som ni skickat.
För att ta reda på vad som gäller så ringde jag upp den svenske domaren Lars Österlind, som bland annat var med i tävlingsledningen under Kanadas GP,.
Hans svar har ni här:
Hej Anna,
 
Någon sådan regel fins inte nu vad jag vet. Tidigare när man körde på mönstrade däck fanns de en paragraf som handlade om hur nedslitet ett däck fick bli och det stod FIA fritt att bestämma hur det skulle mätas. Jag kommer inte ihåg siffran 200 km men det är inte uteslutet att det kan ha funnits vid något tillfälle.
 
Hälsningar
 
Lar Österlind

•••
Trevlig helg.