Åttio miljoner för en cockpit
avNu väntar två höghastighetsbanor, Spa och Monza och i Kanada där det också krävs en snabb bil var det McLaren som dominerade.
Det gör Red Bull något oroliga och det borde de vara.
Det är möjligt att Lewis Hamilton har tagit tillbaka VM-ledningen när F1 lämnar Europa.
McLaren däremot ser fram emot de två loppen, med sin F-ducts (det som vi kallar för skorstenslösning och som ger ett par extra km/tim på rakorna) kommer de troligen att bli svårstoppade.
Men för att hämta in Red Bulls försprång så satsar britterna nu på kreativitet, bland annat hoppas de på att uppfinna ett nytt paket till diffusorn och att det ska vara minst lika bra som det som red Bull använder sig av. Dessutom håller de på att arbeta med en ny frontvinge, Red Bull och Ferrari har en sådan som FIA ska testa igen på Spa och McLaren måste nu hitta sin version.
•••
Den enes bröd, den andres död….
Adrian Sutils karriär räddades av en olycka. Fransmannen Eric Salignon som ansågs vara en enorm talang skadade sig och tysken fick ta över hans förarplats hos ASM.
– Det var vändpunkten, en enorm chans för mig som jag normalt sett inte skulle ha fått eftersom jag hade ett kontrakt med Colin Kolles. Men jag fick göra det, bytte team och körde hem tre poles, säger Sutil till Autosport.
– Det gjorde att rätt människor fick upp ögonen för mig.
Annars hade han väl fått bli konsertpianist;-)
•••
Esteban Guerrieri, Argentina, är på väg att köpa in sig i F1. Hans manager har haft möte med Virgin och enligt Motorsportmagazin är han beredd att betala 80 miljoner kronor för en styrning hos stallet.
Han har även ekonomiskt stöd i från Argentinas regering.